تشخیص بیماری‌ها با استفاده از تلفن هوشمند

پنج‌شنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۳:۱۵
مطالعه 2 دقیقه
حتما تاکنون خبرهای زیادی را در خصوص ساخت ابزارهای با قابلیت کاربرد در تشخیص بیماری‌ها خوانده‌اید.
تبلیغات

این بار اما دانشمندان دانشگاه هوستون تصمیم به کاری متفاوت گرفته‌اند. آن‌ها در ابتدا از خود پرسیده‌اند چرا باید ابزاری جدید ساخت در حالی که تلفن‌های هوشمند می‌توانند تمامی بخش‌های الکترونیکی کار را بر عهده بگیرند؟ نتیجه و پاسخ به این پرسش ساخت لنزی بوده که با اتصال به دوربین تلفن هوشمند قادر به تشخیص بیماری‌ها است.

نمونه‌ی اولیه‌ی ساخته شده از این ابزار شامل یک صفحه‌ی شیشه‌ای است که با لایه‌ای نازک از جنس طلا پوشانده شده است که به عنوان جداکننده‌ی حفر‌ه‌های بسیار ریز شکل گرفته بر شیشه عمل می‌کند. درون هر یک از این حفره‌ها با استفاده از آنتی بادی‌های مخصوص بیماری‌های مختلف پوشانده شده است که با قرار گرفتن بخشی از مایعات بدن بیمار بر روی صفحه‌ی شیشه‌ای هر نوع باکتری که به آنتی بادی مخصوصی چسبیده باشد در این حفرات به دام می‌افتد.

بخش دوم این آنتی بادی‌ها مجددا بر روی صفحه‌ی شیشه‌ای ریخته می‌شود و با باکتری‌های گیر افتاده پیوند برقرار می‌کند. به همراه این آنتی بادی‌ها آنزیم‌های خاصی نیز وجود دارد که می‌تواند منجر به تولید نقره شود. هنگامی که صفحه‌ی شیشه‌ای در معرض ماده‌ی شیمیایی خاصی قرار می‌گیرد واکنش شیمیایی به خصوصی انجام می‌گیرد که در عرض 15 ثانیه فلز نقره را آزاد می‌کند.

با قرار دادن یک منبع نور در پشت صفحه‌ی شیشه‌ای کاربر می‌تواند عبور یا عدم عبور نور را از حفره‌ها ببیند، که در مورد حفراتی که با باکتری‌ها وارد واکنش شده‌اند به دلیل تولید فلز نقره نور عبور نخواهد کرد که این به معنای حضور باکتری در آن محل است. اگرچه در حال حاضر برای تشخیص این مورد از میکروسکوپ‌ها استفاده می‌شود ولی می‌توان با استفاده از دوربین و فلش تلفن هوشمند نیز چنین کاری را انجام داد، تنها چیزی که به آن نیاز است لنزی است که بر روی لنز دوربین تلفن قرار بگیرد.

smartphonetricorder-2

پیش از این که دانشمندان به سراغ بخش‌های دیگر این پروژه بروند می‌بایست در ابتدای امر مطمئن باشند که می‌توان باکتری‌ها کاملا قادر به نفوذ به درون حفرات جهت پیوند با آنتی بادی‌های قرار گرفته درون حفره‌ها هستند. در صورت موفقیت این گروه در ساخت این ابزار پزشکان محترم می‌توان از این پس در مواقع ضروری یا مناطق محرم از خدمات پزشکی به سادگی به تشخیص بیماری‌ها و درمان آن‌ها بپردازند.

به گفته‌ی سازندگان این ابزار، ساخت سامانه‌های پزشکی پیشرفته جهت تشخیص بیماری‌ها در حال حاضر چیزی حدود 200000 دلار هزینه در بر دارد که این هزینه با استفاده از این ابزار تا 20 دلار کاهش پیدا می‌کند که البته این بدون محاسبه‌ی قیمت تلفن همراه است. با اینحال از آن جایی که تلفن‌های هوشمند در همه جا یافت می‌شوند و در بسیاری از موارد ساخت تجهیزات در محل امکان پذیر نیست این ابزار می‌تواند در مواقع ضروری نجات بخش باشد.

نتایج این پژوهش در مجله‌ی ACS Photonics به چاپ رسیده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات