مایکروسافت Cortana را به عنوان دستیار صوتی جدیدی برای ویندوز فون 8.1 عرضه می‌کند

جمعه ۲ اسفند ۱۳۹۲ - ۲۱:۴۰
مطالعه 2 دقیقه
گوگل و اپل دو موتور جست‌وجوی صوتی پیشرفته دارند. Google Now و Siri هر دو کاربردی و مفید هستند و هوشمندانه به عنوان یک منشی صوتی عمل می‌کنند. بنابراین دو سیستم عامل وسایل همراه یعنی اندروید و iOS اپل، هر دو از این نظر غنی هستند. اما مایکروسافت هم یک منشی مجازی جدید به نام Cortana را برای محصولات ویندوز فون 8.1 خود در نظر گرفته تا بیش از این از رقبای بزرگش عقب نیافتد. در ادامه‌ی مطلب به بررسی ویژگی‌‌های اصلی کُورتِنا می‌پردازیم. با ما باشید.
تبلیغات

منشی مجازی مایکروسافت برای سیستم عامل ویندوز فون که روی بخشی از گوشی‌ها و تبلت‌های جای گرفته و قصد گسترش قلمرو دارد، نسبت به Siri اپل و Google Now ضعیف‌تر است. برای همین است که مایکروسافت به دنبال معرفی یک منشی مجازی پیشرفته‌تر است و قرار است Cortana را برای ویندوز فون 8.1 عرضه کند.

کُورتِنا نام یک شخصیت مجازی در بازی‌های Halo است، در واقع تنها یک هوش مصنوعی است که در طول بازی هر از گاهی به راهنمایی بازی‌خور می‌پردازند. مایکروسافت از ظاهر این شخصیت استفاده کرده و در هنگام استفاده از ویندوز فون، آیکانی دایره‌ای شکل نمایش داده می‌شود که بسته به عمل جاری، شکل خاصی دارد.

مثلاً وقتی از کورتنا چیزی بپرسید، چهره‌ای متفکر به خود می‌گیرد و به جست‌وجو می‌پردازند. حتی خنده و اخم هم در میان عکس‌العمل‌های گرافیکی آن گنجانده شده است.

کورتنا برای پاسخ به سوالات از موتور جست‌‌وجوی مایکروسافت یعنی Bing در کنار Foursquare و چندین منبع اطلاعاتی دیگر بهره می‌برد. لذا برخی از ویژگی‌های هوشمندانه‌ی Google Now را در خود دارد.

مهم‌ترین ویژگی کورتنا که با توجه به سرقت اطلاعات و جاسوسی از کاربران در سطح گسترده، اهمیت دارد، شفافیت آن در مورد اطلاعاتی است که استفاده می‌کند. مایکروسافت بخشی به نام Notebook را در این منشی مجازی قرار داده که با مراجعه به آن می‌توان استفاده از اطلاعات شخصی را مجاز یا غیرمجاز تعیین کرد. به عنوان مثال می‌توان استفاده از موقعیت مکانی، اطلاعات فهرست تماس و دوستان را ممنوع دانست. کورتنا هوشمند است و سعی می‌کند در مورد کاربر وسیله‌ی همراه بیشتر بداند. اما می‌توان مانع یادگیری بیش از حد آن شد و بسیاری از افراد چنین ویژگی‌ای را دوست دارند.

در نهایت باید گفت که قرار است کورتنا جای Bing را در سیستم عامل ویندوز فون بگیرد و مسئول اصلی جست‌وجوها باشد.

احتمالاً مایکروسافت از تجریباتی که در مورد کینکت ایکس‌باکس وان داشته برای طراحی هر چه بهتر کورتنا استفاده می‌کند گرچه این کنسول بازی هم در پردازش تشخیص دستورات صوتی نیازمند بهینه‌سازی‌های بیشتری است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات