آیا دوست دارید تلفن هوشمندتان طعم مواد غذایی را هم تشخیص دهند؟

جمعه ۲۵ بهمن ۱۳۹۲ - ۲۳:۲۱
مطالعه 2 دقیقه
بشر روز به روز به ساخت یک روبات انسان نمای مصنوعی نزدیک می‌شود. تنها کافی است به تلفن هوشمند خود نگاه کنید، این ربات گونه‌ی کوچک می‌تواند، صدا، نور، تصویر، حرکت، یا موقعیت مکانی شما را تشخیص دهد، کم کم به عصر تشخیص بو و مزه نیز نزدیک می‌شویم. چه بسا در آینده‌ای نزدیک از تلفن هوشمند خود بخواهید سلامت غذای رستوران مورد علاقه تان را برایتان بررسی کند یا به کمک آن بتوانید میزان آلودگی هوا را تشخیص دهید. هم اکنون گروهی از پژوهشگران در دانشگاه Autònoma در بارسلونا به سرپرستی پروفسور Manel Del Valle توانسته‌اند زبان مصنوعی بسازند که می‌تواند با دقت 82 درصد طعم انواع ماء الشعیرها را تشخیص دهد.
تبلیغات

همانطور که از نام آن معلوم است یک زبان مصنوعی قادر است بر مبنای احساس زبان انسان از طعم مواد غذایی به کمک آرایه‌هایی از حسگرها طعم ماده مورد آزمایش را تشخیص دهد. این حسگرها از 21 الکترود حساس به یون که به صورت انتخابی یون خاصی را حس می‌کنند ساخته شده‌اند. برای مثال برخی از آن‌ها قادرند در برابر کاتیون‌ها ( موادی که نسبت به تعداد الکترون هایشان پروتون‌های بیشتری دارند) همچون آمونیوم یا سدیم و برخی دیگر برابر آنیون‌ها ( عکس کاتیون با بار منفی) همچون کلراید و نیترات واکنش نشان دهند.

به گفته‌ی پروفسور Del Valle : «مفهوم زبان الکترونیکی مشتمل است بر استفاده از آرایه‌ای از حسگر‌ها که می‌توانند به صورت انتخابی در برابر انواع مواد شیمیایی واکنش نشان دهند، در نتیجه می‌توان با دریافت داده‌های حاصل از آن‌ها و انجام پردازش‌های بعدی الگویی خاص را به ماده‌ی شیمیایی خاصی نسبت داد.»

هنگامی که این زبان در عمل به کار گرفته شد، قادر می‌شود تا بین انواع ماء الشعیرهای با دقتی معادل 81.9 درصد تفاوت قائل شود و آن‌ها را به خوبی تشخیص دهد.

beer-electroic-tongue

این فناوری می‌تواند در ساخت ربات‌هایی هوشمندتر یا قابلیت احساس طعم‌ها یا در صنایع غذایی برای بررسی کیفیت مواد و طعم آن‌ها به کار رود. حال تنها چیزی که باقی می‌ماند جلب توجه شرکت‌های بزرگ فناوری به اینگونه حسگرهاست تا بتوان شاهد کاربرد روزمره‌ی آن‌ها در زندگی بود. به نظر شما چه کاربردهای دیگری می‌توان برای این فناوری متصور شد؟ آیا دوست دارد تلفن‌تان به حسگر طعم مجهز باشد؟

نتیجه‌ی این مطالعات در مجله‌ی علمی Food Chemistry به چاپ رسیده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات