ترکیه DNSهای گوگل را نیز مسدود کرد: احتمال فیلتر شدن یوتیوب در کنار توییتر

یک‌شنبه ۳ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۵:۴۹
مطالعه 2 دقیقه
شبکه‌های اجتماعی آنقدر به دولت ترکیه فشار آوردند تا نهایتا این دولت تصمیم به مسدود نمودن توییتر گرفت. اما مردم این کشور از طریق DNSهای گوگل توانستند مجددا به این شبکه اجتماعی دسترسی یابند و به نوعی فیلترینگ را دور بزنند. در همین راستا دولت ترکیه کل DNSهای گوگل را نیز مسدود کرده است.
تبلیغات

برخی معتقدند که ترکیه به زودی سرویس‌های دیگر همچون یوتیوب را نیز فیلتر خواهد کرد چرا که گوگل درخواست این کشور مبنی بر حذف برخی ویدیوها از یوتیوب که در مورد فساد دولت ترکیه منتشر شده‌اند را رد کرده است.

طیب اردوغان،‌ نخست وزیر ترکیه ترکیه اقدام اخیر این دولت مبنی بر مسدود کردن دسترسی مردم به توییتر را «اقدام پیشگیرانه» توصیف کرده است. این در حالی است که رییس جمهور این کشور، عبدالله گل در ظاهر مخالف این عمل محدودگرایانه و ناقض حقوق شهروندی دولت ترکیه است.گفته می‌شود مردم ترکیه از توییتر برای اطلاع رسانی از فساد در دولت استفاده می‌کردند.

دولت ترکیه در بیانه خود گفته است:

از توییتر برای ترور نظام‌مند شخصیت سران دولت به طور غیرقانونی استفاده شده و در آن مدارک جعلی و ساختگی منتشر شده است.

پس از آنکه ترکیه نسبت به مسدود نمودن دسترسی مردم این کشور به شبکه توییتر اقدام کرد، مردم با استفاده از سرویس DNS Google راه دور زدن فیلترینگ این کشور را پیدا کردند اما از دیروز این روش نیز مسدود شد.

البته هنوز هم راه‌هایی وجود دارد که مردم ترکیه از طریق آن قادر به دسترسی به شبکه اجتماعی میکروبلاگینگ توییتر شوند، اما دولت این کشور نیز متقابلا تمام سعی خود را خواهد کرد تا کلیه آن‌ها را مسدود کند.

دولت ترکیه درخواست‌هایی را به گوگل ارجاع داده تا برخی از ویدیوهایی که در آن‌ها از دولت این کشور بد گفته شده است را از یوتیوب حذف کند. اما گوگل این درخواست را خارج از قوانین و مقررات یوتیوب می‌داند و به درخواست دولت ترکیه پاسخ منفی داده است. از این رو انتظار می‌رود به زودی یوتیوب نیز برای مردم ترکیه فیلتر شود.

این اولین بار نیست که دسترسی به یوتیوب در ترکیه مسدود می‌شود. در سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۰، دولت ترکیه بارها یوتیوب را فیلتر کرد.

در حال حاضر ترکیه، توییتر را در سطح IP فیلتر کرده است و این بدین معنا است که حتی با تغییر DNS سرورها امکان استفاده از آن وجود ندارد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات