آیا تونی‌فدل و همکاران وی از نست، هسته‌ی اصلی طراحی سخت‌افزار در گوگل را تشکیل می‌دهند؟

شنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۷:۲۸
مطالعه 2 دقیقه
فعل و انفعالات اخیر کمپانی گوگل، سوالات بسیاری را در میان کارشناسان و تحلیل‌گران بازار ایجاد کرده است. گوگل با خرید نست و فروش موتورولا،  به نوعی بازوی سخت‌افزاری خود را تغییر داده است. آیا گوگل درصدد ورود به بازار ابزارهای‌هوشمند با رهبری طراح آیپاد است؟ یا خرید نست فقط به نشان از فعالیت در حوزه‌ی اینترنت اشیاء دارد؟
تبلیغات

تونی‌فادل یا به تعبیری بهتر، پدر آیپاد و سایر کارکنان کمپانی نست به‌عنوان اعضای تیم طراحی سخت‌افزار در گوگل به کار مشغول خواهند شد. بنابر اخبار منتشر شده توسط وب‌سایت TechCrunch که توسط منابع آگاه بیان شده است، این گروه به‌علت کار روی انواع پروژه‌های سخت افزاری قادر خواهند بود تا به انواع منابع مورد نیاز خود دسترسی یابند.

گروه جدیدی که با تصاحب نست وارد تیم کاری گوگل شده‌اند، همچنان روی طراحی سخت‌افزار به فعالیت خواهند پرداخت، اما زمینه‌ی فعالیت آن‌ها صرفا برای طراحی ترموستات یا سنسورهای تشخیص آتش‌ نبوده و احتمالا گوگل سعی دارد تجربیات فادل و همکاران وی را در مورد طراحی تلفن‌های‌هوشمند و تبلت‌ها به کار گیرد. اما هنوز نمی‌توان به‌طور قطع در این مورد اظهار نظر کرد.

در مورد بودجه نیز گوگل امکانات بی‌شماری را در اختیار این تیم قرار خواهد داد که نشان از علاقه‌ی این شرکت به فعالیت در حوزه‌ی سخت‌افزار دارد که می‌توان خرید موتورولا را یک شروع بد در این زمینه برشمرد.

در صورتی که این رویکرد صحیح باشد، سیاست جالب توجهی توسط گوگل در پیش گرفته شده است. پیش از این تصور غالب در مورد علت تصاحب نست توسط گوگل، دسترسی به اطلاعات کاربران و یادگیری الگوی مصرف و رفتاری کاربران محصولات نست بود که از این‌رو اعتراضات بسیار زیادی را نیز به خود دید.

درصورتی که گوگل در پی تولید سخت‌افزار و ورود به بازار محصولات مصرفی باشد، تصاحب نست به منظور بهره‌گیری از تجارب و دانش تیم طراحی سابق اپل به رهبری فادل، می‌تواند کمی برای اپل نگران کننده باشد. می‌توان خرید نست را به پتنت‌های در اختیار گرفته از تصاحب موتورولا را نیز اضافه کرد که در این صورت قدرت تیم‌طراحی به رهبری فادل را بیش از پیش افزایش خواهد داد، چراکه به گنجینه‌‌ای عظیمی از پتنت‌ها دسترسی داشته و همچنین در کنار آن دغدغه ی مالی را نیز احساس نخواهند کرد. مضاف براین، گوگل خود توسعه‌ی دهنده‌ی سیستم‌عامل اندروید است که از این لحاظ نیز تیم طراحی به تمامی شرایط موجود برای طراحی و توسعه‌ی تلفن‌های‌هوشمند و تبلت‌ها دسترسی خواهد داشت.

همانطور که دیروز نیز طی مطلبی در زومیت، به آزرده خاطر شدن سامسونگ از خرید موتورولا توسط گوگل اشاره کردیم، این عامل تنها علتی است که پایه‌های نظریه کار تیم طراحی فادل روی محصولات سخت‌افزاری را سست می‌کند.

اما با پیشرفت دامنه‌های اینترنت، می‌توان انتظار محصولات دیگری را جز تلفن‌های‌هوشمند نیز داشت که گوگل در پی تولید آن‌ها است، مطمئنا سال‌های آتی را باید در اختیار خانه‌های‌هوشمند و اینترنت اشیاء عنوان کرد، از‌این رو فادل و همکاران وی می‌توانند کمک بزرگی برای گوگل باشند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات