دانشمندان موفق به تولید صفحه‌ی شفاف لمسی شدند

سه‌شنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۳ - ۲۳:۴۷
مطالعه 2 دقیقه
دانشمندان فنلاندی موفق به تولید صفحه‌ی شفاف لمسی شده‌اند که می‌توان از آن برای اضافه کردن ویژگی لمسی روی انواع سطوح استفاده کرد. کمپانی کاناتو (Canatu) که این صفحه‌ی لمسی را تولید کرده، نام آن را Carbon NanoBuds گذاشته است.
تبلیغات

دانشمندان با انجام یک پروسه‌ی پیوند، با استفاده از نانولوله‌های کربنی موفق شدند تا موانع پیشین موجود برای تولید چنین ساختاری را پشت سر بگذارند. نتیجه‌ی پیوند انجام شده تولید یک صفحه‌ی شفاف لمسی است.

با استفاده از این صفحه‌ی لمسی و قراردادن آن روی هر سطحی، می‌توان امکان تعامل لمسی را به آن سطح یا شی اضافه کرد. برای مثال حتی می‌توان این صفحه را به دور یک سیم نیز بست که با وجود خمیدگی آن از نظر عملکرد تغییر چندانی در آن ایجاد نمی‌شود. با استفاده از چنین قابلیتی می‌توان هدفون‌هایی با سیم لمسی، خودروهایی با امکان لمس در تمام نقاط داشبورد با شکل خمیده و هر سطح لمسی را که امکان تعبیه کلید فیزیکی در آن مشکل است، تولید کرد.

با توجه به قابلیت خارق‌العاده‌ی این صفحه‌ی لمسی، کاناتو پیش‌بینی می‌کند تا از این صفحه‌ی در ساخت انواع گجت‌های پوشیدنی همچون ساعت‌های‌هوشمند استفاده شود. قابلیت انعطاف صفحه‌ی نمایش تولید شده با استفاده از نانولوله‌های کربنی، آن را به بهترین گزینه برای استفاده در انواع گجت‌ها با فرم فکتور خمیده تبدیل کرده است.

براساس اطلاعات منتشر شده دانشمندان مدت مدیدی است که در پی تولید صفحات نمایش منعطف با استفاده از نانولوله‌های کربنی هستند، اما مواردی چون رسانایی ضعیف و همچنین پروسه‌ی تولید گران قیمت از جمله دلایلی است که باعث شده تا محققان تحقیقات در این زمینه را متوقف کنند. کاناتو با استفاده از یک ساختار ترکیبی، مشکل رسانایی را حل کرده است، ضمنا این کمپانی روشی ارزان‌تر را برای ساخت این صفحات لمسی یافته است. این کمپانی برای اثبات ادعای خود، بر روی تولید مقدار محدودی از این نوع صفحه‌ی لمسی سرمایه‌گذاری کرده که در گوشی‌های‌هوشمند مورد استفاده قرار خواهد گرفت. انتظار می‌رود میزان تولید این صفحات لمسی در سال ۲۰۱۵ افزایش یابد.

اطلاعات منتشر شده حکایت از این دارد که استفاده از صفحات لمسی که با نانولوله‌های کربنی توسعه یافته‌اند، در گجت‌هایی با سایز صفحه‌ی نمایش بزرگ مناسب نیست. علت این موضوع، کاهش حساسیت صفحه‌ی لمسی به‌دلیل افزایش مساحت است. کاناتو اطلاعاتی را در مورد همکاری با تولیدکنندگان گوشی‌های‌هوشمند ارائه نکرده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات