سونی از پروژه Morpheus، ابزار پوشیدنی واقعیت مجازی برای پلی‌استیشن ۴ پرده برداشت

چهارشنبه ۲۸ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۸:۱۴
مطالعه 2 دقیقه
امروز سونی از ابزار پوشیدنی واقعیت مجازی خود که بر روی سر قرار می‌گیرد و به پلی استیشن ۴ متصل می‌گردد، رونمایی کرد. این پروژه که Morpheus نام‌گذاری شده در واقع به نوعی رقیب Oculus Rift به شمار می‌رود.
تبلیغات

این اولین نمایشگر پوشیدنی سونی به شمار نمی‌رود همانطور که در گزارش زومیت از نمایشگاه CES مشاهده کردید، سونی پیش از این، یک ابزار پوشیدنی از سری HMZ را برای تماشای ویدیو یا تصاویر بازی‌ها تولید کرده است. اما مورفیس قرار است واقعیت مجازی را وارد دنیای بازی‌های پلی ‌استیشن کند،‌ درست شبیه کاری که Oculus Rift در تلاش است ارایه کند.

سونی از پروژه مورفیس در کنفرانس اختصاصی GDC 2014 در سانفرانسیکو رونمایی کرد. این ابزار پوشیدنی از نمایشگرهای پوشیدنی سری HMZ این شرکت کوچک‌تر است.

مورفیس نسبت به Oculus Rift، به محصول نهایی نزدیک‌تر است. سونی در این کنفرانس، اطلاعات کاملی را در باره پروژه مورفیس ارایه نمود، اما دموی آن را به فردا موکول کرد.

ریچارد مارکس از بخش تحقیق و توسعه سونی در مورد پروژه مورفیس گفته است که این ابزار فراتر از دنیای بازی‌ها است و این کمپانی قصد دارد با همکاری ناسا از آن برای مصارف علمی نیز بهره ببرد.

کاربر زمانی که نمایشگر را به سر می‌زند می‌تواند از طریق کنترلرهای Duakshock 4 یا Move یا PlayStation Eye بازی‌ها را هدایت کند. براساس گفته‌های مارکس، در حال حاضر کنترلر حرکتی Move می‌تواند با دقت مناسبی به عنوان کنترلر واقعیت مجازی مورد استفاده قرار گیرد.

کیت مخصوص توسعه‌دهندگان پروژه مورفیس از رزولوشن 1080p و زاویه دید حدود ۹۰ درجه پشتیبانی می‌کند. مورفیس قادر است تا موقعیت و چرخش سر کاربر را تشخیص دهد و از آن در بازی‌ها بهره ببرد. این بدین معناست که کاربر می‌تواند با حرکت سر خود کارکتر بازی را کنترل کند درست شبیه به آنچه از طریق دکمه‌های کنترلر دسته بازی DualShock قابل انجام است.

سونی در کنفرانس امروز خود اعلام کرد که برخی از تولیدکنندگان بازی کار بر روی ساخت بازی‌های مبتنی بر پروژه مورفیس را آغاز کرده‌اند. از جمله بازی‌هایی که از این ابزار جدید پشتیبانی خواهند کرد می‌توان به Crytek و Epic اشاره کرد. هرچه بازی‌های بیشتری از این ابزار پشتیبانی کنند، موفقیت پروژه مورفیس محتمل‌تر خواهد شد.

نمایشگر پوشیدنی واقعیت مجازی (Virtual Reality) سونی از طریق درگاه‌های HDMI و USBبه پلی استیشن ۴ متصل می‌شود، اما سونی در تلاش است تا این نمایشگر را در نهایت بصورت بی‌سیم به کنسول بازی وصل کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات