آئودی سوخت‌های پاک‌ترِ خود را با نام «e-Fuel» در موتورهای شیشه‌ای امتحان می‌کند

یک‌شنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۱:۵۰
مطالعه 2 دقیقه
آئودی در حال توسعه‌ی خودروهای دوست‌دار محیط‌زیست خود بوده و در حال حاضر نیز بر روی توسعه‌ی سوخت‌های پاک‌تر فعالیت می‌کند. آئودی این سوخت‌های خود را e-fuels نامیده و برای مشاهده‌ی فرآیند احتراق آنها از موتورهای شیشه‌ای استفاده می‌کند.
تبلیغات

بسیاری از خودروهای اسپورت برای نگاه‌کردن به عملیات صورت‌گرفته درون موتور، از پنل‌های شیشه‌ای در بدنه‌ی آن استفاده می‌کنند. موتورهای شیشه‌ای بنا به دلایل واضح، بسیار نادر هستند؛ ولی استفاده از آنها برای بازدید فرآیند احتراق مشکلات احتمالی را نزدیک‌تر و بهتر نمایش خواهد داد. (از کجا بفهمیم که موتور همانگونه که مدل کامپیوتری پیش‌بینی کرده است کار می‌کند؟) آئودی یک پنجره‌ی کوچک از شیشه‌ی کوآرتز در دیواره‌ی اتاق احتراق موتور قرار داده تا بر روی سوخت دوست‌دار محیط‌زیست خود مطالعه انجام دهد.

آئودی در سال‌های اخیر با تولید خودروهای پاک‌تر و سوخت‌های تمیزتر برای آنها گام‌های قابل ملاحظه‌ای در این زمینه برداشته است. یکی از اینها یک گاز طبیعی ترکیبی به نام «e-gas» است که برای استفاده در هاچ‌بکِ آئودی A3 g-tron که سال پیش در اروپا راه‌اندازی شد، طراحی شده است. g-tron با یک ترکیب خاص از گاز طبیعی کار می‌کند که از نظر ظاهری مشابه نسل فعلی هاچ‌بک‌های A3 است. این گاز از نظر شیمیایی مشابه گاز طبیعی عادی بوده و دقیقاً همان موتورهای مناسب این سوخت را راه می‌اندازد. ولی ماهیت ترکیبی به این معنی است که e-gas «خالص‌ترین» سوختِ ممکن است و هیچ هیدروکربنِ اضافه‌ و ناخواسته‌ای در آن وجود ندارد؛ بنابراین بسیار موثرتر و پاک‌تر از گازهای طبیعی معمولی می‌سوزد.

پاکیزگی سوخت را می‌توان از خروجی آن اندازه گرفت؛ ولی مهندسان آئودی می‌خواهند فرآیند احتراق را مشاهده کنند. یک پنجره‌ی شیشه‌ای کوچک در یک موتور مخصوص که تا ۳۰۰۰ دور در دقیقه می‌چرخد، می‌تواند بینشی را از چگونگی رفتار یک سوختِ در حال احتراق در اختیار مهندسان قرار دهد. در یک آزمایش دیگر برای مشاهده‌ی فرآیند تزریق از اتاقک تراکم و دوربین مخصوص استفاده می‌شود. چالش بعدی این است که دانش لازم را بهره‌برداری کرده و از آن برای بهینه‌سازی فرایند تولید e-ethanol و e-disel نیز استفاده کرد. بدین ترتیب می‌توان سوخت‌های پاک‌تر برای تمام خودروهای احتراق داخلی فراهم کرد.

تولید e-gas در حال حاضر در کارخانه‌ی آئودی در ورلته آلمان در حال انجام است و تنها محصولات جانبی فرآیند تولید آن، آب و اکسیژن هستند. بنا است که حدود ۱۰۰۰ تن e-gas در سال تولید شود. این مقدار سوخت، انرژی کافی برای پیمودن مسافت ۱۴۹۶۷ کیلومتر برای ۱۵۰۰ آئودی A3 اسپورت را فراهم می‌کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات