بررسی گوشی ال جی G Pro Lite Dual

پنج‌شنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۰:۵۵
مطالعه 16 دقیقه
اگر به دنبال یک فبلت میان‌رده با قیمت مناسب هستید، بررسی زومیت از LG G Pro Lite را در ادامه مطلب دنبال کنید.
تبلیغات

ال‌جی پس از ارائه فبلت اپتیموس جی پرو و تقریبا همزمان با ارائه پرچمدار جدید، یعنی جی‌2 یک نسخه میان رده از قبلت خود را ارائه کرد که شباهت ظاهری زیادی به جی‌2 دارد. این فبلت میان‌رده به تازگی و با تاخیر قابل ملاحظه‌ای وارد بازار کشور شده و با قیمت بسیار خوب 870 هزار تومان به فروش می‌رسد. این دستگاه دو سیم‌کارته از قلم دیجیتال نیز پشتیبانی می‌کند و مشخصات سخت‌افزاری آن قابل قبول است.

تلفن ال جی جی‌ پرو لایت به یک پردازنده دوهسته‌ای مدیاتک، نمایشگر 5.5 اینچی IPS و دوربین 8 مگاپیکسل مجهز شده است. ال‌جی با معرفی اپتیموس جی و نکسوس 4 و پس از آنها با فبلت خوش‌ساخت اپتیموس جی پرو نشان داد که به یکی از بازیگران اصلی بازار تلفن‌های هوشمند بدل شده است. رشد این کمپانی کره‌ای در این بازار فشرده و سنگین بسیار خوب بوده و این کمپانی در ادامه روند موفقیت خود جی 2 را معرفی کرد که با استقبال بسیار خوبی نیز مواجه شد.

جی پرو لایت دو سیم‌کارته در واقع نسخه ضعیف‌تر فبلت‌های سری جی پرو ال‌جی است که بازار رده متوسط را هدف گرفته است. این فبلت 5.5 اینچی مجهز به یک نمایشگر IPS با رزولوشن 960 در 540 پیکسل است. پردازنده دوهسته‌ای Cortex-A9 مدیاتک و حافظه رم 1 گیگابایتی آن برای یک دستگاه میان رده مناسب به نظر می‌رسند. این دستگاه مجهز به یک قلم استایلوس بوده که در دل دستگاه جای می‌گیرد و یادداشت برداری یا نقاشی با تلفن را آسان‌تر می‌کند. این تلفن هوشمند مجهز به اندروید 4.1 آبنبات پاستیلی با رابط کاربری ال‌جی است که حالا با گذشت چند ماه از انتشار اندروید ۴.۴ کیت کت، قدیمی به نظر می‌رسد. این فبلت مدت‌ها پیش معرفی شده و به همین دلیل از نسخه قدیمی اندروید بهره می‌برد. به هر دلیلی G Pro Lite با تاخیر زیاد وارد بازار کشور شده و اگر از مساله قدیمی بودن نرم‌افزار آن صرف‌نظر کنیم، می‌توان آن را یکی از بهترین فبلت‌های میان‌رده بازار به حساب آورد.

LG G Pro Lite Dual توسط دفتر ال‌جی در ایران در اختیار زومیت قرار گرفته تا مورد نقد و بررسی قرار گیرد.

طراحی و سخت‌افزار

جی پرو لایت دوسیم‌کارته جزو فبلت‌های ارزان قیمت به شمار می‌رود که می‌تواند برای علاقه‌مندان به گوشی‌های با نمایشگر بزرگ ولی ارزان‌قیمت مطلوب باشد. همان طور که از نام دستگاه پیدا است، این محصول همان جی پرو، پرچمدار فبلت‌های ال‌جی است که این کمپانی کره‌ای توانسته با اعمال برخی تغییرات در سخت‌افزار و جنس بدنه دستگاه، قیمت آن را کاهش دهد.

مسلما نمی‌توان انتظار داشت که یک گوشی 5.5 اینچی با چنین قیمتی طراحی شگفت‌آوری داشته باشد. کیفیت مواد به کار رفته در ساخت این دستگاه کمی پایین‌تر از جی پرو است. در واقع می‌توان گفت که جی پرو لایت از همان زبان طراحی مورد استفاده در جی 2 بهره می‌برد، اما در سطحی پایین‌تر! کیفیت مواد به کار رفته در ساخت آن از جدیدترین تلفن پرچمدار ال‌جی کمی پایین‌تر است. این تلفن مجهز به یک بدنه تماما پلاستیکی است و احتمالا در برابر ضربات احتمالی مقاومت بالایی ندارد.

در جلوی دستگاه شاهد یک نمایشگر 5.5 اینچ هستیم. در بالای نمایشگر، لوگوی LG و در بالای آن نیز اسپیکر مکالمه به رنگ نقره‌ای قابل مشاهده‌ است. در سمت راست آنها نیز دوربین مکالمه ویدئویی تعبیه شده است. ال‌جی در این تلفن از سنسور نور برای تنظیم خودکار روشنایی نمایشگر استفاده نکرده و باید خودتان به صورت دستی روشنایی مطلوب را از طریق نوار اطلاع‌رسانی‌ها تنظیم نمایید. حاشیه دور نمایشگر باریک بوده و باید گفت که ال‌جی در این زمینه به تبحر خاصی دست یافته، چرا که می‌بینیم در گوشی‌های ارزان‌قیمت این کمپانی نیز بخش عمده‌ای از نمای جلوی دستگاه به نمایشگر اختصاص یافته و از فضای موجود به بهترین شکل استفاده شده است. در زیر نمایشگر، برخلاف جی 2 (که از دکمه‌های نرم‌افزاری بر روی نمایشگر بهره می‌برد) دکمه‌های لمسی مجزا از نمایشگر قابل مشاهده‌اند. این دکمه‌ها به ترتیب از چپ به راست عبارتند از: دکمه Back، دکمه Home، دکمه Menu و دکمه تعویض سیم‌کارت. در جی پرو لایت برای مشاهده لیست اپلیکیشن‌های اخیر باید دکمه هوم را فشرده و نگه دارید.

دور دستگاه را یک فریم پلاستیکی بسیار مستحکم به رنگ نقره‌ای پوشانده که شباهت زیادی به فلز دارد. لبه‌های این فریم در نمای جلوی دستگاه نیز قابل مشاهده‌ است که به زیباتر شدن نمای جلوی دستگاه کمک می‌کند. این فریم مستحکم در لبه‌های کناری نازک‌تر و در لبه‌های بالا و پایین ضخیم‌تر می‌شود. در لبه بالایی دستگاه شاهد جک 3.5 میلی‌متری هدفون، فرستنده اینفرارد و میکروفون مخصوص حذف نویز محیط در حین مکالمه هستیم.

قلم دستگاه از گوشه سمت راست لبه بالایی در دسترس است و می‌توان به راحتی آن را از داخل بدنه دستگاه بیرون کشید. این قلم به خوبی در جای خود محکم می‌شود و سر آن با بدنه گوشی یکپارچه می‌گردد تا ظاهر دستگاه بهم نخورد. در لبه سمت چپ یک دکمه اختصاصی قابل سفارشی سازی وجود دارد که به طور پیشفرض قابلیت QuickMemo ال‌جی را فعال می‌سازد. اندکی پایین‌تر از آن نیز دکمه‌های کنترل حجم صدا قرار داده شده‌اند. رنگ دکمه‌های کناری این تلفن همرنگ با بدنه آن است. این کار این مزیت را دارد که وقتی به گوشی نگاه می‌کنید بدنه آن را ساده و یکپارچه تصور می‌کنید، اما این اقدام ایرادی را نیز به همراه دارد.

مشخصات فنی LG G Pro Lite Dual

  • پردازنده MT6577 مدیاتک با دوهسته Cortex A9 و فرکانس 1 گیگاهرتز و پردازنده گرافیکی PowerVR SGX531
  • حافظه رم 1 گیگابایت
  • نمایشگر 5.5 اینچی IPS LCD بارزولوشن 960 در 540 و تراکم 200 پیکسل بر اینچ
  • سیستم عامل اندروید آبنبات پاستیلی نسخه 4.1 و رابط کاربری ال‌جی
  • دوربین پشت 8 مگاپیکسل با فوکوس خودکار و فلش LED و قابلیت فیلم برداری 720p در نرخ 30 فریم بر ثانیه
  • دوربین جلو 1.3 مگاپیکسل برای مکالمه ویدئویی
  • حافظه ذخیره‌سازی 8 گیگابایت و درگاه microSD برای ارتقا حافظه تا 32 گیگابایت
  • قلم استایلوس ساده برای یادداشت برداری و تشخیص دست‌خط که در دل بدنه قرار می‌گیرد
  • باتری لیتیوم-یون با ظرفیت 3140 میلی‌آمپرساعت
  • بلوتوث 3.0، اینفرارد، Wi-Fi Direct، DLNA ، جی‌پی اس، شتاب‌سنج، سنسور نزدیکی، قطب‌نما
  • ابعاد 150.2 در 76.9 در 9.4 میلی‌متر و وزن 161 گرم
  • قیمت حدودا 870 هزار تومان

لبه پایینی دستگاه شلوغ‌ترین بخش طراحی تلفن، محسوب می‌شود. دو اسپیکر استریو در لبه پایینی دستگاه قابل مشاهده‌اند و در بین آنها نیز درگاه microUSB و البته میکروفون اصلی دستگاه قرار گرفته‌اند.

در لبه سمت راست دکمه پاور/قفل صفحه نمایش و در زیر آن نیز یک شیار کوچک برای خارج کردن قاب پشتی دستگاه تعبیه شده است. بدنه قسمت پشت دستگاه کاملا مجزا است و به راحتی می‌توانید آن را خارج کرده و در زیر به باتری قابل تعویض، دو درگاه سیم‌کارت و همچنین درگاه microSD دسترسی داشته باشید. 

جنس این پوشش از پلاستیک بسیار نازکی است که تا حد زیادی انعطاف‌پذیر است،‌ درست شبیه آنچه در تلفن‌های گلکسی سامسونگ نیز شاهد آن هستیم. روی آن نیز طرح بسیار ریزی قابل مشاهده است ولی در مجموع می‌توان گفت که سطح آن صاف بوده و اثر انگشت بر روی آن جلوه می‌کند. این موضوع در مورد نمایشگر دستگاه نیز صدق می‌کند و اگر روی باقی ماندن اثر انگشت بر روی دستگاه حساس هستید، نسخه مشکی رنگ جی پرو لایت برای شما مناسب نیست. در قسمت پشت دستگاه شاهد لوگوی ال‌جی به رنگ خاکستری و در بالای آن نیز دوربین 8 مگاپیکسلی و یک فلاش LED قرار دارند.

قلم استایلوس دستگاه اصلا قابل مقایسه با قلم محصولات سری گلکسی نوت سامسونگ نیست. این قلم از فناوری ویژه‌‌ای بهره نمی‌برد و تنها کاربرد آن کمک به یادداشت برداری راحت‌تر از طریق قابلیت QuickMemo و البته ویژگی تشخیص دست‌خط یکپارچه با کیبورد است. مشکل اصلی در این رابطه مربوط به کاربرد قلم است. متاسفانه ال‌جی اپلیکیشن‌های مخصوص کار با قلم بسیار کمی را در این تلفن قرار داده است، اما به هر حال از قلم می‌توان در QuickMemo و اپلیکیشن‌های ویرایش تصویر و نوت‌برداری که احتمالا می‌توانید آن را از مارکت‌های اندرویدی دانلود کنید، استفاده کرد. قلم دستگاه کیفیت مناسبی دارد و به راحتی در دل بدنه جای می‌گیرد. لازم به ذکر است که این قلم روی صفحات لمسی معمولی تلفن‌های دیگر کار نمی‌کند و فقط با همین تلفن سازگار است.

نمایشگر

ال‌جی همواره در زمینه نمایشگر تلفن هوشمند بسیار موفق عمل نموده است. این کمپانی با اتکا به پنل‌های IPS باکیفیت ساخت خودش توانسته تا چه در رده گوشی‌های پرچمدار و چه در رده میان قیمت و ارزان‌قیمت، نمایشگرهای قابل قبولی را ارائه نماید.

جی پرو لایت دوئال نیز از این قاعده مستثنی نیست. نمایشگر این دستگاه در رده بهترین‌ها قرار نمی‌گیرد ولی نسبت به قیمت پایین این تلفن می‌توان آن را مطلوب قلمداد کرد.

فبلت میان‌رده ال‌جی مجهز به یک نمایشگر 5.5 اینچی نوع IPS LCD است. این پنل دارای رزولوشن 960 در 540 است که منجر به تراکم 200 پیکسل بر اینچ می‌گردد. نمایش رنگ‌ها به خوبی نمایشگر پرچمدار ال‌جی نیست و کمی رنگ‌ها مصنوعی‌تر و کدر‌ به نظر می‌رسند. همچنین رنگ ها اندکی گرم‌تر از حالت طبیعی هستند. رزولوشن تصویر نیز نسبت به ابعاد نمایشگر چندان بالا نیست ولی با توجه به اینکه با یک تلفن میان‌رده روبرو هستیم، می‌توان آن را مطلوب و قابل قبول عنوان کرد.

کنتراست تصویر قابل قبول است و رنگ‌های سفید و مشکی با غلظت مناسبی نمایش داده می‌شوند. به لطف بهره‌گیری از پنل IPS زاویه دید نمایشگر بسیار خوب است و می‌توان از زاویه افقی نیز محتوا را بدون به هم ریختگی رنگ‌ها مشاهده نمود.

یکی از نقاط ضعف این تلفن عدم بهره‌گیری از سنسور نور است که در نتیجه منجر به آن شده که امکان تنظیم خودکار روشنایی تصویر وجود نداشته باشد و کاربر باید از طریق نوار نوتیفیکیشن شدت نور را به صورت دستی تنظیم کند. در بالاترین حالت روشنایی می‌توان در زیر نور آفتاب  با دستگاه کار کرد. روشنایی تصویر نسبت به اکثر نمایشگرهای نوع IPS کمی پایین‌تر است ولی می‌توان در مجموع آن را قابل قبول توصیف کرد.

شاید نمایشگر این تلفن در رده بهترین‌ها نباشد ولی از آنجا که باید فبلت میان‌رده با قیمت مناسب روبرو هستیم می‌توان گفت که نمایشگر این فبلت از جهات مختلف قابل قبول است و نیازهای عمومی کاربر را برطرف می‌سازد.

دوربین

LG G Pro Lite Dual مجهز به یک دوربین 8 مگاپیکسل است. این دوربین سرعت قابل قبولی دارد ولی به دلیل عدم بهره‌گیری از لرزش‌گیر باید در هنگام عکسبرداری در ثابت نگه داشتن دستگاه دقت بیشتری داشته باشید. نرم‌افزار دوربین ویژگی‌های مناسبی از جمله عکاسی پانوراما، Cheese Shutter ال‌جی (امکان عکس برداری از طریق به زبان آوردن کلمات خاص از پیش تعریف شده)، Beauty Shot و... بهره می‌برد.

کیفیت تصاویر ثبت شده توسط دوربین این گوشی در نور روز مطلوب است و نسبت به رقبای هم‌رده عملکرد بسیار خوبی دارد. اما پاشنه آشیل جی پرو لایت در فضاهای تاریک و کم‌نور خودش را نشان می‌دهد.‍ این دوربین در فضاهای تاریک چندان عملکرد خوبی ندارد. فلاش LED دستگاه نیز اندکی ضعیف است که باعث می‌شود، حتی با استفاده از فلاش نیز نتوان کیفیت مطلوب را به دست آورد. البته باید گفت که از یک گوشی میان‌رده نمی‌توان انتظار بیشتری داشت و در مجموع می‌توان دوربین دستگاه را متوسط ارزیابی کرد. دوربین نکسوس 5 ساخت ال‌جی نیز از سنسور 8 مگاپیکسل بهره می‌برد ولی کیفیت تصاویر ثبت شده توسط دو گوشی به خصوص در نور کم قابل مقایسه نیستند.

نمونه تصاویر ثبت شده توسط دوربین LG G Pro Lite Dual را می‌توانید در زیر مشاهده کنید:

برای دیدن تصاویر با کیفیت اصلی و ابعاد واقعی می‌توانید به صفحه فلیکر زومیت مراجعه نمایید.

همان طور که در تصاویر مشاهده می‌کنید، دقت رنگ‌ها در روشنایی روز، خوب است و تصاویر ثبت شده واقعا راضی‌کننده هستند، اما در تصاویری که در نور کم گرفته شده‌اند، چندان عملکرد مناسبی را چه در نمایش رنگ‌ها و چه در شفافیت تصویر شاهد نیستیم.

دوربین جی پرو لایت دوئال توانایی فیلم برداری HD با نرخ 30 فریم بر ثانیه را دارد و ویدیوهایی که در نور مناسب ضبط می‌شوند از کیفیت قابل قبولی برخوردار هستند. میکروفون دستگاه نیز عملکرد متوسطی داشته و می‌تواند پاسخگوی نیازهای شما باشد.

نرم‌افزار

شاید بتوان مهم‌ترین نقطه ضعف فبلت میان‌رده ال‌جی را بهره‌گیری از نسخه 4.1.2 اندروید آبنبات پاستیلی در نظر گرفت. هم‌اکنون با ارائه اندروید 4.4 کیت‌کت و نسل جدید گوشی‌های اندرویدی ارائه شده به بازار که همگی مجهز به نسخه‌های جدیدتر اندروید هستند، دیگر نمی‌توان نسخه قدیمی نرم‌افزار را پذیرفت. این تلفن به طور رسمی در اکتبر 2013 روانه بازار شده و شاید در آن زمان نمی‌توان انتظار نسخه جدیدتر اندروید را بر روی یک گوشی میان‌رده داشت، اما از آنجا که این تلفن به تازگی به طور رسمی وارد بازار کشور شده انتظار می‌رود که یک بسته بروزرسانی برای ارتقای نسخه اندروید برای آن ارائه گردد. شایعات تایید نشده حاکی از آنند که نسخه 4.4 اندروید یعنی کیت‌کت برای این تلفن ارائه خواهد شد.

اما جدای از موضوع پایین بودن نسخه اندروید اجازه دهید نگاهی داشته باشیم به رابط کاربری که ال‌جی برای این تلفن در نظر گرفته و نقاط ضعف و قوت آن را مورد بررسی قرار دهیم. رابط کاربری این تلفن بسیار شبیه به اپتیموس جی و اپتیموس جی پرو است. ال‌جی توانسته با حفظ سادگی رابط کاربری، امکانات و ویژگی‌های نسبتا مناسبی را به کاربر ارائه دهد. با وجود امکانات و نرم‌افزارهای متعددی که ال‌جی به صورت پیش‌فرض بر روی این تلفن قرار داده نرم‌افزار تلفن سنگین نیست و همه چیز در آن روان و سریع است. در ادامه به بررسی مهم‌ترین امکانات و ویژگی‌های رابط کاربری ال‌جی بر روی جی پرو لایت دوئال می‌پردازیم.

رابط کاربری سبک و نسبتا کاربردی

ال‌جی توانسته در زمینه رابط کاربری به بلوغ برسد. در رابط کاربری جدید ال‌جی دیگر چندان باگ‌های نرم‌افزاری مشاهده نمی‌شود و همچون نسخه قبلی رابط کاربری شاهد رفرش شدن صفحه، با هر بار فشردن دکمه خانه نیستیم. آیکون‌ها و طراحی کلی یکپارچه و نسبتا مدرن هستند و همه چیز حتی روی جی پرو لایت با دو هسته پردازشی روان و سریع است. صفحه قفل دستگاه نیز قابل سفارشی‌سازی است و می‌توان اپلیکیشن‌های پرکاربرد را در آن قرار داده و شکل ساعت را تغییر داد.

صفحه خانه ساده

در منوی تنظیمات بخش صفحه خانه یک گزینه برای انتخاب حالت کاربری ساده به نام EasyHome وجود دارد که برای کاربرانی طراحی شده که چندان از تلفن هوشمند و منوهای پیچیده سر در نمی‌آورند و می‌خواهند همه چیز ساده و سرراست و بدون پیچیدگی دم دستشان باشد!

در جی پرو لایت دوئال همچون جی ۲ شاهد قابلیت KnockON هستیم که به کمک آن می‌توان با دو بار لمس صفحه آن را قفل و باز کرد.

نوار اطلاع‌رسانی

وقتی نوار نوتیفیکیشن‌ها را پایین می‌کشید، در بالای آن میان‌بر تنظیمات مهم را مشاهده می‌کنید که قابل تغییرند. در زیر تنظیمات اپلیکیشن‌های قابلیت چندوظیفگی ال‌جی، یعنی QSlide را مشاهده می‌کنید.

از آنجا که این تلفن از سنسور نور برای تنظیم خودکار روشنایی صفحه بی‌بهره است، کمی پایین‌تر اسلایدر تنظیم نور نمایشگر در دسترس قرار گرفته است.

ویجت‌ها و سفارشی‌سازی آیکون‌ها

رابط کاربری ال‌جی به طور پیش‌فرض دارای ویجت‌های کاربردی مثل ویجت چراغ قوه و ویجت نمایش‌دهنده میزان حافظه رم خالی است که با فشردن دکمه‌ای در کنار آن می‌توانید برخی پردازش‌ها را متوقف کرده و رم را خالی کنید. همچنین با فشردن و نگه داشتن انگشت بر روی آیکون اپلیکیشن‌ها می‌توان شکل آیکون آنها را تغییر داده یا اندازه آنها را بزرگتر از حالت عادی کرد. این قابلیت در صورتی که بخواهید در صفحه خانه اپلیکیشن‌های پرکاربردتان را مجزا سازید کاربردی است.

QSlide

با استفاده از QSlide می‌توانید برخی اپلیکیشن‌هایی که با این ویژگی رابط کاربری ال‌جی سازگارند (مثل مرورگر اینترنت، پخش‌کننده ویدئو، تقویم و...) را به صورت همزمان روی نمایشگر اجرا کنید. می‌توانید اندازه پنجره مربوط به هر اپ را تغییر داده و حتی آن را به هر اندازه که می‌خواهید شفاف‌تر به نمایش در آورید تا محتوای پشت آن دیده شود. لازم به ذکر است که امکان اجرای بیش از دو اپلیکیشن QSlide به طور همزمان وجود ندارد.

قابلیت One-Handed Operation

جی پرو لایت یک فبلت ۵.۵ اینچی است که بامکان کار کردن با آن تنها با یک دست وجود ندارد، بنابراین ال‌جی برای برخی بخش‌های اصلی قابلیت کار کردن با یک دست را گنجانده است. با استفاده از این قابلیت می‌توان کاری کرد تا بخش‌های شماره‌گیر تلفن، کیبورد دستگاه و الگوی امنیتی صفحه قفل کمی کوچکتر و در سمت راست گوشی به نمایش درآیند تا بتوان به راحتی با یک دست از آنها استفاده نمود.

QuickMemo

اپلیکیشن QuickMemo ال‌جی از طریق دکمه سخت‌افزاری اختصاصی در سمت چپ دستگاه و از طریق نوار اطلاع‌رسانی در دسترس است. با اجرای این اپلیکیشن و با استفاده از قلم دیجیتالی می‌توان به راحتی یادداشت برداری کرد، یا نگاره‌هایی را در دستگاه تلفن ترسیم کرد. یکی از نقاط ضعف جی پرو لایت عدم گنجاندن برنامه‌های بیشتر برای استفاده از قلم استایلوس دستگاه است.

تشخیص دستخط

ال‌جی در کیبورد خود یک گزینه تشخیص دست‌خط را گنجانده است. با استفاده از قلم دیجیتال دستگاه می‌توان به جای تایپ کردن متون آنها را روی صفحه تشخیص دست‌خط نوشت. نکته جالب توجه این است که عمل تشخیص کاراکترهای نوشتاری بسیار خوب صورت می‌پذیرد و به نظر می‌رسد الجی در این بخش دقت زیادی داشته است. ویژگی تشخیص دست‌خط از زبان‌های محدودی پشتیبانی می‌کند که زبان فارسی در بین آنها وجود ندارد.

QuickTranslator

در نرم‌افزار ال‌جی یک اپلیکیشن دیکشنری کاربردی وجود دارد که علاوه بر آن که می‌توان از آن به صورت مستقل استفاده نمود، نقش پایگاه داده برای قابلیت QuickTranslator را نیز دارد. با استفاده از مترجم ال‌جی می‌توان کلمه خاصی به زبان‌های مختلف را جلوی دوربین دستگاه گرفت و معنی آن را مشاهده کرد. برای استفاده از حالت‌های ترجمه خط و ترجمه بلوک نوشتاری باید به اینترنت متصل شوید تا برنامه از طریق سرویس مترجم گوگل کارش را انجام دهد. این سرویس زبان‌های زیادی از جمله فارسی را پشتیبانی کرده و می‌تواند در سفرهای خارجی کاربردی باشد.

QuickRemote

با استفاده از این اپلیکیشن می‌توان گستره بسیار وسیعی از ابزارهای الکترونیکی (مثل تلویزیون، پخش‌کننده BluRay، ماشین لباسشویی و...) را کنترل کرد. این برنامه که با سنسور اینفرارد دستگاه کار می‌کند، در واقع یک شبیه ساز ریموت کنترل است که در بانک اطلاعاتی خود بسیاری از محصولات برندهای متنوع را دارا است. حتی اگر دستگاه مد نظر شما در لیست این برنامه وجود نداشته باشد، به صورت گام‌به‌گام و در مدت زمان کوتاهی می‌توانید با ایتفاده از ریموت کنترل اصلی دستگاه و آموختن کارکرد دکمه‌ها به این اپلیکیشن، یک ریموت کنترل مجازی اختصاصی برای آن دستگاه بسازید.

اسپیکر و هدفون

جی پرو لایت ال‌جی دارای دو اسپیکر پرقدرت در لبه پایینی است. حجم صدای خروجی این اسپیکرها با گوشی‌های پرچمدار قابل مقایسه است. حتی در مقایسه‌ای که داشتیم حجم صدای جی پرو لایت اندکی از حجم صدای پرچمدار ال‌جی، یعنی جی 2 که نزدیک به دو برابر قیمت دارد، بیشتر بود. در مورد وضوح صدا نیز اوضاع به همین منوال است و فقط در آهنگ‌هایی با بیس بالا گه‌گاه اندکی و فقط اندکی اغتشاش در صدا را شاهد هستیم که قابل صرف‌نظر است.

به لطف قرار گرفتن اسپیکرها در لبه پایینی دستگاه، فارغ از این که دستگاه را به چه شکل در دست می‌گیرید یا آن را از کدام سمت بر روی سطوح قرار می‌دهید، می‌توانید صدای مطلوبی را بشنوید. بنابراین اگر به دنبال یک تلفن میان‌رده با اسپیکرهایی در حد تلفن‌های پرچمدار هستید، جی پرو لایت یکی از بهترین گزینه‌ها برای شما است.

همراه دستگاه یک هدفون نیز ارائه می‌گردد. این هدفون کیفیت صدای متوسط و نه چندان خوبی دارد و با هدفون QuadBeat ال‌جی یا هدفون‌های عالی سونی نمی‌تواند رقابت کند. هدفون‌ها طراحی ساده‌ای داشته و ارگونومی مناسبی نیز دارند که نیاز به مکالمه صوتی باکیفیت و لذت از موسیقی برای یک کاربر معمولی را برطرف می‌کنند. اما اگر قصد دارید حرفه‌ای‌تر به موسیقی گوش فرا دهید و از صداهای تفکیک شده با وضوح بالا لذت ببرید احتمالا باید یک جفت هدفون باکیفیت برای گوشی‌تان تهیه نمایید.

قدرت و بازده

مسلما نباید از یک تلفن میان رده انتظار قدرت پردازشی بالا داشت! از همین الان به شما بگوییم که اگر به دنبال یک فبلت با سخت‌افزار قدرتمند هستید تا همه چیز در آن به نرمی اجرا شود و تاخیری در آن مشاهده نکنید، باید کمی سر کیسه را شل کنید و به سراغ برادر قدرتمندتر همین تلفن یعنی اپتیموس جی پرو، گلکسی نوت 3 سامسونگ، اکسپریا زد اولترا سونی یا وان مکس اچ‌تی‌سی بروید.

البته این بدان معنا نیست که قدرت پردازشی این گوشی خیلی پایین است. درست است که ال‌جی در این فبلت میان‌رده از یک پردازنده دوهسته‌ای مدیاتک با فرکانس 1 گیگاهرتز استفاده کرده، اما لازم به ذکر است که هسته‌های پردازشی این پردازنده بر پایه معماری Cortex-A9 طراحی شده و توانایی نسبتا خوبی را ارائه می‌دهند. حرکت در منوها و اجرای اپلیکیشن‌ها به نرمی صورت گرفته و تاخیر محسوسی قابل مشاهده نیست.

قدرت پردازشی این تلفن در کنار حافظه رم 1 گیگابایتی با بسیاری از گوشی‌های برتر بازار قابل مقایسه نیست، اما می‌توان آن را برای کاربرد روزمره و اجرای چند اپلیکیشن ساده مختصر و مفید ارزیابی کرد. با استفاده از این پردازنده حتی می‌توانید بسیاری از بازی‌های نسبتا سنگین را به راحتی اجرا کنید و از آنها لذت ببرید. به لطف حافظه رم 1 گیگابایتی این دستگاه چندان در چندوظیفگی هم دچار مشکل نخواهید شد.

اگر به دنبال اعداد و ارقام هستید می‌توانید به جدول زیر که نتایج اجرای چندین اپلیکیشن بنچمارک بر روی جی پرو لایت دوئال هستند نگاهی انداخته و آن را با سایر دستگاه‌های بررسی شده در زومیت مقایسه نمایید:

تلفن / تبلت

AnTuTu

Linpack

Single / Multi

Quadrant

GLB 2.7

HD Egypt (FPS)

Vellamo

HTML 5 / Metal

CF Bench

LG G Pro Lite Dual

6,927

48.3 / 69.3

3,886

-

1,596 / 443

6,189

Xperia Z1 Compact

34,558<

420 / 702

20,661

-

2,806 / 1,177

33,893

Xperia C

13,757

38 / 148

3,950

-

1,553

13,278

 Nexus 5

 23,593

 660 / 346

9,179

 25

 2,085 / 1,206

 22,280

Galaxy Note 3

 32,108

 420 / 870

20,056

 26

 2,490

 24,250

LG G Pad 8.3

21,796

300 / 794

12,083

-

2,498 / 731

25,720

Padfone Infinity 2

35,609

381 / 722

22,352

25

2892 / 1191

32150

FonePad 7

19,548

102.0/216.5

 5,649

 -

1,857 / 623

6,549

Xperia M

9,120

 94.9/142.3

4254

 26

1780

8,765

LG G2

31,856

430.0 / 950.0

19,270

24

2,798

36,050

Xperia Z1

30,861

463.0/936.0

20,592

23

2,658

32,809

Xperia Z Ultra

29,750

405.0/864.0

18,530

23

3,005

32,021

Padfone Infinity

24,050

 310.0/670.1

12,125

 

 2,410

 24,890

Hyundai T10

15,803

54.0/155.0

4,020

 

1,750

12,061

Xperia Tablet Z

20,495

210/608

7,610

 

2,259

18,037

Galaxy S4 - Octa

26,151

781.0

12,396

 

2,062

18,730

LG Optimus G

18,214

220.6/604.8

7,024

 

2,012

14,130

Hyundai T7

14,826

 

3,870

 

1,491

11,937

Xperia Z

19,549

230/630

8,029

 

2,280

16,020

HTC One

23,931

301.59/694.2

12,289

 

2,399

25,390

Xperia TX

11,310

 

5,810

 

2,350

9,240

Padfone 2

22,092

611.0 Multi

7,950

 

2,490

18,185

Nexus 4

17,980

54.0 / 213.0

4,902

 

1,342

14,240

جی پرو لایت دوئال ال‌جی چندان قدرت پردازشی بالایی ندارد ولی اگر به دنبال اجرای اپلیکیشن‌ها و بازی‌های سنگین بر روی تلفن خود نیستید باید بگوییم که این پردازنده آنچنان هم برای شما بد نیست. ما برای سنجش بهتر این دستگاه چندین اپلیکیشن را بر روی آن نصب کردیم. اجرای اپلیکیشن‌ها چندان با تاخیر محسوسی همراه نیستند، ولی با افزایش اپلیکیشن‌های نصب شده بر روی تلفن اندکی دستگاه کندتر شده و دیگر نرمی سابق را ندارد.

باتری

به نظر می‌رسد که ال‌جی در محصولات جدید خود به باتری اهمیت ویژه‌ای می‌دهد. این کمپانی کره‌ای در تلفن پرچمدار خود، جی 2 توانسته بود با استفاده از یک باتری پرظرفیت 3000 میلی‌آمپرساعتی و به لطف فناوری GRAM دوام شارژ باتری را به شکل خارق‌العاده‌ای افزایش دهد. در جی پرو لایت، ال‌جی از یک باتری جداشدنی 3140 میلی‌آمپرساعتی لیتیوم-یون بهره برده است. نمایشگر 5.5 اینچی این دستگاه بی‌شک اصلی‌ترین مصرف‌کننده باتری است، اما رزولوشن نه چندان بالای آن و البته پردازنده کم‌مصرف به کار رفته در دستگاه باعث شده تا باتری جی‌پرو لایت به نقطه قوت دستگاه بدل گردد.

در آزمایش همیشگی زومیت برای تست باتری، یک ویدئوی 720p را روی تلفن پخش نمودیم. این در حالی بود که تمام اتصالات خاموش بوده و نور نمایشگر روی 50 درصد تنظیم شده بود. جی پرو لایت دوئال توانست در این حالت نزدیک به 10 ساعت دوام بیاورد که عملکرد خوبی به شمار می‌رود.

جی پرو لایت در حالت استندبای می‌تواند تا 845 ساعت دوام آورد. زمان مکالمه دستگاه نیز 14 ساعت اعلام شده است. در صورتی که دستگاه به طور مداوم به وای‌فای متصل باشد، در استفاده روزمره می‌تواند حدود یک روز کامل را دوام بیاورد که برای یک تلفن هوشمند میان رده در این ابعاد عملکرد بسیار خوبی محسوب می‌شود.

جمع‌بندی

جی پرو لایت دوئال یک فبلت ارزان‌قیمت دو سیم‌کارته است که می‌تواند نظر علاقه‌مندان به گوشی‌های بزرگ را جلب کند، اگر از پردازنده نسبتا ضعیف دستگاه (که در عمل چندان هم ضعیف نبود) بگذریم، سایر مشخصات سخت‌افزاری دستگاه برای یک تلفن میان‌رده قابل قبول و مناسب است.

نمایشگر IPS با تراکم پیکسل 200 پیکسل بر اینچ مثل گوشی‌های پرچمدار همین کمپانی دلربا نیست، اما زاویه دید بسیار خوبی دارد و شدت روشنایی آن نیز برای استفاده در محیط‌های خارجی قابل قبول است. هرچند کیفیت ساخت دستگاه و بدنه پلاستیکی آن چنگی به دل نمی‌زند، اما از دوربین نسبتا خوبی برخوردار است. باتری دستگاه عملکرد بسیار خوبی دارد و قلمی که در دل بدنه تلفن قرار می‌گیرد نیز می‌تواند کاربردی و مفید باشد، اما اپلیکیشن‌های اختصاصی اندکی در رابط کاربری G Pro Lite Dual گنجانده شده‌اند.

مهم‌ترین ایرادی که به دستگاه وارد است بهره‌گیری از نسخه قدیمی اندروید، یعنی 4.1 آبنبات پاستیلی است. با تمام این اوصاف می‌توان گفت که جی پرو لایت یکی از بهترین فبلت‌های میان‌رده بازار دانست که قابلیت پشتیبانی از دو سیم‌کارت را نیز و علاوه بر آن می‌توان از قلم دیجیتال آن برای یادداشت برداری آسان بهره برد.

نقاط قوت

  • باتری بسیار خوب
  • اسپیکرهای قدرتمند
  • بهره‌گیری از قلم دیجیتال
  • صفحه نمایش IPS با زوایه دید وسیع، شدت روشنایی مناسب

نقاط ضعف

  • نسخه قدیمی اندروید
  • کم بودن اپلیکیشن‌های اختصاصی کار با قلم دستگاه

در تهیه این مقاله مسعود یوسف‌نژاد مشارکت کرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات