تیشرت هوشمند Cityzen سلامت شما را پایش می‌کند و با شستن شارژ می‌شود

دوشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۳:۲۶
مطالعه 2 دقیقه
هر چند طراحی‌های لباس فرانسوی بیشتر به زیبایی اهمیت می‌دهند تا کاربردی بودن لباس؛ اما این بار یک شرکت فرانسوی این رسم را شکسته و درپی تولید لباسی کاملا کاربردی است که جایزه نوآوری در زمینه‌ی سلامت CES 2014 را نیز ازآن خود کرده بود. این جایزه به دلیل روش خاص این شرکت در توسعه پارچه‌های هوشمند بافته شده همراه با میکروحسگرهای پایشگر با مقاومت بالا در برابر خستگی و پارگی بوده است.
تبلیغات

این پارچه هوشمند قادرند دمای بدن، نرخ تنفس، میزان نبض و حرکت فرد را با استفاده از GPS سنجش کنند. همچنین این پارچه را می‌توان در هر لباسی به کار برد، دستکش، شلوار، پیراهن تفاوتی ندارند و می‌توان آن‌ها را نیز به کمک این پارچه هوشمند کرد. این پارچه انواع حسگرها را به همراه یک پردازنده پراکنده و یک فرستنده کوچک که به همراه یک باتری تمامی اطلاعات را با تلفن هوشمند شما در اشتراک قرار می‌دهد در خود جای داده است. تلفن شما با دریافت اطلاعات و به کمک اپ مخصوصی که برای آن نوشته شده است می‌توان وضعیت شخص را تشخیص داده و مثلا مشخص کند که فرد خسته است،دچار اضطراب شده و یا به زودی دچار حمله قلبی خواهد شد. این اپ به خصوص برای افرادی که در شرایط خاص قرار دارند همچون ورزشکاران حرفه‌ای وسربازان مفید خواهد بود.

قیمت این پارچه‌ها هوشمند احتمالا 30 تا 40 درصد نسبت به پارچه‌های معمولی گران تر خواهد بود و می‌توان آن را به صورت معمولی شست یا اتو کرد. به علاوه می‌توان حسگرهای بیشتری را نیز بنابر درخواست کاربر به آن افزود. برای مثال حسگرهایی که میزان اکسیژن خون ، میزان جریان هوای شش‌ها و حتی گلوکز خون را پایش کنند و به صورت روزانه گزارش بدهند.

اما مهم ترین و هوشمندانه ترین بخش این لباس هنوز در دست ساخت و توسعه قرار دارد شرکت Cityzen هم اکنون در حال کار بر روی سیستم‌های شارژی است که می‌تواند انرژی لباس را در حین شستشو به دست بیاورد. در حقیقت در اینجا از انرژی حرکتی ماشین لباس شویی برای شارژ کردن باتری‌های لباس استفاده می‌شود. در صورت به نتیجه رسیدن این طرح می‌توان امیدوار بود که به زودی بسیاری از شرکت‌های بزرگ فناوری به سمت اینگونه از لباس‌های هوشمند روی بیاورند و آن‌ها را در زندگی روزمره خود نیز ببینیم.

این لباس‌ها احتمالا تا اواخر امسال به مرحله‌ی تجاری می‌رسند، اگر می‌خواهید اطلاعات بیشتری در خصوص این لباس‌ها به دست آورید می‌توانید ویدیوی زیر را ببینید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات