باتری‌ لپ‌تاپ‌های قدیمی شما روشنایی‌بخش خانه‌ها در مناطق محروم می‌شوند

چهارشنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۳ - ۰۲:۲۹
مطالعه 2 دقیقه
اگر باتری قدیمی در لپ‌تاپ خود دارید، برای بیرون انداختن آن عجله نکنید. هنوز هم می‌توان از این باتری‌ها استفاده کرد. به تازگی شرکت IBM ابزار جدیدی توسعه داده که به کمک آن در مناطق محروم می‌توان از باتری مستهلک لپ‌تاپ‌ها برای تامین انرژی روشنایی استفاده کرد.
تبلیغات

از این باتری‌ها در کشورهای در حال توسعه برای تامین انرژی مورد نیاز روشنایی خانه‌ها و حفظ محیط زیست استفاده می‌شود. به تازگی محققان شرکت IBM ابزاری به نام UrJar را معرفی کرده‌اند که باتری‌های لیتیوم یونی قدیمی را  تبدیل به منابع قابل شارژ انرژی برای وسایلی مانند لامپ‌های LED، پنکه‌ها و موبایل‌ها می‌کند. طبق اعلام شرکت IBM، حدود 70 درصد از باتری‌های دور انداخته شده می‌توانند تا یک‌ سال، هر روز 4 ساعت روشنایی یک لامپ LED را تامین کنند و این برای خانه‌هایی که در مناطق بدون برق یا فاقد جریان برق پایدار هستند، بسیار مناسب است. حتی این میزان روشنایی برای یک فروشنده دوره‌گرد خیابانی بعد از غروب آفتاب نیز بسیار مناسب است.

البته هنوز اصلاحاتی نیاز است تا UrJar به طور کامل تکمیل شود ولی IBM اعلام کرده که UrJar یک محصول تجاری نخواهد بود و این شرکت در نظر دارد این محصول را به صورت رایگان در اختیار کشورهایی بگذارد که در آن ها کمبود انرژی سطح کیفی زندگی ساکنان را پایین آورده است. در واقع با استفاده از UrJar با یک تیر دو نشان زده می‌شود؛ اول به ساکنین نقاط محروم کمک می‌شود و در مرحله بعد حجم زباله‌های الکترونیکی که این روزها به بحث داغی در ایالات متحده آمریکا و بسیاری کشورهای دیگر تبدیل شده، کاهش می‌یابد. نکته‌ای که در آینده نه چندان دور گریبان کشور ما را نیز خواهد گرفت و شاید خوب باشد که در کشور ما نیز هر چه زودتر برنامه‌هایی برای زباله‌های الکترونیکی که هر روز بیشتر می‌شوند، در نظر گرفته شود. البته روش‌هایی مثل استفاده از UrJar به خوبی استفاده از انرژی‌های پاک نیستند ولی مانع از غیر قابل کنترل شدن حجم زباله‌های الکترونیکی می‌شوند.

در صورتی که از علاقه‌مندان یا متخصصان  حوزه کاری زباله‌های الکترونیکی هستید، می‌توانید مقاله علمی مربوط به UrJar را از اینجا دانلود کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات