حیوانات ناشناخته و شگفت‌انگیز (بخش دوم)

چهارشنبه ۲۸ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۵:۰۴
مطالعه 10 دقیقه
هیچ کدام از ما دقیقا از تمامی گونه‌های جانوری که روی این کره خاکی زندگی می‌کنند اطلاع دقیقی نداریم. حتی بعضی از ما حقیقتا از این امر شگفت زده خواهم شد که هر روز گونه جدیدی از موجودات کشف می‌شوند که تا پیش از این نامی از آنها شنیده نشده بود. اما واقعیت این است که هم اکنون 1,367,555 گونه مختلف از جانوارن و حشرات روی زمین و در کنار ما ولی شاید دور از چشمان‌مان به زندگی خود ادامه می‌دهند، پس چگونه می‌توان متوقع بود تمامی آنها را بشناسیم؟ دانشمندان خود هر روزه با گونه جدیدی آشنا می‌شوند و این مسئله را تصدیق می‌کنند که دانش مدرن با تمامی موجودات این سیاره آشنایی ندارد.
تبلیغات

اما همان گونه که در قسمت پیشین این سری مطلب شماری از این عجایب را به حضور شما معرفی کردیم این بار هم به سراغ عده‌ای دیگر از موجودات عجیب و کمتر شناخته شده می‌رویم. اما فراموش نکنید کل مجموعه‌ای که ما برای شما دوستان آماده کردیم تنها 1% از تمامی گونه‌های موجود است.

آرمادیلوی صورتی

strange-animals-31

آرمادیلوی صورتی با اندازه‌ای در حدود 90 تا 115 میلیمتر کوچک‌ترین گونه از این جانوران به حساب می‌آید. رنگ صورتی بدنش به این جانور کمک می‌کند در هنگام مواجهه با خطر به راحتی خود را در خاک مخفی کند. این جانور در نزدیکی کلنی مورچه‌ها حفره‌ای ایجاد کرده و از این حشرات تغذیه می‌کند.

آی- آی (Aye-aye)

strange-animals-22

این جانور، یک لمور بوده و بومی جزایر ماداگاسکار است و بزرگ‌ترین جانور شب‌رو به شمار می‌آید که به دلیل نحوه بدست آوردن غذا موجودی جالب توجه است. در واقع این جانور تا اندازه‌ای شبیه به دارکوب عمل کرده و با سوراخ کردن درختان و با کمک انگشت بلند میانی‌اش به شکار لارو حشرات می‌پردازد.

گرگ یال‌دار

strange-animals-23

گرگ یال‌دار در اصل عضوی از خانواده کانیده (Canidae) است که شامل سگ، روباه، گرگ، کفتار و کایوت می‌باشد. این موجود ساکن آمریکای جنوبی است. شکل ظاهری آن شبیه به روباهی بزرگ با خزی حنایی رنگ است. این پستاندار در بیشه‌زارها، و مناطق جنگلی برزیل یافت می‌شود.

آهوی کاکل سیاه

strange-animals-27

گونه کوچکی از آهوان که به دلیل دسته موهای تیره رنگ روی پیشانی‌شان و همچنین دندان‌هایی شبیه به گراز نر جلب توجه می‌کنند. این جانور در مناطق مرکزی چین و ناحیه شمال شرق میانمار زندگی می‌کند. این آهو عموما در ارتفاع 4500 متری از سطح دریا یافت می‌شود جایی که شرایط مشکلی برای ادامه حیات پیش رو دارد.

هشت پای دامبو

strange-animals-28

شاید شما هم شخصیت داستانی والت دیزنی یعنی فیل پرنده، دامبو را که با گوش‌هایش پرواز می‌کرد به خاطر داشته باشید. علت نام‌گذاری این اختاپوس هم همین مسئله است چرا که این موجود دارای باله‌های گوش مانندی است که از ناحیه سرش بیرون زده‌اند. عمدتا این نوع در عمق 3 تا 4 هزار متری دریا زندگی می‌کند ولی بعضی از آنها را می‌توان حتی در عمق 7000 متری هم یافت.

پاتاگونین مارا (Patagonian Mara)

strange-animals-39

این موجود جزء جوندگان بوده، شکل ظاهری آن شبیه به خرگوشی بزرگ با پاهایی شبیه به کانگورو است. زیستگاه این جانور کشور آرژانتین است. پاهای عقبی این جانور عضلانی‌تر از پاهای جلویی هستند. این جانور همچنین تا اندازه‌ای به جک رابیت (Jackrabbit) یا خرگوش‌های آمریکایی شباهت دارد.

موش کور برهنه

strange-animals-26

این جانور که همچنین با اسامی توله سگ شنی (Sandy Puppy) و موش کور بیابانی هم نامیده می‌شود، در بخش‌هایی از شرق آفریقا زندگی می‌کند. اندازه آنها معمولا 8 تا 10 سانتیمتر و وزن‌شان بین 30 تا 35 گرم است.

دلفین‌های ایراوادی (Irrawaddy)

strange-animals-24

گونه‌ای از دلفین‌های اقیانوسی که در جمعیت‌های اندک در نزدیک سواحل دریا و در رودخانه‌های در خلیج بنگال و جنوب شرق آسیا یافت شده‌اند. باله پشتی آنها بسیار کوچک و در قسمت میانی پشت‌شان قرار گرفته است.

گرنوک (Gerenuk)

strange-animals-29

این جانور به نام Waller's Gazelle هم نامیده می‌شود، گونه‌ای گردن دراز از بزهای کوهی است که در خلنگ‌زارها و مناطق بیابانی شرق آفریقا یافت می‌شوند. سر این جانور در مقایسه با بدنش اندازه‌ای کوچک دارد اما در عوض از چشمان و گوش‌های بزرگی برخوردار است، به علاوه جنس نر گردن عضلانی داشته و شاخ هم دارد.

دوگونگ (Dugong)

strange-animals-43

دوگونگ پستاندار دریایی بزرگ جثه‌ای است که همراه با ماناتیس‌ها (Manatees) جزء چهار گونه زنده sirenia یا گاوهای دریایی می‌باشند. از زمان کشفش تا کنون شکار بیش از اندازه این جانور برای گوشت و روغن‌ش موجب شدهجمعیت آنها به میزانی قابل توجه کاهش یافته و در معرض خطر انقراض قرار گیرند.

بابیروسا (Babirusa)

strange-animals-30

این جانور که با نام خوک-گراز هم شناخته می‌شود جزء خانواده خوک‌ها است که در والاسیا از مجموعه جزایر اندونزی کشف شده است. نام این جانور برگرفته از نام Buru سومین جزیره بزرگ اندونزی و جزایر Salu است.

لامپری

strange-animals-25

لامپری جزء شاخه ماهیان بدون آرواره بوده که بواسطه دهان مکنده و بادکش مانندش که دارای دندان‌های نوک تیزی است شناخته شده است. این ماهی زندگی انگلی داشته و با چسبیدن به بدن سایر ماهیان از خون آنان تغذیه می‌کند. از آنجایی که نوزادان این ماهی نسبت به تغییر دمای آب واکنش شدیدی دارند این ماهی در آب‌های ساحلی مشاهده می‌شود.

فوسه (Fossa)

strange-animals-32

پستاندارگوشتخواری شبیه به گربه که در ماداگاسکار مشاهده می‌شود. علی رغم نزدیکی به گربه، دیگر عادات این جانور بیشتر به راسوها شباهت دارد.

موش کور دماغ ستاره‌ای

strange-animals-35

این جانور عضو کوچک خانواده موش کور است که در زمین‌های مرطوب و پست شرق کانادا و شمال شرق ایالات متحده زندگی می‌کند. این جانور به سادگی به واسطه 11 جفت ضمیه گوشتالو و صورتی رنگ روی پوزه‌اش قابل شناسایی است.

سوندا کولوگو (Sunda colugo)

strange-animals-36

این جانور به عنوان لمور پرنده مالایی هم شناخته شده و در اصل عضوی از خانواده لمورهای پرنده است. این موجود در جنگل‌های سرسبز و بارانی تایلند، مالزی، اندونزی و سنگاپور مشاهده می‌شود.

گورخر دویکر (Duiker)

strange-animals-33

بزکوهی کوچکی که در Ivory Coast (کشوری در شرق آفریقا)، سیرالئون و لیبریا زندگی می‌کند. این جانور همچنین اخیرا در جنوب شرقی گینه هم مشاهده شده است. این جانور به رنگ طلایی یا قرمز-قهوه‌ای بوده و دارای الگوهایی شبیه به گورخر است. بلندی آنها 45 سانتیمتر و وزن‌شان 20 کیلوگرم است.

خرچنگ پشمالو

strange-animals-34

قطعا با یتی یا غول برفی آشنایی دارید، موجود پشمالوی سفید رنگ افسانه‌ای ساکن کوه‌های هیمالیا، این خرچنگ هم به دلیل شباهت خود با این مرد برفی به این نام خوانده می‌شود. این خرچنگ در اعماق اقیانوس‌ها در نقطه‌ای که از نظر گازهای هیدروژن، متان و اکسیژن غنی است زندگی می‌کند. دو گونه از آن در سال 2005 برای نخستین بار کشف شد.

پرنده باشکوه بهشتی

strange-animals-37

این پرنده کوچک تنها 26 سانت طول دارد و متعلق به خانواده مرغان بهشتی است. این پرنده زیبا در جنگل‌های بارانی گینه نو زندگی می‌کند. جنس نر سیاه رنگ بوده و دارای تاجی به رنگ سبز قوس و فزح گون و محافظ سینه‌ای سبز- آبیست.

ماهی حبابی

strange-animals-38

این ماهی در اعماق اقیانوس‌ها بین 600 تا 1200 متری و در نزدیک سواحل استرالیا و تاسمانی زندگی می‎‌کند، جایی که فشار آب چندین برابر سطح دریا است. شکل این ماهی هم متاثر از همین امر بوده و بدن ژلاتین مانند آن چگالی کمتری از آب دارد، این امر به ماهی امکان می‌دهد بدون صرف انرژی شنا کند. از طرف دیگر وقتی ماهی را از آب بیرون می‌آورند به دلیل تغییرات فشار شکل متفاوتی به خود می‌گیرد. به طور معمول اندازه این ماهی از سی سانت کمتر است.

لاک پشت غول پیکر با لاک نرم

strange-animals-40

این موجود که به نام لاک‌پشت لاک نرم آسیایی هم شناخته می‌شود گونه‌ای از لاک‌پشت‌های آب شیرین است. لاک آن نرم و زیتونی رنگ بوده و چشمان کوچکی دارد که نزدیک بینی قرار گرفته‌اند. این گونه تا دو متر هم رشد می‌کند.

Gobi Jerboa

strange-animals-41

این موجود از راسته جوندگان بوده و زیستگاهش مغولستان و چین است. این جوندگان از دشت‌ها و چمنزارها تا مناطق بیابانی یافت شده و به دلیل پاهای بلند عقبی از قدرت پرش خوبی برخوردارند.

خرچنگ عنکبوتی ژاپنی

strange-animals-42

بزرگ‌ترین گونه زنده خرچنگ‌ها که در زبان ژاپنی آنها را تاکاشیگانی (Takashigami) به معنای خرچنگ لنگ دراز می‌نامند. گونه‌ای از خرچنگ‌های دریایی که در آب‌های اطراف ژاپن یافت می‌شوند. درازای پاهای این خرچنگ از یک چنگال تا چنگال دیگر تا 3.8 متر هم می‌رسد.

امیدوارم از دیدن این تصاویر و آشنا شدن با این موجودات لذت برده باشید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات