ایالات متحده آمریکا قصد دارد انحصار بر تخصیص نام دامنه‌ها را به سازمانی بین‌المللی اعطا کند

یک‌شنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۹:۴۹
مطالعه 2 دقیقه
پس از رسوایی جاسوسی آژانس امنیت ملی ایالات متحده، بسیاری از مردم نسبت به پایبند بودن دولت آمریکا به حریم خصوصی دنیای دیجیتال دچار تردید شده‌اند. حال دولت این کشور اعلام نموده که به زودی تسلط انحصاری خود بر ICANN (سازمانی که مسئولیت تخصیص نام دامنه‌ها برای هر سایت اینترنتی را دارد) را اعطا خواهد کرد و دیگر به عنوانی ارگانی فراتر از این سازمان فعالیت نخواهد کرد.
تبلیغات

بنا به بیانیه مطبوعاتی NTIA، یک شاخه از دپارتمان بازرگانی ایالات متحده، دولت این کشور به دنبال اعطای حق انحصاری نظارت بر نام دامنه‌های اینترنتی به یک گروه بین‌المللی است که ساختار و ریاست آن تا سال آینده مشخص خواهد شد. هم‌اکنون این وظیفه بر عهده ICANN است؛ سازمانی که تخصیص نام دامنه‌ها (مثل com. و org. و net.) را از زمان آغاز به کارش در سال 1998 مدیریت می‌کند. حال ایالات متحده از ICANN خواسته تا سازمان‌های بین‌المللی مشارکت‌کننده را دور هم جمع کند و نقشی که هم‌اکنون دولت ایالات متحده بازی می‌کند را به یک ساختار عمومی‌تر اعطا نماید.

بنا به گفته‌های رئیس ICANN، فادی چهاده، این گروه اولین همایش درباره انتقال این حق را در 23 مارس (3 فروردین) در سنگاپور برگزار خواهد کرد. همچنین ICANN امیدوار است تا تمام دول بزرگ دنیا و ارگان‌های مهم اینترنتی در این موضوع مشارکت نمایند.

با وجود انتقادهایی که اخیرا به خاطر نقش آمریکا در جاسوسی و جمع‌آوری اطلاعات متوجه دولت ایالات متحده شده، به نظر می‌رسد که این اقدام چندان ارتباطی به مسایل اخیر ندارد. به گفته سازمان NTIA، نقش دولت ایالات متحده در تخصیص نام دامنه همواره نقشی موقت بوده و از آنجایی که ICANN توانسته در سال‌های اخیر شفافیت و قابل اطمینان بودن خود را بهبود بخشیده و ثابت کند، دیگر می‌توان گفت که زمان انتقال این وظیفه به سازمانی عمومی‌تر و بین‌المللی فرارسیده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات