بلومبرگ: بیت کوین بدترین واحد پول در سال ۲۰۱۴ بود

دوشنبه ۸ دی ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
بلومبرگ، بیت کوینس را به عنوان بدترین واحد پولی سال ۲۰۱۴ انتخاب کرده است. این در حالی است که در سال ۲۰۱۳ بیت‌کوین رشدی باورنکردنی را تجربه کرد.
تبلیغات

سال ۲۰۱۴ برای واحد پول امن بیت‌کوین سالی بسیار بد بود، چرا که این واحد پولی که در سال ۲۰۱۳ اوج گرفته بود، امسال با افت ارزش شدید روبرو شد. وضعیت این واحد پولی آنقدر بد شد که بلومبرگ آن را بدترین واحد پولی سال ۲۰۱۴ خوانده است.

این بدان معنا است که با وجود افت ارزش واحدهای پول آسیایی و اروپای شرقی، به خصوص روبل روسیه و گریونای اوکراین، بیت‌کوین وضعیت بدتری نسبت به آنها داشته است.

مارک گیلبرت از بلومبرگ در این باره می‌نویسد که یک سال پیش، ارزش بیت‌کوین به ۱٫۱۳۰ دلار هم رسید، اما از آن زمان و طی یک سال گذشته ارزش این واحد پول به حدود ۳۲۰ دلار رسیده است. این قطعا یک شکست بزرگ به شمار می‌رود، ولی به معنای پایان راه بیت‌کوین نیست؛ واح پولی که در سال ۲۰۰۹ بدون هیچ پشتوانه‌ای به وجود آمد و به دلیل رمزنگاری بسیار پیشرفته و ایمنی منحصر به فردش رشدی باورنکردنی داشت.

در واقع آن دسته از صاحبان اولیه بیت‌کوین که تا کنون واحد پول الکترونیک خود را به پول فیزیکی تبدیل نکرده‌اند و احتمالا در همان اولین روزهای رشد آهسته این واحد پولی به آن دلبستگی پیدا کرده‌اند، هنوز هم می‌توانند با نقد کردن بیت‌کوین خود از سود سرشاری که به دست آورده‌اند، لذت ببرند.

اما افرادی که از سقوط ارزش بیت‌کوین متضرر شده‌اند، از این موضوع چه درسی می‌توانند بگیرند؟ برای یک واحد پولی در جنگ و تلاطم بودن، بسیار بدتر از پایدار و ساکن بودن است. چه این نزاع با سازمان‌های بزرگ اقتصادی و دولت‌ها برای دست یافتن به ارزش باشد، چه در جنگی مرتبط با مسایل سیاسی و ایدئولوژیک، در همه‌ی این شرایط، واحد پول آسیب می‌بیند. نزدیکی با بنگاه‌های بزرگ اقتصادی و کشورهای ثروتمند، وقتی دچار مشکل می‌شوید بسیار به شما کمک خواهد کرد. کشوری مثل روسیه در تعامل با دولت‌های ثروتمند و سازمان‌های اقتصادی بزرگ است و حالا که روبل با کاهش اعتبار مواجه شده، می‌تواند به پشتوانه این روابط مشکلاتش را حل کند، اما آژانس بین‌المللی اوکراین به دلیل قوانین قرض و وام بسته‌ای که دارند به شدت تضعیف شده است. بیشتر طرفداران بیت‌کوین هم اغلب هکرهایی هستند که منابعشان بیشتر مبتنی بر جذب سرمایه‌گذاران بیشتر و ریسک بالاتر است. در واقع ساز و کار و طبیعت این واحد پولی به گونه‌ای است که مبنای ارزش آن، میزان علاقه‌مندی سرمایه‌گذاران به استفاده از آن است.

جالب این است که سرمایه‌گذاری بر روی بیت‌کوین، از سرمایه‌گذاری روی تجارت‌های به شدت رو به افولی چون روزنامه‌ها، فیلم دوربین و حتی صنعت خودروی ایالات متحده هم بدتر است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات