باید‌ها و نباید‌هایی که ساتیانادلا با رعایت آن می‌تواند ویندوز را نجات دهد

سه‌شنبه ۲۲ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۱:۴۵
مطالعه 8 دقیقه
همانطور که پیش‌تر در زومیت خواندید، ساتیانادلا که سابقه‌ی فعالیت چندین ساله را در مایکروسافت دارد، به‌عنوان مدیرعامل این کمپانی انتخاب شده است. مدیر پیشین بخش سرویس‌های ابری مایکروسافت هم‌اکنون به صندلی مدیریت مایکروسافت تکیه زده و با چالش‌های بی‌شماری روبرو است که شاید طی 22 سال سابقه‌ی کار در این کمپانی بزرگ، شاهد چنین مسائل و مشکلاتی نبوده است.
تبلیغات

مایکروسافت همچنان به‌عنوان سلطان بی‌رقیب دنیای پی‌سی‌ها وکامپیوترهای رومیزی به تاخت و تاز می‌پردازد، اما آخرین نسخه از این سیستم‌عامل که با ویندوز 8/8.1 شناخته می‌شود، برخی از کاربران این سیستم‌عامل را به دلیل عدم پوشش نیازهای کاربران دسکتاپ و داشتن امکاناتی نظیر رابط‌کاربری مختص ابزار‌های لمسی، از دست داد. همزمان با عرضه‌ی سیستم‌عامل ویندوز 8 توسط مایکروسافت، فروش کامپیوترهای رومیزی نیز کاهش سابق خود را ادامه داد و عدم استقبال از این سیستم‌عامل با افزایش فروش ابزارهای مبتنی بر اندروید و iOS ادامه یافت که منجر به حاکمیت این اکوسیستم‌ها بر صنعت ابزار‌های قابل حمل گشت. هرچند مایکروسافت با پی بردن به این مساله، ویندوزفون را گسترش داد، اما این سیستم‌عامل فرسنگ‌ها با پلتفرم گوگل و اپل فاصله داشت.

در ادامه به بررسی شش مورد خواهیم پرداخت که ساتیا نادلا باید با تمرکز روی آن‌ها و اتخاذ تصمیمات صحیح، مایکروسافت را به زمین بازی بازگرداند.

قبول این نکته که ویندوز 8 نیز یک ویستای دیگر است

WindowsInt1

همچون ویندوز ویستا، نسخه‌ی جدید سیستم‌عامل ویندوز نیز که 8 نام گرفته است، شاهد استقبال خوشایندی از سوی کاربران نبوده است. علاوه بر کاربران، صاحبان کسب‌و‌کار و سازمان‌های بزرگ نیز علاقه‌ای به تجهیز سیستم‌های کارمندان خود به سیستم‌عاملی ندارند که اختصاصاً برای استفاده از ماوس و صفحه‌کلید طراحی نشده است، بطوریکه بسیاری از این کاربران به‌جای بروزرسانی سیستم ‌خود به ویندوز 8/8.1 ویندوز 7 را مورد استفاده قرار داده‌اند. به‌دلیل تجربیات نادلا در مورد داشتن مراودات با گروه‌های تجاری و مشتریانی که محصولات تجاری مایکروسافت را مورد استفاده قرار داده‌اند، وی با مشکلات و مسائل موجود در این حوزه آشنا است.

می‌توان نشانه‌های عقب‌نشینی مایکروسافت را در اعمال تغییراتی عنوان کرد که در رابط‌کاربری متروی ویندوز برای هماهنگی بیشتر با ماوس و کیبرد و همچنین امکان بوت مستقیم به دسکتاپ در اطلاعات فاش شده از بروزرسانی ویندوز 8.1 انجام شده است. شایعاتی نیز در مورد ویندوز 9 مطرح شده است که امکان استفاده از اپلیکیشن‌های مترو را در قالب محیط کاربری دسکتاپ در اختیار کاربران قرار خواهد داد. نادلا باید پروسه‌ی تولید ویندوز 9 را زیر نظر گرفته و مشتریان این کمپانی را در مورد توسعه‌ی یک سیستم‌عامل بهتر و دلخواه امیدوار ساخته و در دامنه‌ی محصولات مایکروسافت حفظ نماید.

عدم عرضه‌ی محصولات مبتنی بر ویندوز RT

WindowsInt2

یکی از اصلی‌ترین فاکتورهایی که منجر به موفقیت یک کمپانی می‌شود، در نظر گرفتن مشتری به‌عنوان فاکتور اصلی ارائه‌ خدمات است. متاسفانه مایکروسافت با عرضه‌ی ویندوز RT اشتباه بزرگی را مرتکب شد، چراکه این نسخه‌ از ویندوز که اختصاصاً برای کار روی ابزار‌های مبتنی بر ARM توسعه داده شده بود، هیچ‌یک از نیازهای کاربران را پوشش نداد و از این‌رو با عدم استقبال از چنین محصولاتی، تولیدکنندگان سخت‌افزار نیز منفعت چندانی از آن نبردند.

برای سال‌های متمادی، سیستم‌عامل‌های مایکروسافت براساس معماری x86 که پردازنده‌های اینتل و ای‌ام‌دی براساس آن‌ها توسعه داده می‌شوند، به بازار عرضه می‌شدند. با استقبال از ابزارهای قابل حملی چون تلفن‌های‌هوشمند و تبلت‌ها که محصولات مبتنی بر معماری ARM کوالکام و انویدیا را در سینه داشتند، مایکروسافت دست به کار شده و ویندوز RT را به بازار عرضه کرد. ردموندی‌ها با عرضه‌ی RT سعی در کسب سهم در بازار نوین داشتند و همزمان نیز نمی‌خواستند تا شریک قدیمی خود، اینتل را آزرده خاطر کنند. ویندوز RT از لحاظ ظاهری تفاوتی با سایر سیستم‌عامل‌های مایکروسافت ندارد، ولی این سیستم‌عامل قادر به اجرای بسیاری از نرم‌افزارهای پرکاربرد دسکتاپ ویندوز نبود که بسیاری از کاربران انتظار داشتند آن‌ها را در ابزار‌های خود مورد استفاده قرار دهند.

با ارائه‌ی ویندوز RT بسیاری از تولیدکنندگان ابزار‌های قابل حمل، شانس کار با مایکروسافت را به‌دست آوردند، از طرف مقابل نیز اینتل به عنوان یکی از مهم‌ترین شرکای سخت‌افزاری مایکروسافت، همچنان به تولید محصولات خود برای محصولات مبتنی بر ویندوز‌های مایکروسافت و ارحجیت داشتن بر تولیدکنندگان ابزار‌های قابل‌حمل ادامه می‌داد. یکی از اقدامات نادلا باید برای حل این مساله باشد. با استفاده از امولوشن یا شبیه‌ساز‌های موجود که روی ویندوز‌های RT جیل‌بریک شده نصب می‌شود، می‌توان برخی از نرم‌افزار‌های x86 را که برای کار با معماری ARM از نو کامپایل شده‌اند در ویندوز RT مورد استفاده قرار داد. مایکروسافت باید با در نظر گرفتن همه‌ی این موارد، تصمیم درستی را اتخاذ نماید.

همکاری تیم‌های توسعه‌دهنده‌ی ویندوز و آفیس با یکدیگر

WindowsInt3

از عرضه‌ی رسمی ویندوز 8 مایکروسافت که لقب نسخه‌ی لمسی ویندوز را یدک می‌کشد، یک و نیم سال گذشته است، اما همچنان نسخه‌ی لمسی آفیس برای استفاده از ابزار‌های لمسی عرضه نشده است. مطمئنا نمی‌توان علت این امر را عدم توانایی مایکروسافت در توسعه‌ی این نرم‌افزار عنوان کرد، چراکه این کمپانی لقب غول نرم‌افزاری جهان را یدک می‌کشد. این کمپانی در سال‌های اخیر به‌طور همزمان دو پلتفرم مختلف KIN و Windows Mobile را توسعه می‌داد. مطمئنا عمده‌ترین دلیل که منجر به عدم ارائه‌ی آفیس لمسی شده است، نبود هماهنگی بین تیم‌های توسعه‌دهنده‌ی محصولی حیاتی چون آفیس و سیستم‌عامل ویندوز است. نادلا باید روح همکاری را در کالبد مایکروسافت دمیده و تیم‌های توسعه‌دهنده را مجاب به‌همکاری با یکدیگر نماید.

تبدیل ویندوزفون به یک پلتفرم انعطاف‌پذیر

WindowsInt4

علارغم تلاش بسیار زیادی که مایکروسافت معطوف توسعه‌ی ویندوزفون نموده است، این پلتفرم با فاصله‌ی بسیار زیادی رتبه‌ی سوم پلتفرم‌ تلفن‌های‌هوشمند را پس از اندروید و iOS به خود اختصاص داده است. هرچند با خرید نوکیا ردموندی‌ها توانایی بیشتری را برای کنترل و تولید سخت‌افزار مورد نیاز خود دارند، اما به‌نوعی پیامی را با مضمون عدم تولید تلفن‌های‌هوشمند ویندوزفونی توسط شرکای سخت‌افزاری به سایر کمپانی‌های فعال در این حوزه ارسال کرده‌اند.

یکی از بزرگترین مشکلات این پلتفرم، وجود محدودیت برای کاربران در استفاده از سایر اپلیکیشن‌ها و ابزار‌های شخصی ساز سیستم‌عامل است. درمقابل اندروید قرار گرفته است که امکان استفاده از انواع صفحه‌کلید، بهینه‌سازی انواع تنظیمات و حتی نصب انواع لانچرها را برای کاربران مهیا می‌کند. شمار محدودی از تولیدکنندگان تلفن‌های‌هوشمند ویندوزفونی نیز که در حال ارائه‌ی محصولاتی مبتنی بر سیستم‌عامل مایکروسافت هستند، قادر به تغییر رابط‌کاربری ویندوزفون و ارائه‌ی نسخه‌ی اختصاصی را همچون اندروید ندارند. همچنین این تولیدکنندگان از عرضه‌ی اپلیکیشن‌های پیش‌فرض اختصاصی نیز روی تولیدات خود محروم هستند که همه‌ی این عوامل منجر به تضعیف مواضع ویندوزفون در برابر اندروید می‌گردد.

مایکروسافت یکی از کمپانی‌هایی است که از ابتدا با فروش گواهی سیستم‌عامل خود، شرکای سخت‌افزاری بی شماری داشته است، هرچند اپل با در پی‌گرفتن سیاستی متضاد، کنترل سخت‌افزار و نرم‌افزار خود را در دست گرفته و با ایجاد محیط بسته‌ای، آزادی و تولید بیشتر را فدای کیفیت محصولات خود کرده که البته این روش با استقبال نیز مواجه گشته است. اما مایکروسافت با در پیش‌گرفتن چنین سیاستی به موفقیت نخواهد رسید. مایکروسافت به‌این دلیل بدل به حکم‌فرمای پی‌سی‌ها شد که انعطاف‌پذیری خارق‌العاده‌ای را در اختیار کاربران گذارده بود. این دقیقا استراتژی کنونی گوگل در دنیای تلفن‌ها‌ی‌هوشمند و تبلت‌های اندروید است. نادلا باید با تجدیدنظر در سیاست‌های مایکروسافت، خط مشی شبیه به آنچه که اندروید در پیش گرفته، برای کمپانی خود برگزیند.

توسعه‌ی یک API واحد برای ویندوزموبایل و ویندوز

WindowsInt5

برخلاف اپل که رابط‌کاربری متفاوتی را در سیستم‌عامل مخصوص به دسکتاپ و سیستم‌عامل مختص به ابزار‌های قابل حمل مورد استفاده قرار می‌دهد، مایکروسافت سیاست متفاتی را در پیش گرفته و با ایجاد محیطی کاشی‌وار، سعی در به‌کارگیری طراحی واحدی در نسخه‌ی دسکتاپ و موبایل سیستم‌عامل خود دارد. اما علارغم حفظ ظاهر یکسان، نسخه‌های متفاوتی از سیستم‌عامل ویندوز در دسترس است که شامل ویندوز 8.1، ویندوز RT و ویندوزفون است.

مایکروسافت خود در حال تلاش برای ایجاد تجربه‌ی واحدی در تمامی نسخه‌ها برای کاربران از طریق حفظ وحدت رابط‌کاربری سیستم‌عامل خود است، در حالی که سیستم‌عامل ویندوز 8.1 و ویندوزفون از APIهای متفاوتی منشعب شده‌اند که از‌این‌رو کار توسعه دهندگان نرم‌افزار‌ها و اپلیکیشن‌ها را برای توسعه‌ی نسخه‌ی واحدی برای هر دو پلتفرم بسیار سخت می‌کند. برای مثال اپلیکیشن‌های ویندوزفون 8 توانایی دریافت اطلاعات مربوط به باتری ابزار مورد استفاده را دارند در حالی که این امکان برای اپلیکیشن‌های ویندوز 8 یا ویندوز 8.1 فراهم نیست. در صورتی که این کمپانی درصدد افزایش اپلیکیشن‌های کاربردی برای پلتفرم خود است، ایجاد چنین امکانی از طریق استفاده از یک API واحد، بهترین راهکار است.

جلب نظر گوگل برای پشتیبانی از ویندوز و ویندوزفون

WindowsInt6

ویندوز و ویندور استور از جنبه‌ی اپلیکیشن‌ها، کمبود بسیار زیادی را احساس می‌کند، هرچند شاید بزرگترین ضعف آن را بتوان نبود اپلیکیشن‌ها و سرویس‌های گوگل در این پلتفرم عنوان کنیم. با توجه به اینکه کاربران پلتفرم‌ اپل قادرند تا از اپلیکیشن‌ها و سرویس‌هایی چون گوگل‌مپز، جیمیل و یوتیوب استفاده کنند و کاربران اندروید نیز تقریبا قادر به استفاده از تمامی اپلیکیشن‌ها و سرویس‌های گوگل هستند، اما ویندوزفون و کاربران آن از چنین امکاناتی محروم هستند.

نادلا باید با انجام مذاکراتی با گوگل، این کمپانی را مجاب به پشتیبانی از ویندوزفون و ویندوز نماید، چراکه باید این حقیقت را پذیرفت که گوگل و خدمات آن یکی از ارکان اساسی استفاده از اینترنت به شمار می‌روند. مایکروسافت در پی آن است تا کاربران را به سمت استفاده از سرویس‌های خود، از جمله سرویس ایمیل آتلوک، سرویس جستجوی بینگ و سرویس موزیک خود هدایت کند، اما بسیاری از افراد گوگل را به‌عنوان گزینه‌ی اول خود برای استفاده از سرویس‌های اینترنتی مورد استفاده قرار می‌دهند. پیش‌تر، گوگل پشتیبانی از ویندوز و ویندوزفون را قبول نکرده بود.

نظر شما در باره این موارد چیست با کدامیک موافق یا مخالف هستید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات