اندروید برای تازه کارها: Bloatware چیست؟

یک‌شنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۴:۲۵
مطالعه 3 دقیقه
به طور خلاصه Bloatware اصطلاحی است برای اپ‌هایی که بر روی دستگاه اندرویدی شما نصب شده اند و شما نیازی به آن‌ها ندارید و البته نمی‌توانید آن‌ها را حذف کنید. مشکلی که این اپ‌ها برای شما ایجاد می‌کنند این است که علاوه بر کند کردن سیستم عامل و مصرف فضای ذخیره سازی دستگاه، مصرف باتری آن را هم افزایش می‌دهند. در ادامه با ما باشید تا با با روش‌هایی برای خلاصی از آنها آشنا شویم.
تبلیغات

اگر تا به حال واژه‌ی bloatware به گوشتان نخورده بهتر است بدانید که معنای لغوی این واژه می‌شود پف افزار که چندان هم بی ربط نیست ولی برای اینکه معنای نزدیک تری به آن بدهیم از واژه‌ی بیخودافزار برای آن استفاده می‌کنیم. شاید ندانید ولی به احتمال خیلی زیاد شما هم چنین بیخودافزار‌هایی را در دستگاه اندرویدی خود دارید. این برنامه‌ها اپ‌هایی هستند که اکثرا شرکت سازنده به صورت پیش‌فرض بر روی دستگاه شما نصب کرده ولی شما نیازی به آن‌ها ندارید. شرکت‌های زیادی هستند که دست به چنین اشتباه نابخشودنی می‌زنند، موتورولا سردمدار این گونه کار هاست که البته با اختلاف نسبتا کمی سامسونگ در مقام بعدی قرار می‌گیرد. به عنوان مثالی از اینگونه اپ‌ها می‌توان از اپ استور سامسونگ نام برد که دردی را از کاربر دوا نمی‌کند. بیایید روراست باشیم کدام یک از شما خوانندگان زومیتی تا به حال از Kindle آمازون یا Peep اچ‌تی‌سی استفاده کرده است؟ اصلا کسی می‌داند این اپ به درد چه کاری می‌خورد؟

مشکل این جاست که این اپ‌ها چندان هم بی آزار نیستند و ضمن کاهش سرعت سیستم عامل و اشغال فضای اضافی، عمرباتری دستگاه را هم کاهش می‌دهند، بدتر از همه اینکه به روش‌های معمولی هم قابل پاک شدن نیستند. نظر شما را نمی‌دانم ولی به نظر من رابط‌های کاربری سفارشی شده شرکت‌ها هم چندان ضرورتی برای وجود داشتن ندارند؛ تا به حال کسی از Motoblur موتورولا تعریف کرده است؟!

خب بی دلیل نیست که تمامی توسعه دهندگان رام‌ها کلی وقت می‌گذارند تا شر این بیخود افزارها را از سر ما کم کنند، هیچ کس دلش نمی‌خواهد یک شرکت برایش تعیین تکلیف کند که کدام اپ را باید حتما داشته باشد یا نداشته باشد. به نظر من که داشتن Google Play Store در یک ابزار اندرویدی کافی است و نیازی به امید خیر از شرکت سازنده نیست که شر رساندشان بیشتر است! این موضوع امروزه با توجه به افزایش قیمت‌ها و توان خرید پایین افراد برای داشتن یک ابزار اندرویدی با حافظه‌ی بالا اهمیت بیشتری هم پیدا کرده است.

AppsPolemicas

برسیم به راه حل، اگر می‌خواهید گوشی همراه خود را از شر این ویژگی‌های غیر ضروری خلاص کنید بهترین راه روت کردن دستگاهتان است. با این کار قادر به کارهایی خواهید بود که شرکت سازنده نمی‌خواهد انجام دهید برای مثال می‌توانید این بیخودافزارهای مزاحم را به سادگی پاک کنید. پس از روت کردن و دسترسی به مجوزها می‌توانید با استفاده از اپلیکیشنهایی چون Titanium Backup یا Clean Master و... برنامه‌هایی که نیاز ندارید را (با احتیاط کامل) پاک کنید. همچنین اگر رابط کاربری گوشی شما سنگین باشد و آزاردهنده، می‌توانید اقدام به نصب رام سفارشی پایدار کنید تا علاوه بر رهایی از شر بیخودافزارها، از رابط کاربری ساده‌تر و سبک‌تر نیز استفاده نمایید. برای اکثر مدل‌های گوشی رام های سفارشی مناسبی چون CyanogenMod، AOKP، MIUI و... وجود دارند.

راه دیگری که وجود دارد استفاده از ابزارهای با اندروید خالص همچون نکسوس‌ها است که هیچ بیخودافزاری را همراه ندارند. انتخاب محدودی است ولی تا حد زیادی تسلی بخش است!

خب حالا که می‌دانید یک بیخود افزار به چه معناست نظرتان درباره‌ی آن‌ها چیست؟ آیا آن‌ها برایتان مفیداند یا شما هم دل خوشی از آن‌ها ندارید؟ در بخش نظرات، تجربیات خود را با ما و سایر دوستان زومیتی درمیان بگذارید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات