زمین را با کیفیت 4K از طریق ایستگاه بین المللی فضایی ببینید

چهارشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۱:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
از طریق اتصال اینترنت و به کمک دوربین‌های نصب شده در ایستگاه فضایی می‌توانید زمین را از زاویه‌ی دید ایستگاه فضایی تماشا کنید.
تبلیغات

هفتم بهمن بود که دو فضانورد روسی مستقر در ایستگاه فضایی بین المللی طی راهپیمایی فضایی 6 ساعته دو دوربین جدید دید زمینی را به بخش روسی ایستگاه متصل کردند. این دوربین‌ها که ساخت انگلیس هستند، وضوح بالاتری نسبت به دوربین قبلی دارند. علاقمندان می‌توانند با اتصال به اینترنت دسترسی کامل به تصاویر با کیفیت خود داشته باشند.

این راهپیمایی فضایی دومین تلاش پس از راهپیمایی ماه پیش است که به دلیل اشکالاتی که در نصب دوربین اتفاق افتاد، ناموفق بود. مشکل در عدم دریافت اطلاعات تله متری توسط ایستگاه زمینی گیرنده در نزدیکی مسکو بود که البته منجر به برداشتن دوربین و بررسی مجدد توسط فضانوردان جهت رفع مشکل شد. در ادامه با ما باشید تا بیشتر در مورد این دوربین بدانید.

طی راهپیمایی دوشنبه هفته‌ی قبل که توسط فضانوردان Oleg Kotov و Sergey Ryazanskiy انجام شد، خوشبختانه ماموریت نصب مجدد با موفقیت همراه بود، ولی همچنان مشکلاتی در بخش تله متری دوربین با وضوح متوسط وجود داشت. روز بعد - سه شنبه هفته‌ی پیش- شرکت UrtheCast – شرکتی کانادایی که انجام عملیات و راه اندازی دوربین را برعهده دارد- اعلامیه‌ای مبنی بر اینکه مشکلات به وجود آمده تا حد زیادی بر طرف شده، صادر کرد و در نتیجه این شرکت می‌تواند به زودی از دوربین رنگی دید زمینی اولترا HD خود پرده برداری کند.

این دو دوربین که ساخت آزمایشگاه Rutherford Appleton در انگلستان هستند قادرند با عرض‌های جغرافیایی بین 51 تا -51 –یعنی کل عرض‌های جغرافیایی بین انگلستان و شیلی- را کاملا تحت پوشش خود داشته باشند. یک دوربین با وضوح 5 متری قادر است در تمام طول سال مسافتی 40 کیلومتری را پوشش دهد در حالی که دوربین دیگر با وضوحی معادل 1 متر می‌تواند با کیفیت 4K به فیلم برداری بپردازد.

همانطور که گفتیم دوربین 4K وضوحی برابر با 1 متر بر پیکسل دارد در حالی که دوربین با وضوح پایین‌تر می‌تواند تا وضوح 5 متر بر پیکسل را نمایش دهد. دوربین با وضوح بالا قابلیت کنترل فوق‌العاده‌ای دارد و می‌توان آن را بر روی یک نقطه از زمین ثابت کرد به طوری که بتواند روند اتفاقات را مثلا در یک منطقه جنگی یا تغییرات آب و هوایی را به طور کامل نمایش دهد.

شرکت کانادایی قصد دارد تا به کمک یک بستر مبتنی بر شبکه، امکان مشاهده زمین با وضوح بالا آن هم از دید مداری به افراد بدهد. مطابق با آهنگ حرکت ایستگاه فضایی این دوربین هم 16 بار در طول روز زمین را دور می‌زند. این شرکت همچنین قول داده که نسخه‌ای غیر تجاری از این قابلیت را هم در اختیار افراد معمولی قرار دهد. به کمک این قابلیت شما می‌توانید بدون نیاز به ساخت هر گونه حساب کاربری و تنها با استفاده از یک خط اینترنت به تصاویر زنده و آرشیوی شرکت UrtheCast دسترسی داشته باشید.

spacewalkinstallation-1

این شرکت همچنین می‌خواهد در کنار این سرویس انجمنی را برای آپلود تصاویر مورد علاقه‌ی کاربران ایجاد کند تا افراد بتوانند تصاویر زیبای و مورد علاقه خود را به کمک آن به اشتراک بگذارند. ضمنا علاوه بر خدمات رایگان این شرکت امکانات پولی را هم برای سایر کاربران در نظر گرفته است. کاربران به کمک این امکان می‌توانند دوربین‌ها را بر یک منطقه خاص از زمین متمرکز کنند و به ضبط تصاویر بپردازند. این سرویس برای بسیاری از شرکت‌های خبری نیز امکان جالبی خواهد بود و به کمک آن می‌توانند عکس‌های جالب توجهی را از اتفاقات بزرگ جهانی تهیه کنند. این شرکت همچنین معتقد است که این دوربین‌ها می‌توانند در زمینه کارهای انسان دوستانه نیز به کار روند و می‌توان از آن‌ها برای تشویق کمک‌های انسان دوستانه به مناطق بحران زده استفاده کرد.

شرکت UrtheCast می‌خواهد از بهار این سال میلادی پوشش زنده نیمکره‌ی شمالی را آغاز کند. اگر نمی توانید تا آن زمان انتظار بکشید، می‌توانید فعلا از دوربین‌های دید زمین ناسا با کیفیت پایین‌تری لذت ببرید. این دوربین‌ها به صورت 24 ساعته زمین را از طریق ISS رصد می‌کنند. برای مشاهده تصاویر دوربین ناسا به این لینک بروید.

ویدئوی زیر نمایی از زمین را از طریق این دوربین‌ها نشان می‌دهد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات