بررسی استراتژی HTC در سال جدید، آیا این بار تایوانی‌ها موفق خواهند شد؟

چهارشنبه ۶ فروردین ۱۳۹۳ - ۰۰:۰۵
مطالعه 8 دقیقه
کمپانی HTC در سال‌های اخیر وضعیت خوبی نداشته و به خاطر تغییری که در استراتژی خود به وجود آورده متحمل شکست و حتی ضرر  شده است. سال گذشته HTC One به عنوان یکی از بهترین و با کیفیت‌ترین گوشی‌های اندرویدی روانه‌ی بازار شد اما علی‌رغم موفقیت نسبی آن، باز هم اوضاع این تولیدکننده‌ی بزرگ بهتر نشد. امسال روش کار اچ‌تی‌سی کمی متفاوت شده که در اظهارات مدیران ارشد این شرکت، می‌توان تغییرات کلیدی را یافت. در ادامه با زومیت همراه باشید تا ببینیم این بار مسیر اچ‌تی‌سی به چه سمتی تغییر کرده است.
تبلیغات

Scott Croyle نایب رئیس بخش طراحی کمپانی HTC می‌گوید: «اگر به خاطر One نبود، امروز HTC اینجا حضور نداشت». وی در مورد شرکت طراحی One & Co که اچ‌تی‌سی در سال 2008 آن را به مجموعه‌ی خود اضافه کرد، توضیحاتی می‌دهد و اهمیت گوشی HTC One را روشن می‌سازد.

HTC در گذشته

چند سال پیش اچ‌تی‌سی در قله بود و از یک عنوان سفیدرنگ به نام HTC به یکی از بهترین برندهای دنیای گوشی تبدیل شد. گوشی EVO 4G در بازار آن روزها غوغا کرد و با بهره‌گیری از شبکه‌ی مخابراتی نسل چهارم و صفحه نمایش بزرگ، تجربه‌ی کاربری جالبی را برای مشتریان به ارمغان آورد. در اواخر سال 2010 بود که اچ‌تی‌سی بین اپراتورهای تلفن همراه در آمریکا، محبوبیت فوق‌العاده‌ای پیدا کرده و 20 درصد از بازار گوشی‌های هوشمند در آمریکا را به خود اختصاص داد و از RIM هم پیشی گرفت.

در سال 2011 سامسونگ با معرفی گوشی Galaxy S II شروع طوفانی داشت و در 2012 و 2013 به کار خود ادامه داد و بازار گوشی‌ها را با سیلی گسترده از گوشی‌ها ارزان، معمولی و گران، تصاحب کرد. سامسونگ در بخش گوشی‌های رده اول هم بی‌کار ننشست، درست جایی که اچ‌تی‌سی در آن می‌تازید. البته سایر کمپانی‌ها هم در مواجهه با سامسونگ، مشکلات زیادی را تجربه کردند ولی اچ‌تی‌سی همواره یکی از برترین تولیدکنندگان بوده و هست و نمی‌توان کیفیت محصولاتش را انکار کرد.

در انتهای سال 2013، سهم اچ‌تی‌سی از بازار گوشی‌ها به کمتر از 10 درصد رسید و برای اولین بار، در گزارش مالی اچ‌تی‌سی، سود یک فصل منفی شد.

سال پیش، اچ‌تی‌سی سعی کرد کشتی به گل نشسته‌ی خود را نجات دهد و در شروع، تنوع محصولات و به عبارت دیگر خطوط تولید خود را کاهش داد و روی گوشی رده‌اول HTC One تمرکز کرد. روش کاملاً جدیدی در طراحی و عرضه‌ی محصولات اچ‌تی‌سی بکار گرفته شد. به جای چندین گوشی مختلف، تنها یک گوشی پرچم‌دار برای اپراتورهای مختلف بازار آمریکا که نشان از تغییر استراتژی اساسی این کمپانی دارد.

وقتی HTC روش اپل را به کار می‌گیرد، عرضه‌ی تنها یک گوشی اما کیفیت

قطعاً گوشی HTC One یکی از بهترین گوشی‌هاست، طراحی عالی و ظاهری زیبا، سرعتی فوق‌العاده و برنده شدن جوایز مختلف و نظر مثبت عموم مشتریان، همه و همه موید موفقیت این گوشی هستند. نکته‌ی دیگر عرضه‌ی آن برای اپراتورهای مختلف و اغلب بازارهاست، موضوعی که در موفقیت یک محصول نقش کلیدی دارد.

اما تنها یک گوشی عالی برای نجات اچ‌تی‌سی کافی نبود و علی‌رغم فروش خوب و سود زیادی که این گوشی نصیب اچ‌تی‌سی کرد، باز هم سهم این کمپانی رو به کاهش رفته و اوضاع بدتر شد. اچ‌تی‌سی رسماً اینگونه اعلام کرد که بازاریابی و مشکل در منابع تامین قطعات، سد راه کمپانی شده است.

htc-strategy-2

مهم‌ترین اعتراف اچ‌تی‌سی، شکست است. در ادامه برخی مدیران ارشد از اچ‌تی‌سی جدا شدند و مشکلات داخلی زیادی در آن به وجود آمد.

اما امروز کمپانی اچ‌تی‌سی باز هم در جهت بازگشت خود به دنیای پر سود گوشی، تمام تلاش خود را به کار گرفته و نسخه‌ی جدید HTC One را معرفی کرده که نام اختصاری آن M8 است. M8 هم مثل وان یک گوشی عالی است و تقریباً در تمام عرصه‌ها، نسبت به پرچم‌دار قبلی، برتری دارد.

پرچم‌دار جدید چه ویژگی‌های بارزی دارد؟

طراحی بهتر شده، باتری ظرفیت بیشتری دارد، پردازنده فوق‌العاده سریع است. دوربین هم مثل پرچم‌دار قبلی، ویژگی‌های منحصر به فردی دارد که در هیچ یک از اندرویدی‌ها پیدا نمی‌شود. در بخش نرم‌افزار هم رابط کاربری و اپلیکیشن‌ها به شکل ساده‌تر طراحی شده‌اند تا باز هم با یک اندرویدی بی‌نظیر روبرو شویم. البته نمی‌توان گفت که M8 از هر نظر در صدر است اما یکی از بهترین‌هاست و ویژگی‌های منحصر به فرد خود را دارد.

ریاست بخش تجربه‌ی کاربری اچ‌تی‌سی، Drew Banford می‌گوید:

زمانی که گوشی جدید را در دست خود بگیرید متوجه می‌شوید که کاملاً متفاوت و بهتر از گوشی قبلی است. ما عمیقاً به بررسی گوشی قبلی پرداختیم و از خود پرسیده‌ایم که چه بخش‌هایی را می‌توان بهتر و بهینه‌تر کرد؟ برخی مسائل به ظاهر، جنس و رنگ گوشی مربوط می‌شود و برخی مسائل نرم‌افزاری است که باید روی آن کار می‌شد.

Croyle می‌گوید کلید موفقیت اچ‌تی‌سی در سال جاری این است که کار خود در رابطه با گوشی HTC One را ادامه دهد چرا که محصولات خانواده‌ی One در تاریخ این کمپانی بیشترین فروش را داشته‌اند. بنابراین باید موفقیت One را با عرضه‌ی One M8 ادامه می‌دادیم.

بنابراین اولین کار اچ‌تی‌سی این بوده که قبل از آماده شدن و عرضه‌ی Galaxy S5 سامسونگ، پرچم‌دار خود را روانه‌ی بازار کند تا از نظر بازاریابی مشکلی نداشته باشد. نسخه‌ی جدید One از روز 25 مارس برابر با 5 فروردین آغاز می‌شود. 17 روز پیش از عرضه‌ی Galaxy S5 سامسونگ که رقابت این دو را فشرده می‌کند.

عرضه‌ی یک گوشی درست از روزی که رونمایی می‌شود، برای بزرگانی مثل اپل و سامسونگ هم کار بسیار مشکلی است، اما اچ‌تی‌سی برای جبران شکست‌های خود باید این کار را به نحو احسن انجام دهد.

htc-strategy-3

دو تغییر مهم در استراتژی HTC: معرفی ویژگی‌های M8 و محصولاتی ارزان‌تر

روش اچ‌تی‌سی در مقایسه با سال قبل تغییر چندانی نکرده و به غیر از مسأله‌ی تولید و آماده کردن نهایی محصول، نمی‌توان امید دیگری داشت. عناوین نرم‌افزاری و تکنولوژی مثل BoomSound، BlinkFeed، UltraPixel، Dou Camera و کیس Dot View برای بازاریابی بهتر محصول به کار می‌روند. درست مثل HTC One، بنابراین شاید روش اچ‌تی‌سی کهنه و کم تأثیر باشد چرا که مشتریان تدریجاً عادت کرده‌اند که با دیدن عناوین تبلیغاتی و بازاریابی، راهی مغازه‌ها نشوند. سال گذشته گوشی HTC One با این استراتژی فروش مطلوبی نداشت و امسال هم وضعیت به همین منوال خواهد بود.

مسأله تنها HTC One نیست، Motorola هم در مورد Moto X خود همین مشکل را تجربه کرد. امسال باید اچ‌تی‌سی به عموم مشتریان بگوید که نسخه‌ی جدید One با قبلی چه تفاوت‌هایی دارد؟ چه مشکلاتی برطرف شده و چه مزایایی به آن اضافه شده است. تنها در این صورت است که مشتریان از نسخه‌ی جدید استقبال خوبی می‌کنند.

بنابر اعلام Bamford، روش بازاریابی جدید HTC روی معرفی محصول خود به مشتریان و تعلیم تفاوت‌های آن با One سال قبل متمرکز می‌شود. او می‌گوید موضوع برند اهمیت کمتری دارد و مسأله‌ی اصلی محصول است. اچ‌تی‌سی در سال جدید می‌خواهد مدارکی از بهینه‌سازی‌های انجام شده فراهم کند و نظر مشتریان را عمومی‌تر بیان کند.

htc-strategy-4

امسال اچ‌تی‌سی در استراتژی خود یک تغییر مهم دیگر هم به وجود آورده و آن توجه به بخش متوسط بازار است. جایی که بسیار پر سود و پر محصول است و اچ‌تی‌سی در سال گذشته آن را جدی نمی‌گرفت. قبلاً گوشی Desire 816 معرفی شده که یک گوشی با بدنه‌ی پلاستیکی است و بسیاری از ویژگی‌های HTC One را دارد. اکنون این گوشی در کشور چین قابل پیش‌سفارش است، جایی که حدود 35 درصد فروش اچ‌تی‌سی را در برمی‌گیرد. اچ‌تی‌سی در ادامه می‌خواهد آن را در بازار آمریکا و اروپا هم عرضه کند.

Bamford می‌گوید:

قرار نیست این گوشی یک نسخه‌ی ارزان‌تر One باشد، از این پس توجه بیشتری به محصولات رده متوسط خواهیم داشت و قرار است Desire 816 یکی از بهترین‌های این بخش باشد.

Croyle می‌گوید:

اگر شخصی وارد مغازه‌ای شود و نتواند پرچم‌دار HTC One M8 را بخرد، به او محصول دیگری معرفی می‌کنیم. ما می‌خواهیم تنوع محصولات خود را گسترش داده و با هر بودجه‌ای، یک محصول خوب معرفی کنیم تا همه بتوانند گوشی‌های HTC را در دست خود بگیرند. قیمت عالی و تجربه‌ی کاربری خوب در تمام بخش‌های بازار هدف ماست.

روش جدید اچ‌تی‌سی، همان روشی است که چند سال پیش با آن موفق بود. گوشی‌های خوب با قیمت‌های مختلف برای تمام کاربران.

وقتی اپراتورها ضعیف‌تر می‌شوند، چرا HTC و دیگر تولیدکنندگان خوشحال هستند؟

نکته‌ی جالب توجه دیگر در رابطه با اپراتورهای تلفن همراه در آمریکاست. 4 اپراتور بزرگ AT&T، Verizon، Sprint و T-Mobile در گذشته، با معرفی یک گوشی جدید از سازنده می‌خواستند نام، سخت‌افزار ونرم‌افزارهای خاصی برای هر یک در نظر بگیرد. اما در سال‌های اخیر قدرت اپراتورها کمتر شده چرا که اپل با معرفی یک iPhone برای تمامی اپراتورها، سد مقاومت را شکسته و حالا سامسونگ و اچ‌تی‌سی هم می‌توانند با خیال راحت‌تر، پرچم‌دار جدید خود را به یک شکل و با یک سخت‌افزار مشخص برای تمامی اپراتورها عرضه کنند.

htc-strategy-5

یک گوشی واحد برای تمام اپراتورها، مشتریان را هم از سردرگمی خارج می‌کند. اما اپراتورها از این وضعیت خوششان نمی‌آید چرا که در بحث بازاریابی خود محدودتر می‌شوند و نمی‌توانند محصول خود را به شکلی که دوست دارند تبلیغ کنند.

چند سال پیش اپراتور Sprint با معرفی EVO اچ‌تی‌سی سود زیادی نصیب خود کرد، همین موضوع در مورد Verizon و گوشی Droid موتورولا هم اتفاق افتاد. اما امروز اپراتورها بیشتر روی شبکه‌های ارتباطی خود متمرکز شده‌اند و سرعت یا ترافیک و امکانات بهتر خود را تبلیغ می‌کنند. دیگر نیازی به تبلیغ یک گوشی خاص نیست. این موضوع برای تولیدکنندگان بزرگی مثل اپل و سامسونگ چندان مهم نیست چرا که به راحتی برای تبلیغات گسترده‌تر خود هزینه می‌کنند اما برای اچ‌تی‌سی و دیگران، یک مزیت است.

Bamford می‌گوید:

اچ‌تی‌سی به فروش بیشتر و بالاترین تعداد فروش فکر نمی‌کند، بلکه به فروش بهترین گوشی‌ها علاقه‌مند است و من فکر می‌کنم هر دو استراتژی، سودمند هستند.

سامسونگ از منظر اچ‌تی‌سی، بیشترین تعداد فروش را دارد و روی بازاریابی متمرکز شده نه کیفیت. اما اچ‌تی‌سی با عرضه‌ی One و محصولات مشابه، کیفیت را در مرکز توجه قرار داده و از این راه سود زیادی به دست خواهد آورد.

بعید است اچ‌تی‌سی امروز، مجدداً به قله بازگردد اما مدعی است که سال 2014، برای این شرکت سالی توأم با سود بیشتر خواهد بود. شاید اچ‌تی‌سی در فکر رتبه‌ی سوم باشد و بخواهد مشتریان اپل و سامسونگ را به سمت خود بکشاند اما رتبه‌ی سوم جایگاهی نیست که تصاحب آن ساده باشد. در کنار اپل و سامسونگ، چندین کمپانی بزرگ دیگر مشغول کار هستند که نمی‌توان به راحتی از آنها پیشی گرفت. علاوه بر این چند کمپانی چینی جدید هم وارد این عرضه شده‌اند که کار را دشوار می‌کنند. Lenovo با خریدن Motorola به شدت مشغول کار است تا در بازار کشورهای غربی موفق ظاهر شود.

به نظر شما اچ‌تی‌سی امسال چه وضعیتی را تجربه خواهد کرد؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات