آیا اپلیکیشن‌های اندرویدی قادر به نجات ویندوزفون هستند؟

چهارشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۲ - ۲۳:۲۲
مطالعه 4 دقیقه
گزارش‌ها حاکی از این است که مایکروسافت به طور جدی ایده واردکردن اپلیکیشن‌های اندوریدی به ویندوز فون را دنبال می‌کند. البته این امر تا تکمیل ویندوزفون که به زمانی در سال آینده موکول شده، امکان پذیر نخواهد بود. اما بی‌شک اگر این اتفاق رخ بدهد، تغییر مسیری شگرف برای مایکروسافت به شمار می‌آید. البته ممکن است این کار در کوتاه مدت از سوی مصرف کنندگان به عنوان تغییری مثبت ارزیابی شود؛ اما این احتمال نیز وجود دارد که در نهایت و در آینده‌ای نه چندان دور، باعث ایجاد مشکلاتی برای ویندوزفون شود.
تبلیغات

احتمالاً این ایده در ظاهر ایده خوبی است و می‌توان دلایل مایکروسافت برای تحقق این فرصت را تا حدودی درک کرد. در مقام مقایسه با میلیون‌ها اپلیکیشن قابل دسترس در گوگل پلی و همچنین بازارهای دیگر، ویندوزفون به تازگی موفق شد از مرز 200.000 اپلیکیشن عبور کند. ویندوزفون حتی اگر به عنوان یک سیستم‌عامل به پیشرفت روزافزون خود ادامه دهد، به نظر نمی‌رسد به این زودی به محبوبیتی همچون دیگر رقبایش دست یابد.

اخیراً بازی "Hit Flappy Bird" به صورت آزمایشی هم در iOS و هم در اندرروید ارائه شده است؛ اما هنوز ویندوزفون قابلیت اجرای آن را ندارد و تازه این بازی ساده‌ترین نوع اپلیکیشن‌ها به شمار می‌رود.

flappy-bird

اما مسأله فقط به اپلیکیشن‌ها ختم نمی‌شود. واقعیت این است که در مقایسه با iOS یا اندروید بیشتر توسعه‌دهندگان تمایل کمتری به برنامه نویسی برای ویندوزفون دارند. در واقع این پلتفرم بدون توسعه‌دهنده کافی آنگونه که شایسته است به چشم نخواهد آمد.

این گونه که به نظر می‌رسد مایکروسافت در صدد جبران برآمده؛ اما روند فعلی اتفاقات به آن اندازه که باید سرعت نگرفته است. اپلیکیشن‌هایی با اسامی بزرگی همچون اینستاگرام و مینت تازه در این عرصه شروع به خودنمایی کرده‌اند؛ اما حتی در این حالت هم هنوز راهی بس طولانی برای رسیدن به مقام همتایانی همچون iOS و اندروید در پیش دارند. آوردن اپلیکیشن‌های اندرویدی به ویندوزفون، برای مصرف‌کنندگان حق انتخاب بیشتری به ارمغان خواهد آورد و در کنار آن لازم نیست مصرف‌کننده ماه‌ها برای رونمایی از یک اپلیکیشن معروف و جدید لحظه‌شماری کند.

این روزها این شرکت دوران خوشی را می‌گذراند؛ اکنون مایکروسافت سرپرست جدیدی دارد، در چشم‌انداز پیش روی خود ویندوز فون 8.1 را می‌بیند و به دست آوردن مالکیت تجاری دستگاه‌های نوکیا نیز به زودی محقق خواهد شد. با این اوصاف اکنون زمان مناسبی برای مایکروسافت است تا بار دیگر روی ویندوزفون شرط‌بندی کرده و به افتخار آن جام پیروزی سر کشد. اما با همه اینها رویه فعلی به هیچ عنوان شباهتی به فرآیند اضافه کردن اندروید برای بلک بری ندارد.

بلک بری 10 این توانایی را دارد که اپلیکیشن‌های اندرویدی را اجرا کند. همچنین به سادگی امکان دانلود و نصب اپلیکیشن استور آمازون هم برای آن فراهم شده است. فروشگاهی که مرکز هزاران اپلیکیشن اندرویدی است؛ چیزی که خود بلک بری 10 فاقد آن است. اما کاملاً واضح است که این امر نمی‌تواند به فروش بیشتر آن کمک کند.

این گونه که از اخبار استنباط می‌شود مایکروسافت قصد دارد بیش از آنچه که در توان بلک بری است از اپلیکیشن‌های اندرویدی پشتیبانی کند. اما این مسئله خود سبب ساز ایجاد مشکل دیگری است. اگر یک توسعه‌دهنده قادر باشد به راحتی اپلیکیشن‌های اندرویدی خود را روی ویندوزفون به فروش برساند، پس دیگر چه نیازی به ایجاد یک نسخه با طراحی بهینه یا به عبارتی ایجاد یک پلتفرم کامل‌ترخواهد بود؟ اگر از جنبه مثبت به قضیه نگاه کنیم، این مسئله در مورد تعداد محدودی اپلیکیشن که در استفاده از ویندوزفون با مشکل مواجهند مفید واقع خواهد شد؛ اما جنبه منفی ماجرا در این است که توسعه‌دهندگان می‌بایست ایجاد اپلیکیشن‌های جدید برای ویندوزفون را به صورت کامل متوقف کنند.

nokia-android

جدا از این مسائل، نوکیا برای معرفی یک دستگاه قدرتمند اندرویدی در کنگره جهانی موبایل که در اواخر همین ماه برگزار می‌شود لحظه‌شماری می‌کند. این گوشی‌ها احتمالا با قیمت کمتری ارائه می‌شوند تا تمایل مصرف‌کنندگان به محصولات جدید را افزایش دهند. آنها تمایلی به پشتیبانی از فروشگاه گوگل پلی ندارند؛ اما در عین حال امکان دسترسی به اپلیکیشن‌های اندرویدی و دیگر فروشگاه‌ها همچون مایکروسافت و نوکیا را دارا خواهند بود.

با نگاهی اجمالی می‌توان گفت مایکروسافت باید در زمینه جلب نظر توسعه‌دهندگان در جهت گسترش اپلیکیشن‌هایی برای هر دو پلتفرم کوشاتر باشد. این گونه اگر یک مصرف‌کننده دستگاه اندرویدی خود را کنار بگذارد، این شانس را خواهد داشت که همان اپلیکیشن را روی پلتفرم ویندوزفون داشته باشد. اگر مایکروسافت اجازه این کار را دهد به معنای آن است که قبل از شروع مبارزه شکست را از پیشاپیش پذیرفته است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات