پیشنهاد استیوجابز به مدیرعامل وقت سونی: عرضه‌ی لپ‌تاپی از سری وایوو به‌همراه سیستم‌عامل OS X

پنج‌شنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۰:۴۴
مطالعه 2 دقیقه
براساس گزارش جدیدی که برمبنای نوشته‌های نویسنده‌ی ژاپنی، نابویوکی‌هایایشی، در The Verge منتشر شده، استیو جابز به دنبال ارائه محصولات Vaio سونی با سیستم عامل مک بوده است. اگر استیوجابز می‌توانست به هدف خود برسد، امروز شاهد لپ‌تاپ‌های وایو سونی با سیستم‌عامل OS X اپل بودیم. این موضوع شبیه داستان‌های علمی تخیلی به نظر می‌رسد، اما از زبان یکی از مدیران سابق سونی مطرح شده است.‎
تبلیغات

وی این سخنان را برگرفته از مصاحبه‌‌ای بیان کرده که در سال 2011 با کونیتاکه‌آندو، مدیرعامل سونی به انجام رسانده بود. براساس گفته‌های مدیرعامل وقت سونی، استیوجایز در طول تورنمنت سالیانه‌ی گلف که در هاوایی برگزار شد، به عرضه‌ی لپ‌تاپی از سری وایو به‌همراه سیستم‌عامل کمپانی اپل، یعنی Mac OS X ابزار تمایل کرد.

آندو خاطره‌‌ی خود را چنین یاد‌آوری می‌کند:

بسیاری از متخصصان سونی تعطیلات زمستانی خود را در جزیره‌ی هاوایی سپری کرده و پس از جشن گرفتن سال نوی میلادی، اوقات خود را به انجام بازی گلف سپری می‌کنند. در سال 2001 استیوجابز و سایر متخصصان اپل منتظر ما بودند تا بازی خود را به پایان برسانیم، سپس جابز پیشنهاد عرضه‌ی محصولی از سری وایو را به‌همراه سیستم‌عامل مک ارائه‌ داد.

از سال ۱۹۹۷ که  استیوجابز به کمپانی اپل بازگشت، همچون روال گذشته با ارائه‌ی گواهی نرم‌افزاری سیستم‌عامل اپل به سایر تولیدکنندگان مخالفت کرد و مانع این کار شد. اما آندو با علم بر این نکته، پیشنهاد استیوجابز را یک استثنا عنوان کرده است که وی برای سری وایو سونی ارائه داده بود. می‌توان علت این پیشنهاد را رابطه‌ی نزدیک و صمیمی استیوجابز با آکیوموریتا، بنیان‌گذار سونی عنوان کرد که منجر به پیشنهادی مبنی بر ورود به اکوسیستم بسته‌ی اپل شده است. آندو دلیل عدم به حقیقت پیوستن این همکاری را زمان‌بندی نامناسب برای سونی عنوان کرده است. وی بازه‌ی زمانی مورد نظر را دوره‌ای عنوان کرده است که در آن سونی بهینه‌سازی سخت‌افزاری و نرم‌افزاری لپ‌تاپ‌های سری وایو را برای میزبانی از ویندوز مایکروسافت به اتمام رسانده بود، از‌این‌رو تغییر سیستم‌عامل، کمی برای سونی مشکل‌ساز می‌شد.

علاوه بر اینکه در آن زمان لپ‌تاپ های سری وایو نظر بسیاری از کاربران را جلب کرده بود، آندو به سوالاتی اشاره می‌کند که جابز در مورد فروشگاه‌های خرده‌فروشی سونی مطرح کرده بود. به اعتقاد آندو، این فروشگاه‌ها الهام بخش جابز برای تاسیس فروشگاه‌های خرده‌فروشی اپل بوده است که هم‌اکنون نظر بسیاری را به خود جلب کرده است. همچنین براساس گفته‌های آندو، جابز پیشنهاد استفاده از جی‌پی‌اس را در دوربین‌های سایبرشات سونی ارائه داده است.

هرچند نمی‌توان عاقبت همکاری سونی با اپل را در مورد تولید لپ‌تاپ های مبتنی بر Mac OS X پیش‌بینی کرد، اما شاید در صورت همکاری این دو کمپانی، به‌دلیل محبوبیت محصولات اپل،  سری وایوو سونی، با مشکلاتی که امروز گریبان‌گیر آن است، مواجه نمی‌شد. همانطور که دیروز در زومیت خواندید، گویا سونی در نظر دارد تا بخش تولید لپ‌تاپ‌های سری وایوو را واگذار کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات