گلکسی اس 5 سامسونگ رونمایی شد: صفحه‌نمایش 5.1 اینچ 1080p، پردازنده 4 هسته‌ای اسنپدراگون 801، 2 گیگابایت رم، اسکنر اثر انگشت و حسگر ضربان قلب

دوشنبه ۵ اسفند ۱۳۹۲ - ۲۳:۵۷
مطالعه 5 دقیقه
سرانجام انتظارها و شایعات گوناگون به آخر رسید و سامسونگ در مراسم Unpack خود، نسل بعدی پرچمدار گلکسی را بصورت رسمی رونمایی کرد. گلکسی اس 5 سامسونگ برای مدت طولانی مرکز حدس و گمان‌ها و شایعات مختلف بود و باعث شد، برخی از ویژگی‌های آن نظیر اسکنر اثر انگشت شناخته شده باشد.
تبلیغات

 گلکسی اس 5 سرانجام اینجاست و اکنون همه چیز را در خصوص پرچمدار سال 2014 تولیدکننده مطرح کره‌ای می‌دانیم. گلکسی اس 5 به قلمرو فبلت‌ها بیش از پیش نزدیک شده و از یک صفحه‌نمایش 5.1 اینچی Super AMOLED با رزولوشن 1920 در 1080 بهره می‌برد؛ اسکنر اثر انگشت تعبیه شده در دکمه خانگی و نیز حسگر ضربان قلب قرار گرفته در پشت دستگاه در کنار بخش فلش LED این دستگاه را همراهی می‌کنند. گلکسی اس 5 سامسونگ کاملا در مقابل آب و گرد و غبار مقاوم است که می‌توان آن را یکی از اساسی‌ترین ویژگی‌های پرچمدار جدید سامسونگ دانست.

پرچمدار مبتنی بر اندروید 4.4 سامسونگ، از زبان طراحی نسل قبلی خود چندان فاصله نگرفته است. این دستگاه از صفحه‌نمایشی بزرگتر در شاسی بزرگ‌تر بهره می‌برد که البته باز هم کلیه این قسمت بعلاوه پوشش پشتی، حاشیه‌ها و دکمه بیضی شکل خانگی از جنس پلاستیک ساخته شده‌اند، اما اسکنر اثر انگشت و کنترلگر ضربان قلب ویژگی‌های سخت‌افزاری بسیار جالب توجه در این تلفن هستند. با توجه به این موضوع به نظر می‌رسد گلکسی اس 5 تمرکز ویژه‌ای بر روی بخش سلامت و تناسب اندام داشته که می‌تواند نوعی مقابله پیشاپیش با تحرکات اپل برای سخت‌افزار و نرم‌افزارهای بعدی باشد.

گلکسی اس 5 سامسونگ از یک پردازنده چهار هسته‌ای Snapdragon 801 با فرکانس کاری 2.5 گیگاهرتز، دو گیگابایت رم، NFC، پشتیبانی از شبکه مخابراتی LTE، بلوتوث 4.0، حافظه داخلی 16 یا 32 گیگابایت که از طریق کارت حافظه قابل ارتقا تا 128 گیگابایت است بهره می‌برد. دوربین این دستگاه 16 مگاپیکسلی بوده و از فیلمبرداری با کیفیت 4K پشتیبانی می‌کند.

مشاهده ضربان قلب

در گوشی هوشمند جدید سامسونگ، حسگر ضربان تعبیه شده، تپش قلب شما را اندازه‌گیری کرده و داده‌های مربوطه را به برنامه S Health 3.0 که اپلیکیشن کنترل سلامت سامسونگ است ارسال می‌کند. این اپلیکیشن در حال حاضر توانایی محاسبه قدم‌های برداشته شده و نیز میزان کالری سوزانده شده را نیز دارا است. یک مانیتور از وضعیت بصری ضربان قلب که توسط انگشتان دست قابل تعامل است نیز بر روی صفحه‌نمایش ساعت‌های هوشمند Gear نمایان خواهد شد. این ویژگی در مجموع بعد دیگری را به داده‌های بدست آمده اضافه می‌نماید که می‌تواند منجر به ارائه تصویر کلی واضح‌تری از وضعیت سلامت کلی شخص شود.

انجام پرداخت با کشیدن انگشت

ویژگی مهم دیگر گلکسی اس 5، استفاده از سنسور شناسایی اثر انگشت در این دستگاه است. بدون شک بسیاری از افراد، بار دیگر سامسونگ را به کپی‌برداری از اپل متهم خواهند کرد اما سامسونگ معتقد است که سنسور به کار رفته در گلکسی اس 5 کاملا متفاوت از نمونه به کار رفته در آیفون 5s است. این سنسور توانایی ثبت سه اثر انگشت گوناگون را دارد و فرآیند ثبت از طریق انجام هشت بار کشیدن انگشت انجام می‌پذیرد (سنسور گلکسی اس 5 برخلاف آیفون که از طریق نگاه داشتن انگشت صورت می‌گیرد بر مبنای کشیدن انگشت بر روی سنسور عمل می‌نماید). در گلکسی اس 5 می‌توان از سنسور اثر انگشت به منظور شناسایی و باز نمودن دستگاه بهره برد اما در عین حال کاربرد مهم دیگری نیز برای آن تعبیه شده است؛ با استفاده از این اسکنر کاربر می‌تواند تاییدیه لازم را به PayPal داده و به انجام پرداخت‌های اینترنتی خود در هر کجا بپردازد. ظاهرا این موضوع گستره‌ی بسیار وسیع‌تری را نسبت به کاربرد Apple ID در آیفون شامل می‌شود و تنها به شناسایی مالک دستگاه و اجرای پرداخت‌های iTunes محدود نیست.

از آنجا که در این سیستم از PayPal بهره گرفته شده است، می‌توان از این ویژگی برای خرید اجناس فیزیکی نیز در خرده فروشی‌ها بهره برد. این موضوع بطور بالقوه گزینه‌های پرداخت با موبایل بسیاری را برای سامسونگ و کاربران این شرکت فراهم خواهد آورد.  تمام موارد ذکر شده بستگی به این خواهد داشت که سیستم مذکور در عمل به چه نحوی ظاهر شود و چه میزان تلاش برای شکستن صد امنیتی آن نیاز خواهد بود.

ویدئو با کیفیت 4K و فوکوس قابل تنظیم

ویژگی دیگر گلکسی اس 5 در دوربین جدید این دستگاه نهفته است که اکنون از رزولوشن 16 مگاپیکسل بهره برده و توانایی ضبط ویدئو با کیفیت 4K را دارا است. البته باید در نظر داشت که صفحه نمایش قرار گرفته بر روی دستگاه 1080p بوده و توانایی نمایش تمام جزییات ویدئوهای ضبط شده را نخواهد داشت. گلکسی اس 5 سامسونگ اولین گوشی معرفی شده با قابلیت ضبط ویدئو 4K نیست اما مسلما در گروه اولین‌ها قرار می‌گیرد. این موضوع با توجه به همه‌گیر شدن روزافزون تلویزیون‌های 4K با قیمت‌های قابل دست‌یابی، برای بسیاری کاربران یک مساله اغوا کننده خواهد بود. بنابراین شاید بتوان گفت که ویدئوهای خانگی تهیه شده توسط کاربران می‌تواند در حال حاضر بر بسیاری از محتوای رسمی از نظر کیفیت غلبه کند.

دوربین جدید این دستگاه همچنین از عملکرد جدید تصویر آهسته بهره می‌برد که نمونه آن را در آیفون 5s نیز دیده‌ایم. همچنین دوربین گلکسی اس 5، قابلیت‌ تغییر و تنظیم فوکوس پس از ثبت تصویر، نظیر آنچه در دوربین‌های گران قیمت سری Lytro می‌بینیم را در خود جای داده است. این هم یکی دیگر از ویژگی‌هایی است که باید راه خود را هر چه سریع‌تر به دستگاه‌های موبایل باز نماید اما در حال حاضر استفاده از این عملکرد، بطور قطع به سامسونگ کمک خواهد کرد تا کاربران بسیاری را متقاعد به خرید پرچمدار جدید خود کند.

برای مشاهده کلیه مقالات مرتبط با کنگره جهانی موبایل 2014 می‌توانید به صفحه اختصاصی MWC مراجعه نمایید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات