ویندوز فون ۸.۱ به پیغام رسان جدید، تنظیمات بیشتر برای فضای ذخیره سازی و امکانات تازه دیگر مجهز خواهد شد

چهارشنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۰:۱۲
مطالعه 4 دقیقه
تا به امروز اکثر شایعات پیرامون نسخه جدید سیستم‌عامل ویندوز فون ۸.۱ مایکروسافت به دو قابلیت مهم Cortana و Action Center خلاصه شده بودند. Cortana یک دستیار صوتی شبیه به سیری است و Action Center نیز مرکز اعلانیه‌های ویندوز فون است که مدت‌ها است کاربران این سیستم‌عامل، انتظار آن را می‌کشند. اما شب گذشته SDK این نسخه از ویندوز فون در اختیار توسعه دهندگان قرار گرفت و حالا می‌دانیم که امکانات بیشتری در راه است.
تبلیغات

دو قابلیت Cortana و Action Center که به اعتقاد بسیاری قطعا در ویندوز فون ۸.۱ وجود خواهند داشت، در لیست امکاناتی که ازSDK این نسخه از سیستم‌عامل موبایل مایکروسافت فاش شده، مشاهده نمی‌شوند. این موضوع احتمالا به این دلیل است که مایکروسافت تمایل ندارد، این قابلیت‌ها تا پیش از کنفرانس سالیانه BUILD که یک ماه و نیم دیگر برگزار خواهد شد، آشکار شوند. آنچه از SDK ویندوز فون ۸.۱ می‌توان به خوبی متوجه شد، تلاش مایکروسافت برای یکپارچه نمودن فضای توسعه برای دو سیستم‌عامل ویندوز RT 8.1  با ویندوز فون 8.1 است. مایکروسافت این قابلیت را Universal Apps می‌نامد و از طریق آن توسعه دهندگان قادر خواهند بود به صورت همزمان یک اپلیکیشن را براساس JavaScript و HTML برای هر دو سیستم‌عامل ویندوز RT 8.1 و ویندوز فون 8.1 تولید کنند. این موضوع چه در مورد کد و هسته نرم‌افزار و چه قالب گرافیکی آن میسر شده است.

wp81leaks2

براساس اطلاعاتی که در اسناد مربوط به SDK ویندوز فون ۸.۱ فاش شده، مایکروسافت از نام WinPRT استفاده نموده و همچنین مشکل دیرینه این سیستم‌عامل با کارت‌های حافظه خارجی را حل کرده است. این بدین معنی است که در آینده نزدیک کاربران ویندوز فون به راحتی قادر خواهند بود تا اپلیکیشن‌های مورد نظر خود را بر روی کارت حافظه SD نصب کنند تا فضای حافظه داخلی دستگاه خالی شود.

در نسخه جدید ویندوز فون مایکروسافت، سرویس Bing این شرکت بیش از پیش با بخش‌های مختلف سیستم‌عامل یکپارچه شده، حالا نرم‌افزار جدید مانیتور وضعیت باتری، امکان ارایه گزارش از نرم‌افزارهای پرمصرف را دارد و سرویس ابری اسکای‌درایو نیز به وان‌درایو تغییر نام یافته است. ظاهرا مایکروسافت نرم‌افزار Music را نیز جایگزین Xbox Music کرده است.

wp8leaks31 560

در ویندزو فون ۸.۱، نرم‌افزار دوربین بروز شده و امکان عکس برداری در حالت Burst Mode را دارد. نرم‌افزار دوربین ظاهری شبیه به نرم‌افزار Nokia Camera به خود گرفته و از طریق آن کاربر قادر به کنترل ساده‌تر فلاش و دسترسی آسان به Lenseها خواهد داشت. همچنین از طریق نوار بالا در نرم‌افزار جدید دوربین، قادر خواهیم بود تا بین حالت‌های عکس‌برداری، فیلم‌برداری و عکس‌برداری پشت سر هم سویچ کنیم. مایکروسافت همچنین امکان تغییر نرم‌افزارهای پیش‌فرض را در نسخه جدید سیستم‌عامل موبایل خود افزوده است. به این ترتیب کاربر می‌تواند مثلا نرم‌افزار پیش‌فرض پیغام رسان یا دوربین را با یک نرم‌افزار متفرقه جایگزین کند.

windows phone81

مورد دیگری که در ویندوز فون جدید، توجه ویژه‌ای به آن شده، روش مدیریت پیامک‌ها (SMS) است. نرم‌افزار پیام‌رسان ویندوز فون ۸.۱ تنها به ارسال و دریافت پیامک‌ها محدود نمی‌شود و کاربر از طریق آن قادر به اتصال به دیگر سرویس‌های پیام‌رسان خارجی خواهد بود. این بدین معناست که احتمالا از طریق این سرویس قادر خواهید بود به دوستان خود در سرویس‌های پیام‌رسان همچون یاهو یا هنگ‌اوتس و غیره پیغام ارسال یا دریافت کنید.

یکی از محدودیت‌های نه‌چندان خوشاید در ویندوز فون ۸ مربوط به تغییر سایز کاشی‌های زنده این سیستم‌عامل بود. در ویندوز فون ۸ کاربر تنها قادر است تا سه سایز مختلف را برای هر کاشی در نظر بگیرد. اما ظاهرا در نسخه جدید این سیستم‌عامل کاربر قادر خواهد بود تا سایز کاشی‌ها را در ابعاد مختلفی تغییر دهد.

wp81leaks560px

در ویندوز فون ۸.۱ علاوه بر روش پیش‌فرض برای حرکت بین صفحه‌های اصلی و اپلیکیشن‌ها یک نوار رنگی به رابط کاربری اضافه شده است که از طریق دکمه‌های روی آن حرکت بین‌ بخش‌های مختلف سیستم‌عامل ساده‌تر می‌شود. در این نسخه از سیستم‌عامل ویندوز فون، دکمه Back شبیه به آنچه در ویندوز RT شاهد آن هستیم، عمل کرده و اپلیکیشن را در حالت Suspend قرار می‌دهد. اپلیکیشن در این حالت هیچ پردازشی انجام نمی‌دهد. هر زمان که کاربر بخواهد این اپلیکیشن را بطور کامل از حافظه خارج کرده و آن را ببندد باید وارد بخش نمایش لیست تمام اپلیکیشن‌های در حال اجرا شده و سپس اپلیکیشن مربوطه را لمس کرده و به بیرون صفحه بکشد.

بدون شک مایکروسافت علاوه بر موارد ذکر شده، قابلیت‌های دیگری را نیز برای روز رونمایی از این سیستم‌عامل محفوظ نگاه داشته تا در کنفرانس BUILD که هر سال با حضور توسعه‌دهندگان نرم‌افزارهای تحت پلتفرم‌های مایکروسافت برگزار می‌گردد، حرف‌های ناگفته‌ای باقی مانده باشد.

اما نظر شما درباره امکانات جدید اضافه شده به سیستم‌عامل ویندوز فون مایکروسافت چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات