پاسخ به سه پرسش مهم در مورد گوشی‌ها و تبلت‌ها: نوع باتری، USB OTG و تراشه

شنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۱:۲۸
مطالعه 4 دقیقه
حتماً تگرا کی‌وان را به خاطر دارید که چند هفته پیش توسط انویدیا در نمایشگاه CES 2014 رونمایی شد و طبق اولین آزمون‌های انجام شده، تمام تراشه‌های دنیای گوشی و تبلت را مغلوب کرد. به ویژه عملکرد 192 هسته‌ی پردازنده‌ی گرافیکی که مثل کارت گرافیک‌های دستاپ، عملکرد بسیار بالایی ارایه کردند. در این مطلب قصد داریم به برخی سوالات مهم در رابطه با وسایل همراه پاسخ دهیم، علاوه بر جدیدترین تراشه، به تفاوت بین باتری‌های لیتیوم یون و لیتیوم پلیمر و پشتیبانی از اتصال USB OTG می‌پردازیم. با ما باشید.
تبلیغات

سوال اول: کدام سیستم-روی-یک-چیپ را بیشتر دوست دارید؟ پردازنده‌ی اصلی و پردازنده‌ی گرافیکی کدام مهم‌تر است؟

هنوز نوبت به استفاده از تگرا کی‌وان و همچنین S805 کوآلکام در ابزارهای اندرویدی موجود در بازار نرسیده ولیکن به زودی هر دو تراشه را به عنوان قلب تپینده‌ی گوشی‌ها و تبلت‌های بازار ایران خواهیم دید. S800 کوآلکام بسیار قدرتمند ظاهر شده و ابزارهای مبتنی بر آن، چه گوشی و چه تبلت، همگی محصولات رده اول و سریع بازار بودند. S805 کمی سریع‌تر از S800 است ولیکن آیا می‌توان آن را در حد و اندازه‌ی تگرا کی‌وان دانست؟

در بررسی عمیق تگرا کی‌وان به این نتیجه‌ی مهم رسیدیم که عملکرد آن فراتر از حد انتظار است و شاید رقیب مناسبی برای آن وجود نداشته باشد. منظور تنها کارایی بالای هسته‌های پردازنده‌ی اصلی یا گرافیکی نیست، قابلیت‌های این تراشه در مجموع تحسین‌برانگیز است.

اولین ابزار مجهز به تگرا کی‌وان، ThinkVision 28 محصولی از لنوو بود که در مقاله‌ی "نتایج بنچمارک گرافیکی تراشه‌ی تگرا K1 انویدیا منتشر شد؛ اسنپ‌دراگون 800 کوالکام و A7 اپل مقهور قدرت تگرا K1" به آن پرداختیم.

اما کوآلکام کمپانی‌ای نیست که به این راحتی دنیای گوشی و تبلت را به یک پرچم‌دار قدرتمند واگذار کند و لذا کمی بعد، اعتبار آزمون را زیر سوال برد و اظهار کرد که این تراشه برای وسایل همراه طراحی شده و استفاده از آن در یک ابزار بزرگ‌تر به تغییر نتایج می‌انجامد. کوآلکام پیش‌نمایشی ویدیویی از قدرت پردازشی S805 و پردازنده‌ی گرافیکی آن یعنی Adreno 420 ارایه کرده که تا 40 درصد سریع‌تر از پردازنده‌ی گرافیکی S800 ظاهر شده است.

تا به حال هیچ کدام از تراشه‌های پرچم‌دار در مقیاس بزرگ به کار نرفته و در دنیا واقعی مورد آزمایش قرار نگرفته‌اند. مشخص است که هر دو تراشه نسبت به نسل‌های قبلی خود قوی‌تر هستند و به ویژه روی پردازش بهتر گرافیک تأکید دارند ولیکن با توجه به در دست نبودن نمونه‌های واقعی در بازار گوشی و تبلت، هنوز نمی‌توان گفت که کدام سریع‌تر و بهینه‌تر عمل می‌کند.

سوال دوم: نکسوس 4، نکسوس 5، موتو ایکس موتورولا یا موتو جی، کدام موارد از قابلیت USB OTG پشتیبانی می‌کنند؟ از کجا می‌توان در مورد سایر محصولات بازار هم پاسخ این پرسش مهم را یافت؟

توضیح این که USB OTG برای اتصال وسایل ذخیره‌سازی به گوشی‌ها و تبلت‌ها کاربرد دارد و برای اطلاعات بیشتر می‌توانید به مقاله‌ی "چطور با اتصال فلش از طریق پورت USB، مشکل حافظه‎ی داخلی کم گوشی یا تبلت خود را حل کنیم؟" در زومیت سری بزنید.

tegra-k1-vs-s805-4

برای اینکه بدانیم کدام محصول از این قابلیت مهم پشتیبانی می‌کند، چاره‌ای جز جست‌وجو در وب‌سایت‌های معتبر نداریم. محصولات امروزی و به ویژه پرچم‌داران، بیشتر از این قابلیت برخوردارند، محصولات رده متوسط هنوز به شکل گسترده به پشتیبانی از OTG نپرداخته‌اند.

سوال سوم: تفاوت بین یک باتری لیتیوم یون (Lithium Ion) و لیتیوم پلیمر که ظرفیت یکسانی دارند چیست؟

تحقیقات روی باتری‌های لیتیوم یونی از سال 1912 شروع شد و در سال 1991 سونی به استفاده از آن پرداخت و معروفیت این تکنولوژی باتری، آغاز شد. باتری‌های لیتیوم یونی در قیاس با انواع دیگر باتری، چگالی انرژی بالاتری دارند به این معنی که با وزن مساوی، توان ذخیره‌سازی انرژی بیشتری را دارند. علاوه بر این قیمتشان کمتر از نوع لیتیوم پلیمری است. در اولین بار استفاده نیازی به آماده‌سازی جهت استفاده ندارند و آخرین مزیت، خالی شدن خود به خودی در حد پایین است.

tegra-k1-vs-s805-2

در مقابل باتری‌های لیتیوم پلیمری، به مرور زمان ظرفیت مفید خود را از دست می‌دهند و به عبارتی پوسیده می‌شوند. اما مزایایی هم دارند، مثلاً می‌توان در ابعاد کوچک و با ضخامت کم (با استفاده از لایه‌های پلیمری) به طراحی و تولیدشان پرداخت، آن هم بدون اینکه ظرفیت باتری در حد زیادی کاهش یابد. این باتری‌ها بسیار سبک هستند و ایمنی بالاتری دارند. در مقابل این مزایا، هزینه‌ی تولید و چگالی انرژی باتری‌های لیتیوم پلیمری کمتر از لیتیوم یونی است.

tegra-k1-vs-s805-3
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات