ضد یخی برای خون در سرمای شدید

پنج‌شنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۹:۴۰
مطالعه 2 دقیقه
به نظر شما چطور ممکن است یک ماهی خونسرد همچون cod بتواند در آب‌های یخ زده نزدیک به قطب شمال دوام بیاورد و به یک کنسرو یخ زده ماهی تبدیل نشود؟ پاسخ این پرسش در سازوکار بدن این ماهی نهفته است، این ماهی‌ها در بدن خود نوعی پروتئین دارند که می‌تواند جلوی یخ زدن جریان خون آن‌ها را بگیرد، چیزی مشابه با ضد یخی که شما برای ماشین هایتان استفاده می‌کنید، البته بسیار پیشرفته و کارآمد تر. دانشمندان انگلیسی اخیرا توانسته اند این سازوکار را به صورت مصنوعی تکرار کنند و به کمک آن خون انسان را برای ذخیره و نگهداری طولانی مدت یخ بزنند و مجدد و البته به سرعت به حالت عادی برگردانند.
تبلیغات

اگرچه هم اکنون نیز نگهداری خون به وسیله‌ی سرما بهترین راه است و به طور گسترده‌ای از این روش استفاده می‌شود ولی این فرایند قبل از سرد کردن خون نیاز به اضافه کردن حلال‌های آلی به خون با نسبت 1 به 1 دارد. ضمن اینکه هنگام جداسازی این حلال از خون نیاز به زمان طولانی، برای مثال چند روز است، که این زمان در مواقع اضطراری بسیار زیاد است.

به عنوان جایگزینی برای این حلال پژوهشگران دانشگاه Warwick به پلی وینیل الکل روی آوردند. این پلیمر مصنوعی عملکردی همچون پروتئین ضد یخ زدگی ماهی cod دارد و می‌توان آن را از صمغ چوب استخراج کرد.

این ماده درست مثل حلالی که پیش ازاین مورد استفاده قرار می‌گرفت از پاره شدن سلول‌ها توسط بلورهای تیز یخ جلوگیری می‌کند با این تفاوت که بر خلاف حلال این ماده می‌تواند بدون اینکه ضرری داشته باشد، درون خون بماند. این به این معناست که که می‌توان به راحتی خون یخ زده را مورد استفاده قرار داد. از همه‌ی اینها مهم تر اینکه این ماده تنها به میزان 0.1 درصد حجمی به خون اضافه می‌شود.

این دانشگاه هم اکنون در پی تجاری کردن این فناوری است که می‌تواند در زمینه‌ی درمان‌های مبتنی بر سلول‌ها و پژوهش‌های پزشکی نیز کاربردهای فراوانی داشته باشد. جزییات این پژوهش اخیرا در مجله‌ی علمی Nature Communications به چاپ رسیده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات