اولین تبلت‌های اوبونتو در پاییز سال جاری روانه بازار خواهند شد

جمعه ۱ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۴:۴۶
مطالعه 3 دقیقه
مارک شاتلورث، بنیان‌گذار و مدیرعامل سابق کنونیکال گفته است که تبلت‌های مبتنی بر سیستم‌عامل اوبونتو در پاییز امسال و همزمان با عرضه گوشی‌های هوشمند مبتنی بر اوبونتو روانه بازار خواهند شد. شاتلورث چنین بیان داشته که صحبت‌های اخیر با اپراتورها از طریق گروه مشاوران اوبونتو که از تعداد زیادی اپراتورهای مطرح تشکیل شده، در نهایت منجر به عقب انداختن برنامه اصلی اوبونتو موبایل به منظور تکمیل رابط‌کاربری تبلت این سیستم‌عامل شده که برآیند آن به پیشبرد کلی برنامه کمک کرده است.
تبلیغات

 چرخه توسعه نسخه جدید این سیستم‌عامل یعنی Ubuntu 14.4 به شدت بر روی آماده‌نمودن پیش‌نیازهای لازم برای ارائه نسخه 1.0 اوبونتو برای تبلت و موبایل (همزمان با نسخه 14.04 دسکتاپ) در ماه آوریل (چند هفته دیگر) قرار داشته و در عین حال کار بر روی به حد اعلاء رساندن مدیر نمایش Mir به منظور مدیریت همگرایی تطبیقی لازم برای صفحات نمایش بزرگ نیز به سرعت در حال پیشروی است. با این همه، شنیدن خبر عرضه زود هنگام این دستگاه‌ها در نیمه دوم سال جاری، نوعی غافلگیری محسوب می‌شود. شاتلورث در این خصوص میگوید:

[تبلت‌ها] بطور همزمان با گوشی‌ها روانه بازار خواهند شد. در سه‌ماهه سوم سال جاری شاهد حضور همزمان موبایل‌ها و تبلت‌هایی خواهیم بود که سیستم‌عامل اوبونتو را به اجرا می‌گذارند.

با اطلاع از در راه بودن تبلت‌های اوبونتو، سؤال اساسی این است که چه کسی سازنده این دستگاه‌ها خواهد بود؟ شاتلورث چند روز پیش اعلام کرده بود که نام‌های بزرگی در این صنعت به استفاده از پلتفرم اوبونتو تمایل دارند. آیا یکی از همین نام‌های بزرگ به گفته‌ی شاتلورث، عهده‌دار ارائه اولین تبلت اوبونتو خواهد شد؟ در هر حال کمپانی Bq که یکی از تولیدکنندگان اولین گوشی‌های هوشمند مبتنی بر اوبونتو خواهد بود در لیست تولیدات خود تبلت‌های میان‌رده اندرویدی را نیز دارد که آن را به یکی از گزینه‌های بالقوه بدل می‌نماید. اما آیا یک تولیدکننده دیگر نیز به این گروه افزوده خواهد شد؟ این احتمال نیز وجود دارد که در نهایت با یکی از شرکای سخت‌افزاری کنونیکال در حوزه لپ‌تاپ نظیر لنوو و اچ‌پی مواجه شویم. مارک شاتلورث در اظهارات اخیر خود گفته بود که یکی از نام‌های بزرگی که توجه ویژه‌ای به پلتفرم نوپای این شرکت دارد، پیش‌تر نیز پلتفرم ناموفق خود را توسعه داده است که نام اچ‌پی را بعنوان توسعه‌دهنده WebOS به ذهن متبادر می‌کند. با این وجود همچنان احتمال زیادی برای تولید اولین تبلت اوبونتو توسط یک کمپانی کوچک برای عرضه به بازارهای در حال توسعه و نوظهور بسیار زیاد است.

پیش‌تر نیز شایعاتی در خصوص تمایل System76 -که در زمینه ارائه لپ‌تاپ‌ها و PCهای مبتنی بر اوبونتو فعالیت دارد- به تولید تبلت اوبونتو در آینده نزدیک شنیده می‌شد. مسأله جالب توجه در خصوص این پلتفرم آن است که تا مدتی پیش کوچکترین اخبار در خصوص اوبونتو موبایل به ندرت بدست می‌آمد؛ اما اکنون قطار ارائه برنامه‌ها سرعت گرفته و در سال 2015 نیز باید انتظار پیوستن بسیاری تولیدکنندگان دیگر را نیز به این جرگه داشته باشیم. یونیتی 8 (رابط کاربری اوبونتو موبایل) بزودی وارد نسخه دسکتاپ این سیستم‌عامل خواهد شد و همگرایی لازم میان تمام دستگاه‌ها از تلویزیون و موبایل گرفته تا تبلت و PC را برای این پلتفرم کهنه‌کار اما در عین حال نوظهور فراهم خواهد کرد. ایده‌ی داشتن یک دستگاه موبایل در قلب تمامی فعالیت‌های پردازشی کاربر چیزی است که کنونیکال سال‌ها است برای دستیابی به آن در تلاش بوده و به تازگی با سوگیری مایکروسافت به استفاده از استراتژی مشابه، کار برای اوبونتو سخت‌تر نیز شده است؛ با این وجود شاتلورث معتقد است سیستم‌عامل کمپانی وی بسیار زودتر از ویندوز به همگرایی مورد نیاز خواهد رسید. ویژگی Docking Mode در اوبونتو موبایل که امکان اتصال داک مخصوص به گوشی و استفاده از آن بعنوان یک سیستم PC کامل بر روی مانیتور بزرگ را فراهم می‌کند یکی از نکات هیجان‌انگیز پلتفرم مذکور محسوب می‌گردد.

مسئولان کنونیکال در صحبت‌های اخیر خود به تازگی از توجه خود به حیطه ابزارهای پوشیدنی و تلویزیون‌های هوشمند نیز پرده برداشته‌اند. شاتلورث در صحبت‌های خود درباره رویکرد همگرایی کنونیکال گفته است:

یگانگی منحصر بفرد اوبونتو در آن است که این پلتفرم با وجود طراحی چشم‌نواز و مخصوص خود بر روی گوشی‌ها، به شیوه‌ای توسعه داده شده که قادر است کلیه اکوسیستم‌های دیگر از ابزارهای پوشیدنی گرفته تا PCها را تغذیه نماید.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات