زاکربرگ اپل را متهم به گران‌فروشی می‌کند

شنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۳ - ۱۵:۱۵
مطالعه 2 دقیقه
تفاوت زیادی میان روش کسب و کار اپل با شرکت‌هایی نظیر گوگل و فیسبوک وجود دارد. بر این اساس اپل به تازگی از این تفاوت به خوبی در تبلیغات خود استفاده و موضوع را از این حیث مهم تلقی کرده که شرکت‌های تبلیغاتی از راه فروش اطلاعات کاربران به کسب درآمد می‌پردازند. حال، مارک زاکربرگ در مقابل این اظهار نظر واکنش نشان داده است.
تبلیغات

ماجرا از آنجا آغاز می‌شود که تیم کوک، مدیرعامل اپل معتقد است، کمپانی‌هایی که خدمات و سرویس‌های خود را به صورت رایگان در اختیار کاربران قرار می‌دهند در‌ واقع اقدام به فروش اطلاعات آنها و به این شکل درآمد کسب می‌کنند. کوک ضمن مضحک خواندن سیاست کسب درآمد این شرکت‌ها می‌گوید زمانی که یک سرویس آنلاین خدمات خود را به صورت رایگان در اختیارتان قرار می‌دهد، به جای آنکه مشتری باشید، از شما به عنوان محصول استفاده خواهد شد.

کوک به کاربران این سرویس‌ها حق می‌دهد که نگران باشند چرا که کمپانی‌هایی نظیر گوگل و فیسبوک از این راه به کسب درآمد مشغولند.

بنابراین عجیب نیست که مارک زاکربرگ، مدیر عامل فیسبوک با این عقیده کاملاً مخالف است. وی در گفتگو با مجله تایم می‌گوید:

زمانی که می‌بینم بسیاری از افراد تصور می‌کنند مدل کسب و کار مبتنی بر تبلیغات مساوی با نادیده گرفتن مشتری و زیر پا گذاشتن حقوق وی می‌شود کاملاً نا امید می‌شوم. اگر شما برای در اختیار داشتن محصولات اپل پول پرداخت می‌کنید آیا به این معنی است که سیاست‌های این کمپانی همسو یا کاربرانش است؟ پاسخ کاملاً منفی است چرا که اگر اپل همسو با کاربرانش حرکت می‌کرد قیمت محصولات این شرکت باید به مراتب ارزان‌تر بود.

امروزه بسیاری از شرکت‌ها و سرویس‌های آنلاین خدمات خود را به صورت رایگان عرضه می‌کنند و به جای آن با نمایش تبلیغات به کسب درآمد می‌پردازند. بر همین اساس یک ایراد اساسی بر نظریه کوک وارد است و آن تلاش مدیر عامل اپل بر تلفیق داده‌های شخصی با داده‌های شخصی هویتی است. وی همچنین هیچگونه اشاره‌ای به مزایای چنین مدلی از کسب و کار نکرده است. کسب و کارهای مبتنی بر تبلیغات عادت‌های کاربران خود را می‌دانند اما این موضوع را هرگز نباید از یاد برد که این شرکت‌ها هرگز نمی‌توانند مدعی شوند که کاربران آن‌ها واقعاً چه افرادی هستند و چه هویتی دارند. اطلاعاتی نظیر نام، کدهای هویتی همچون شماره پاسپورت و غیره عموما از دسترس تبلیغ کنندگان دور نگهداشته می‌شود. با تمام این اوصاف کاربران چنین سرویس‌هایی باید به سرویس دهنده اعتماد داشته باشند. اگر کاربران چنین رویه‌ای را در پیش گیرند می‌توانند از خدمات جذاب کمپانی‌های آنلاین به رایگان بهره‌مند شوند.

نظر شما در این مورد چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات