گوگل: نیمی از تبلیغات آنلاین مخاطب ندارد

دوشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
تبلیغات آنلاین حوزه‌ای است که نقش تاثیرگذاری در اینترنت و رونق هر چه بیشتر آن دارد. شاید بسیاری از سرویس‌های ارائه شده در اینترنت از سوی کمپانی‌های بزرگی چون گوگل، بر پایه‌ی تبلیغات باشد، اما آخرین گزارش منتشر شده از سوی غول جستجو حاکی از آن است که نیمی از تبلیغات آنلاین، مخاطب ندارد.
تبلیغات

تبلیغات آنلاینی مفهومی است که چارچوب روشنی نداشته و نمی‌توان ساز و کار درستی را برای آن تعریف کرد. این حوزه ۲۰ درصد از هزینه‌های صرف شده در دنیای تبلیغات را به خود اختصاص داده و بیش از ۹۰ درصد از درآمد کمپانی‌هایی چون فیس‌بوک و گوگل را تشکیل می‌دهد.

وضعیت مغشوش تبلیغات آنلاین با انتشار گزارشی توسط گوگل بیش از پیش مشخص شده است. براساس گزارش منتشر شده توسط این کمپانی، بیش از ۵۶.۱ درصد از تبلیغات آنلاین موجود در اینترنت هیچگاه دیده نمی‌شوند، یعنی این تبلیغات مخاطب خاصی ندارد و حتی برای یک یا چند ثانیه روی صفحه‌ی نمایش پدیدار نمی‌شوند. رقم اعلام شده بسیار بزرگ است و نشان از صرف بی مورد هزینه‌ی زیادی توسط آگهی دهندگان دارد.

البته اولین بار نیست که گزارشی با مضمون میزان تبلیغات بی مورد در اینترنت منتشر می‌شود. سال گذشته کمپانی ComScore با انتشار گزارشی، خبر داد که حدود ۴۶ درصد از تبلیغات آنلاین در اینترنت مخاطب نداشته و هیچگاه دیده نمی‌شوند. Spider.io که ماه فوریه سال جاری میلادی توسط گوگل تصاحب شد، اعلام کرده که بخش بزرگی از تبلیغات اینترنتی توسط روبات‌ها دیده می‌شوند. براساس اطلاعات ارائه شده در این گزارش، حدود ۱۲۰٫۰۰۰ دستگاه کامپیوتر آلوده به ویروس، روزانه میلیاردها بار وارد صفحات مخصوص نمایش تبلیغات می‌شوند، بدون اینکه خبری از یک کاربر یا عامل انسانی باشد.

قبول وجود نقاط ضعف در صنعت تبلیغات آنلاین از طرف بزرگ‌ترین کمپانی فعال در این زمینه، نکته‌ای است که می‌تواند در آینده منجر به تغییرات اساسی در این صنعت شده و با تحولات صورت گرفته بهینگی در نمایش تبلیغات افزایش یابد.

جان وِینِمِیکر، یکی از بازرگانان نام آشنای قرن نوزدهم، اعتقاد داشت که نیمی از هزینه‌ی صرف شده برای تبلیغات فقط دور ریختن پول است. شاید در آن زمان نیمی از هزینه‌ای که بدون داشتن نتیجه‌ صرف می‌شد، مشخص نبود، اما امروز مشخص است که عدم نمایش تبلیغات منجر به هدر رفتن نیمی از هزینه‌ی آگهی دهندگان در زمینه‌ی تبلیغات آنلاین می‌شود.

پرداختن به این موضوع از سوی گوگل که عمده‌ی درآمد خود را از این راه کسب می‌کند، بسیار ارزشمند است. غول جستجو در ادامه روش‌هایی را نیز برای بهبود این وضع پیشنهاد می‌دهد. این کمپانی در ماه جولای مدل Active View Product را پیشنهاد داد که براساس آن تنها تبلیغات دیده شده محاسبه می‌شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات