موتورولا قصد داشت یک گوشی گوگلی به تمام معنا بسازد، اما لری پیج مانع شد

شنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۷:۳۵
مطالعه 3 دقیقه
مدیران ارشد موتورولا دائما از گوگل می‌خواستند تا پشتیبانی بیشتری از آنان در زمینه‌های مختلف فناوری و سرمایه‌گذاری در بازاریابی به عمل آورد اما لری پیج با قاطعیت مخالف این خواسته موتورولا بود.
تبلیغات

این موضوعی است که اخیرا «امیر افراطی»، یکی از نویسندگان مشهور Theinformation به طور مفصل پیرامون آن نوشته است. داستانی که وی نقل کرده مربوط به فرآیندی است که طی آن موتورولا قصد داشته به هر نحو ممکن اقدام به ساخت یک تلفن هوشمند گوگلی تمام عیار نماید و در تمام این مدت نیز منتظر گوشه چشمی از سران گوگل بوده است.

موتو ایکس، یک گوشی خوب و البته دست‌آوردی ارزشمند برای موتورولا تلقی می‌شود و حقیقتا نیز ویژگی‌ها و قابلیت‌های خوبی نیز دارد، اما در نهایت این گوشی آن چیزی نیست که باعث شگفتی کاربران و کارشناسان شود، درست بر خلاف اکثر پروژه‌های گوگل که باعث شگفتی کاربران می‌شوند.

بر اساس گزارش آقای افراطی، محصولی که سران موتورولا در پی ساخت آن بودند، یک گوشی هوشمند مجهز به بهترین و قوی‌ترین سخت‌افزارهای روز بود که به طرز جالبی با سرویس‌های ابری و قدرتمند گوگل تعامل می‌کرد. به عنوان مثال یکی از قابلیت‌های پیش‌بینی شده برای این گوشی، قابلیت پردازش زبان طبیعی بود که در صورت پیاده سازی، دستورات صوتی وارد نسل بعدی خود می‌شدند. در صورت استفاده از این قابلیت، دستگاه قادر بود تا عبارات بسیار پیچیده را نیز تحلیل کند و خواست کاربر را به سرعت عملی نماید. این در حالی است که سرویس فعلی دستورات صوتی که بر روی سیستم عامل اندروید قرار دارد، تنها قادر است عبارات ساده‌ای را تجزیه و تحلیل نماید.

احتمالا اگر محصولات موتورولا حتی به یکی از همین دست‌آوردها مجهز می‌شدند، اکنون نام موتورولا در کنار رقبای سرسختی همچون اپل، سامسونگ، سونی و دیگران دیده می‌شد و حتی احتمال آن نیز وجود داشت که یک سر و گردن بالاتر از سایر رقبا قرار گیرد.

اما لری پیج، مدیرعامل گوگل، تنها فردی بود که به شدت با دسترسی موتورولا به منابع گوگل مخالفت می‌ورزید، زیرا از این موضوع ترس داشت که رابطه خوب گوگل با شرکای سخت‌افزاری که گوشی‌های مبتنی بر اندروید را می‌سازند از میان رود. به همین دلیل بود که وی هرگز اجازه نمی‌داد محققان موتورولا به طور کامل به آزمایشگاه اندروید گوگل نزدیک شوند، اما در مورد سایر سرویس‌ها مانند یوتیوب این مشکل وجود نداشت.

متاسفانه افرادی که در سرویس‌هایی مانند یوتیوب و غیره مشغول به فعالیت بودند نیز دائما موتورولا و کارمندان آن را سرزنش نموده و دست کم می‌گرفتند. گوگل هرگز موتورولا را در زمینه سرمایه‌گذاری در امور بازاریابی کمک نکرد، امری که اگر اتفاق می‌افتاد می‌توانست موتورولا را به یکی رقبای سامسونگ بدل کند. در حال حاضر سامسونگ با اختلاف بسیار زیادی پیشتاز و به نوعی یکه‌تاز بازار دستگاه‌های اندرویدی است.

این گزارش به وضوح اثبات می‌کند که گوگل هرگز قصد نداشته از موتورولا به عنوان بازوی سخت‌افزاری خود استفاده کند. خرید 12.5 میلیارد دلاری موتورولا توسط گوگل نیز بیشتر به دلیل تصاحب پتنت‌های این کمپانی صورت گرفته تا امور سخت‌افزاری و ساخت محصول.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات