وزیر نفت از عدم توزیع بنزین تولیدی پتروشیمی‌ها در سال آتی خبر داد؛ آیا مشکل آلودگی هوا رفع خواهد شد؟

چهارشنبه ۷ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۲:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
در صورتی که ساکن یکی از کلان‌شهرهای کشور عزیزمان باشید، شاید زمان خروج از منزل در اولین ساعات روز به مشاهده‌ی هاله‌ای سیاه‌رنگ بر فراز شهر عادت کرده باشید. بیژن‌نامدار زنگنه، وزیر نفت کشور با حضور در جلسه‌ی شورای شهر تهران برخی از دلایل این آلودگی را برشمرد که می‌توان مهم‌ترین آن را ارائه‌ی بنزین با عدد اکتان 7 توسط پتروشیمی‌ها خواند. وی همچنین اضافه کرد که از سال آتی شمسی، بنزین تولیدی پتروشیمی‌ها در تهران عرضه نخواهد شد.
تبلیغات

همان‌طور که می‌دانید در سال‌های گذشته با اعمال تحریم‌های بین‌المللی بر علیه ایران، کشور با مساله‌‌ی جدیدی روبرو شد و آن کمبود بنزین مورد نیاز روزانه بود. در ایران به‌طور روزانه 70 میلیون لیتر بنزین مورد استفاده قرار می‌گیرد که از ظرفیت تولید داخل بیشتر است. از‌این‌رو برای مقابله با بحران کمبود بنزین، برخی از واحدهای تولید محصولات پتروشیمی نیز به چرخه ی تولید بنزین اضافه شدند، اما محصول تولیدی این واحدها کیفت لازم را نداشت.

افزایش آمار مرگ‌و میر در اثر آلودگی هوا کارشناسان و مسئولین را به فکر یافتن راه‌حلی برای این موضوع انداخته است. وزیر بهداشت در دی‌ماه سال جاری اعلام کرد که در یک سال اخیر در تهران 4460 نفر به‌دلیل عوارض ناشی از آلودگی هوا جان خود را از دست داده‌اند.

tehran-pollution

براساس اطلاعاتی که توسط شرکت کنترل کیفیت هوا منتشر شده است، تعداد روزهای آلوده در شهرهای بزرگ و صنعتی به شدت در حال افزایش طی دوره‌ی یک ساله است، بطوریکه در سال 1390 رنگ خاکستری 218 روز از کل سال به‌دلیل آلودگی هوا جایگزین آسمان آبی شهر تهران شده است. همچنین گفته می‌شود که در سال جاری، در تهران فقط ۴ روز هوای پاک داشته‌ایم.

به نظر می‌رسد که از نظر فنی ایران به تکنولوژی تولید بنزین باکیفیت رسیده است و امکان تولید بنزین با عدد اکتان بالا و سرب کمتر وجود دارد. باید منتظر باشیم و ببینیم که راهکار دولت برای جایگزینی بنزین ‌کنونی با بنزین باکیفیت چه خواهد بود.

آقای زنگنه علاوه بر عدم توزیع بنزین تولیدی پتروشیمی، راهکارهای دیگری را نیز در دستور کار خود قرار داد، که از جمله‌ی آن می‌توان به تامین اعتبار برای نوسازی ناوگان تاکسیرانی با همکاری شهرداری تهران اشاره کرد. مطمئنا از دیگر عوامل آلودگی هوا می‌توان به موتورسیکلت‌ها اشاره کرد که آقای زنگنه نیز به این موضوع اشاره کرد. وی به پیگیری شخص رئیس‌جمهور در این مورد اشاره کرد که از جمله راهکارهای ذکر شده واردات موتورسیکلت‌های برقی و جایگزینی آن با نمونه‌های کنونی است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات