مایکروسافت 1.6 میلیارد دلار از اندروید درآمد دارد که 5 برابر بیشتر از درآمد ویندوز فون است

سه‌شنبه ۲۲ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۶:۱۸
مطالعه 3 دقیقه
به تازگی ZDNet موفق کسب اطلاعاتی از یک کمپانی خدمات مالی به نام Nomura شده است که نشان می‌دهد اندروید گوگل یک نان‌آور حسابی برای مایکروسافت محسوب می‌گردد. بر اساس قرارداد حق امتیازی که میان دو غول تکنولوژی برقرار شده است، مایکروسافت طی سال مالی گذشته مبلغ 1.6 میلیارد دلار سود از اندروید کسب کرده است. رقم سود حاصل از اندروید برای مایکروسافت حتی از سود پلتفرم ویندوز فون خود این کمپانی نیز پیشی می‌گیرد که در ادامه با جزئیات بیشتری به توضیح آن‌ها خواهیم پرداخت؛ پس با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

 آنچه در این خصوص بیش از همه جالب توجه است، این نکته است که درآمد مایکروسافت از اندروید، در حقیقت در حال پر کردن چاله‌ی عمیقی است که توسط دیگر بخش‌های سرگرمی و دستگاه‌های مایکروسافت (EDD) نظیر اسکایپ و ویندوز فون بوجود آمده و هزینه‌های سنگینی را روی دستان مایکروسافت گذاشته است. بر اساس تخمین‌ها، ایکس‌باکس با فاصله‌ی زیاد یکی از پرهزینه‌ترین بخش‌ها برای مایکروسافت است و در حال حاضر حدود 2 میلیارد در سال ضرردهی برای این کمپانی دارد؛‌ شاید اکنون جالب باشد که مقاله‌ی روز گذشته در خصوص احتمال فروش بخش ایکس‌باکس توسط مایکروسافت را مرور کنید.

در اصل بدون درآمد حاصل از قراردادهای حق امتیاز اندروید، بخش EDD مایکروسافت بطور سالیانه مبلغ 2.5 میلیارد دلار ضرردهی خواهد داشت! به منظور دستیابی به این نتایج، ریک شرلاند، یکی از تحلیلگران موسسه‌ی Nomura فرض می‌کند که مایکروسافت در ازای هر دستگاه اندرویدی 5 دلار دریافت می‌نماید و حدود 70 درصد از بازار را تحت پوشش قراردادهای خود دارد. با توجه به ارقام ارائه شده، 122.5 میلیون دستگاه اندرویدی طی سه‌ماهه‌ی چهارم سال 2012 فروخته شد که سهمی 386 میلیون دلاری برای مایکروسافت رقم می‌زند. در سه‌ماهه دوم سال 2013، حدس زده می‌شود که این سهم به 489 میلیون دلار رسیده باشد. با در نظر گرفتن 90 درصد حاشیه سود ناخالص، آمار حاصل، نشانگر درآمد 1.6 میلیارد دلاری مایکروسافت از اندروید طی سال مالی 2013 است که طی سال مالی 2014 به رقم 1.73 میلیارد دلار خواهد رسید و در 2015 نیز رکورد 1.82 میلیاردی را شاهد خواهد بود.

تخمین‌های پیشین نشان از این داشت که مایکروسافت در چارچوب توافقات اجازه‌نامه‌ی موجود، در ازای فروخته شدن هر دستگاه مبتنی بر اندروید رقمی بین 5 تا 15 دلار دریافت می‌نماید که آمارهای مالی این موسسه را در حالتی محافظه‌کارانه و دست پایین قرار می‌دهد. اگر همچنان این آمارها برای شما کافی نیست، باید بگوییم که درآمد مایکروسافت از اندروید، حتی از میزان منفعت مالی بدست آمده از پلتفرم ویندوز فون خود این کمپانی هم بالاتر است. ویندوز فون طی سال مالی گذشته، رقم 3.3 میلیارد دلار درآمد برای مایکروسافت داشته که تنها 347 میلیون دلار آن سود بوده است؛ این رقم از درآمدی که مایکروسافت بابت ارایه مجوز استفاده از پتنت‌های این شرکت به تولیدکنندگان تلفن‌های هوشمند اندرویدی حاصل می‌شود کمتر است.

مایکروسافت هیچ‌گاه در خصوص جزئیات قراردادهای خود با تولیدکنندگان دستگاه‌های اندرویدی سخنی به میان نیاورده، اما بطور آشکار این مساله را بیان کرده است که تقریبا با تمامی تولیدکنندگان بزرگ تلفن‌های هوشمند قراردادهای حقوق مالکیت داشته که بطور قطع منبع درآمد مهم و عظیمی برای این غول تکنولوژی محسوب می‌گردد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات