ماه‌نورد چین به زندگی بازگشت

پنج‌شنبه ۸ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۴:۲۵
مطالعه 2 دقیقه
ماشین ماه‌پیمای چین که خرگوش یشمی (Jade Rabbit) یا Yutu نامیده می‌شود، مشکلات را پشت سر نهاده و به زندگی بازگشت. این خبر یک روز پس از آن اعلام شد که رسانه‌های چین اعلام کرده بودند این ماه‌نورد به دلیل مشکلات مکانیکی و سردی بیش از اندازه کره ماه دچار اشکال شده و از کار افتاده است.
تبلیغات
" یوتو به زندگی بازگشت، حداقل هنوز زنده است و این امکان وجود دارد که بتوان آن را دوباره به کار انداخت"

این مطلب را پی ژائویو (Pei Zhaoyu) سخنگوی رسمی برنامه ماه از آژانس خبری شین‌هوآ و روی یک حساب کاربری تحقیقاتی در سیناویبو (Sina Weibo) که معادل چینی توئیتر است، اعلام کرد.

یوتو، عنوانی که به این ماشین اطلاق شده اشاره‌ای است به نام حیوان دست آموز الهه ماه در اساطیر چینی که به نام چنگ‌ای(Chang e) شناخته می‌شود. ماه گذشته نیز این ماشین با مشکلات کنترلی غیر معمولی دست و پنجه نرم کرد که با موج همدردی گسترده‌ای از سوی کاربران شبکه ویبو همراه بود.

زمانی که ماشین نتوانست سرمای گزنده شب‌های ماه را تاب بیاورد، نگرانی‌ها به شدت افزایش یافت. یک کاربر ناشناس ویبو که خود را "ماه نورد خرگوش یشمی" معرفی کرد اولین نفری بود که در مورد این ماشین، پستی با این مضمون گذاشت:" شب بخیر زمین، شب بخیر انسان‌ها".به دنبال آن روز سه شنبه این پیام ارسال شد " سلام، کسی آنجا هست؟" بیدرنگ و ظرف چند دقیقه هزاران نفر در پاسخ به این پیام نظر دادند. پی در شین هوآ اعلام کرد:

" خرگوش یشمی در وضعیتی نامشخص و غیر معمول به خواب رفت. ما همواره نگران بودیم آیا این ماشین قادر است افت دمای شدیدی که بر شب‌های ماه حاکم است را تحمل کند".

شین‌هوآ در اکانت ویبو اعلام کرده " ما به مشتاقان فضا که سفر یوتو به ماه را هر لحظه دنبال می‌کنند ایمان داشته و به آنها تعلق داریم". ماشین ماه پیمای خرگوش یشمی در تاریخ پانزدهم دسامبر روی سطح ماه مستقر شد. ساعت‌ها پس از آنکه کاوشگر چنگ 3 آن را به آنجا حمل کرد. این سومین فرود نرم (نوعی از فرود که بدون آسیب‌رسانی به ساختارهای هواپیما یا راکت انجام می‌گیرد) در تاریخ به شمار می‌رود. اولین فرود از این نوع نزدیک به 4 دهه قبل توسط اتحاد جماهیر شوروی انجام شد. پس بی‌شک این مأموریت ضمن برآوردن جاه‌طلبی‌های چینی‌ها، موجبات غرور مضاعف آنان را نیز برآورده است.چین پیش از این و در حدود یک دهه قبل، یک کاووشگر به فضا فرستاد و پس از ایالات متحده و اتحاد جماهیر شوروی سومین کشوری است که موفق به تکمیل‌کردن مأموریت ماه‌پیما شده است.فرود روی ماه برای این کشور گامی رو به جلو تلقی شده و زمینه‌ساز بلند پروازی‌های نظامی پکن در خصوص برنامه‌های فضایی خواهد بود. به دنبال این موفقیت این کشور در نظر دارد یک ایستگاه دائمی مدور را تا سال 2020 به اتمام رسانده و در نهایت برنامه خود را با فرستادن انسان به فضا تکمیل کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات