نسخه‌های مختلف اسنپ‌دراگون 800 و 801 چه تفاوتی باهم دارند؟

پنج‌شنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۱:۵۸
مطالعه 2 دقیقه
با عرضه‌ی اسنپ‌دراگون 801 در جریان برگزاری کنگره‌ی موبایل بارسلون، کوالکام نقاط مبهم و تاریکی را بین کاربران و علاقمندان به فناوری‌های نوین ایجاد کرد که در مورد کارایی و قدرت این تراشه است. پیش از این نیز مطالبی در مورد تفاوت‌های نسخه‌های به‌کار رفته در گلکسی S5 و اکسپریا Z2 منتشر شده بود.
تبلیغات

در اولین نگاه بسیاری از افراد این تصور را داشتند که این کمپانی تغییری در تراشه‌ی خود ایجاد نکرده و براساس ساخته‌های پیشین خود یک محصول جدید را راهی بازار کرده است که در آن خبری از به‌کارگیری فناوری جدید نیست. برخی دیگر نیز ادعا کردند که کوالکام با تقویت اسنپ‌دراگون 800 نوع جدیدی از تراشه را تولید کرده است و علت نام‌گذاری متفاوت آن ایجاد تمایز بین محصول بهینه شده و تراشه‌ی قبلی است. با بررسی دقیق‌تر جزئیات این تراشه و نسخه‌های موجود قدیمی که با نام اسنپ‌دراگون 800 شناخته می‌شود، می‌توان به این نتیجه رسید که نه تنها اسنپ‌دراگون 801 یک نسخه‌ی تقویت شده است، بلکه تغییرات اعمال شده در این تراشه فقط به افزایش قدرت پردازنده و پردازنده‌ی گرافیکی با بالا بردن فرکانس کاری محدود نشده است.

AnandTech با بررسی عمیق تراشه‌های جدید و همچنین مقایسه‌ی آن با نمونه‌های پیشین، تفاوت‌های موجود در بین این محصولات را بصورت مرتبی در قالب یک جدول ارائه کرده است.

بررسی اکسپریا زد 3 سونی

همانطور که در جدول فوق ملاحظه می‌کنید، تفاوت بین نسخه‌های مختلف تراشه‌ها زیاد فاحش نیست. علاوه بر تقویت پردازنده و پردازنده‌ی گرافیکی به واسطه‌ی بالا بردن فرکانس کاری هسته‌های آن، اسنپ‌دراگون 801 از eMMC 5.0 (سیستم مدیریت حافظه‌ی داخلی) و DSDA که همان بهره‌گیری از دو سیم‌کارت و قابلیت فعال بودن همزمان سیم‌کارت‌ها است، پشتیبانی می‌کند. با بهره‌گیری از eMMC نسخه‌ی 5.0 سرعت انتقال داده از 200 مگابایت در ثانیه به 400 مگابایت در ثانیه افزایش یافته است. وجود امکان DSDA-Dual Sim,Dual Active نیز قابلیت استفاده همزمان از دو سیم‌کارت و برقراری تماس‌های همزمان توسط هر یک سیم‌کارت‌ها است. برای درک بهتر این موضوع بهتر است بدانید که این سیستم با DSDS-Dual Sim, Dual Standby که از دو سیم‌کارت در حالت استندبای پشتیبانی کرده و فقط قابلیت برقراری یک مکالمه در آن واحد را دارا است.

یکی دیگر از بهبودهای انجام شده در نسخه‌های AB/AC اسنپ‌دراگون 801، تعبیه اینترفیس LPDDR3 است که به اجرای بازی‌های سه بعدی پیچیده و همچنین پردازش بهتر تصاویر یاری می‌کند.

همانطور که در جدول نیز ملاحظه می‌کنید، همچنان قوی‌ترین نسخه‌ی اسنپ‌دراگون 800 از نمونه‌ی ضعیف‌تر اسنپ‌دراگون 801 عملکرد بهتری خواهد داشت.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات