ال‌جی در نمایشگاه CES؛ از اولین حضور تا به امروز

یک‌شنبه ۷ دی ۱۳۹۳ - ۰۰:۱۷
مطالعه 8 دقیقه
شاید سونی و سامسونگ نگاه بسیاری را در جریان برگزاری نمایشگاه CES به خود جلب کنند، اما نباید حضور کمپانی ال‌جی را نیز در بزرگ‌ترین نمایشگاه فناوری جهان نادیده گرفت. در ادامه به بررسی تاریخ حضور ال‌جی در CES و آنچه که امسال به نمایش خواهد گذاشت، خواهیم پرداخت.
تبلیغات

ال‌جی از این نمایشگاه برای نمایش طیف گسترده‌ی محصولات خود که شامل گجت‌های پوشیدنی، تلویزیون‌های 4K و گوشی‌های‌هوشمند است، استفاده می‌کند که این موضوع باعث حضور پر رنگ ال‌جی در CES می‌شود. ال‌جی در نمایشگاه امسال محصولات خود را همراه با بهبودها و بهینه‌سازی‌هایی به نمایش خواهد گذاشت. بهتر است پیش از پرداختن به آنچه که ال‌جی در روز‌های آتی به نمایش خواهد گذاشت، به تاریخ حضور این کمپانی در نمایشگاه محصولات مصرفی بپردازیم.

نگاهی به تاریخ حضور ال‌جی در CES

LGCES2015 1

ال‌جی برای اولین بار در سال ۲۰۰۴ روانه‌ی لاس‌وگاس شد تا در نمایشگاه محصولات الکترونیک مصرفی حضور یابد. این کمپانی برای به یادماندنی‌تر کردن اولین حضور خود، اولین تلویزیون پلاسمای ۷۶ اینچی تولید شده تا آن زمان را نیز در این نمایشگاه پیش روی مخاطبان قرار داد. ال‌جی با اولین حضور خود در این نمایشگاه نشان داد که سعی دارد تا در CES با تمرکز بیشتری روی فناوری‌های مرتبط با نمایشگرها و تلویزیون‌ها حاضر شود و این سیاست تاکنون نیز هر سال توسط ال‌جی ادامه داشته است. اولین حضور ال‌جی در نمایشگاه CES را باید قدرتمندانه‌ترین حضور این کمپانی نیز بنامیم، چراکه ال‌جی با حضور در این نمایشگاه خود را معرفی کرد و وارد رقابت بزرگان دنیای فناوری شد.

تمرکز بیشتر روی تلویزیون‌ها به این معنا نبود که ال‌جی در سایر حوزه‌ها کم رنگ ظاهر شود. کره‌ای‌ها همچون رقیب خود سامسونگ در حوزه‌های دیگری همچون یخچال فریزر، انواع لباس‌شویی و ظرف شویی، محصولاتی را به نمایش عموم گذاردند. سال ۲۰۰۵ که دومین حضور ال‌جی در  CES بود، با نمای سایر محصولات خانواده‌ی ال‌جی علاوه بر تلویزیون‌ها همراه شد. از جمله‌ی محصولات جالب توجه نمایش داده شده در آن سال، یخچال با داشتن تلویزیون ۱۳.۵ اینچی در روی درب بود. همچنین ال‌جی گوشی‌های‌ خود را نیز در آن سال به لاس‌وگاس آورده بود. با وجود نمایش سایر محصولات، همچنان تمرکز بیشتر این کمپانی روی تلویزیون‌ها بود.

LGCES2015 3

اگرچه گجت‌های پوشیدنی یک مفهوم جدید در دنیای فناوری به شمار می‌روند و کمپانی‌هایی چون سامسونگ و اپل درصدد کسب سهمی از این بازار هستند، ال‌جی در سال ۲۰۰۸ و در جریان برگزاری نمایشگاه CES، اولین گجت‌پوشیدنی خود را با عنوان GD910 Watch Phone پیش روی مخاطبان قرار داد. البته این محصول در مقایسه با انواع ساعت‌های‌هوشمند مبتنی بر اندروید وِر حرفی برای گفتن نداشت. ال‌جی این محصول را بار دیگر در CES 2009 نمایش داد، تا اینکه بعد از پنج سال، گجت‌های پوشیدنی ال‌جی در قالب ساعت‌های‌هوشمند روانه‌ی بازار شدند. دو محصول مطرح ال‌جی در این حوزه‌ جی‌واچ و جی‌واچ آر هستند.

LGCES2015 2

با توجه به برگزاری کنفرانس‌های اختصاصی توسط کمپانی‌ها برای معرفی محصولات و عدم حضور کمپانی‌هایی چون اپل در نمایشگاه محصولات الکترونیک مصرفی، بسیاری این نمایشگاه را فاقد قدرت و اعتبار سال‌های گذشته می‌دانند. البته بخشی از این صحبت‌ها صحیح است، هرچند شماری از کمپانی‌ها چون ال‌جی، با نمایش برترین‌های خود، همچنان به حفظ جذابیت این نمایشگاه کمک می‌کنند. برای مثال می‌توان به نمایشگاه سه سال پیش این شرکت اشاره کرد که در آن تلویزیون ۸۴ اینچ با رزولوشن 4K رونمایی شد. هرچند محصول نمایش داده شده به علت قیمت بسیار بالا، نبود محتوای مناسب 4K و عدم شناخت کافی کاربران، آماده‌ی تولید نبود، اما نشان از قدرت ال‌جی در ساخت انواع نمایشگر داشت. ال‌جی در همان سال تلویزیون ۵۵ اینچی OLED خود را نیز رونمایی کرد.

علی‌رغم هزینه‌ی تمام شده‌ی بالا برای تولید تلویزیون‌های 4K و OLED ال‌جی در نمایشگاه سال ۲۰۱۳ نیز تلویزیون‌های عظیم‌الجثه‌خود را به نمایش گذاشت. ال‌جی با در پیش گرفتن سیاست تمرکز بیشتر روی تلویزیون، حال به‌عنوان یکی از دو کمپانی بزرگ تولیدکننده‌ی تلویزیون‌های 4K مطرح است. ال‌جی به همین مساله بسنده نکرده و تلاش‌های فراوانی را برای توسعه‌ی هرچه بیشتر کیفیت صفحه‌ی نمایش به کار گرفته است. این کمپانی همچنین محصولات خود را از نظر نرم‌افزار هم توسعه داده است. سال گذشته ال‌جی از تلویزیون OLED خود با سایز ۱۰۵ اینچ و رزولوشن 4K پرده برداشت که از سیستم‌عامل webOS بهره می‌بردند و در زمره‌ی تلویزیون‌های هوشمند قرار می‌گیرند.

 مسیر پیش رو

LGCES2015 4

بهتر است ابتدا به بررسی محصولاتی بپردازیم که ال‌جی در سال‌های گذشته توجه مضاعفی به آن‌ها داشته است. ال‌جی در پی آن است تا در این نمایشگاه از ال‌سی‌دی های مجهز به فناوری نقاط کوانتومی (Quantom Dot) پرده بردارد. ال‌سی‌دی‌ها جدید ۵۵ و ۶۵ اینچی ال‌جی بین ال‌سی‌دی‌های اولترا اچ‌دی و OLED این کمپانی قرار گرفته و با نمایش طیف گسترده‌تری از رنگ‌ها، تصاویر اشباع شده را نمایش می‌دهند. پیش‌تر در زومیت خواندید که ال‌جی در CES 2015 از نسخه‌ی جدید سیستم‌عامل webOS پرده خواهد برداشت. نسخه‌ی جدید همراه با تغییرات و بروزرسانی‌های زیادی روی تلویزیون‌های هوشمند ال‌جی قرار خواهد گرفت.

هرچند هنوز شاهد رواج استفاده از تلویزیون‌های 4K در بازار نیستیم، اما شایعاتی مبنی بر اینکه ال‌جی محصولاتی را با رزولوشن 8K رونمایی خواهد کرد، مطرح شده است. براساس اطلاعات منتشر شده، بخش تولید نمایشگر‌های ال‌جی اخیرا تلاش بسیاری را برای تولید پنل نمایشی ۵۵ اینچ 8K به کار بسته است. رزولوشن این تلویزیون ۷٫۶۸۰ در ۴٫۳۲۰ پیکسل است که نهایتا تصویری متشکل از ۳۳.۲ میلیون پیکسل را تشکیل می‌دهد. با توجه به اینکه دو نوآوری در حال رشد صنعت تلویزیون‌ها توسط ال‌جی وارد این حوزه شده، هرگونه تلاش برای نمایش تلویزیون‌هایی با رزولوشن 4K نیز در جهت اثبات توانایی‌های ال‌جی است.

یکی دیگر از دلایلی که نمایش تلویزیون‌های 8K‌ بسیار پیش‌تر از وارد شدن این محصولات به بازار را توجیه می‌کند، جلب توجه مخاطبان و ثبت برند ال‌جی در یاد افرادی است که در سال‌های آتی با تلویزیون‌های 8K روبرو خواهند شد. به بیان بهتر ال‌جی با اینکار سهم خود را از بازار تلویزیون‌های 8K تضمین می‌کند. جیمز مور، از موسسه‌ی تحقیقاتی ژونیپر در این خصوص می‌گوید:

معرفی تلویزیون‌های 8K توسط ال‌جی ظرفیت و پتانسیل این کمپانی را پیش از آنکه این فناوری بصورت تجاری روانه‌ی بازار شود، مشخص می‌کند. این موضوع می‌تواند به فروش بالای محصولات ال‌جی در زمان عرضه به بازار کمک شایانی کند.

امروزه بسیاری از کمپانی‌های فعال در زمینه‌ی تولید گوشی‌های‌هوشمند، کنفرانس‌هایی اختصاصی را برای رونمایی از محصولات جدید خود برگزار می‌کنند. با این حال به‌نظر می‌رسد ال‌جی نسل جدید گوشی‌هوشمند خود، جی‌فلکس را در CES معرفی خواهد کرد. براساس گمانه‌های مطرح شده، جی‌فلکس ۲ با بهره‌گیری از قابلیت خم شدن، ترمیم کاور پشتی را نیز از نسخه‌ی پیشین به عاریه گرفته است.

به نظر نمی‌رسد ال‌جی در CES 2015 اقدام به معرفی یک گوشی پرچمدار کند. جی۳ پرچمدار کنونی ال‌جی است که هنوز تازگی خود را از دست نداده است. این گوشی‌هوشمند عمری شش ماهه دارد و بطور قطع ال‌جی ترجیح می‌دهد نسل جدید این گوشی را با برگزاری یک مراسم ویژه معرفی کند.

LGCES2015 5

 اما در مورد گجت‌های پوشیدنی باید ال‌جی را جزو یکی از فعال‌ترین کمپانی‌ها در بازار خواند. هرچند ال‌جی همچون رقیب کره‌ای خود در عرضه‌ی محصولات عجول نبوده و دست و دل باز نیست، اما می‌توان انتظار داشت تا شاهد عرضه‌ی محصولات جدیدی از این کمپانی باشیم. ال‌جی تاکنون جی‌واچ، جی‌واچ آر، لایف‌بند تاچ  و گجت پوشیدنی مخصوص کودکان را با عنوان گیزموپال معرفی کرده است. با این حال شایعاتی مبنی بر احتمال معرفی جی واچ آر ۲ با پشتیبانی از ۴جی و پلتفرم مبتنی بر webOS برای گجت‌های پوشیدنی مطرح شده است.

با توجه به علاقه‌ی ال‌جی به جی‌واچ، انتظار می‌رود این کمپانی ساعت‌هوشمند خود با قابلیت پشتیبانی از سیم‌کارت را معرفی کند. چندی پیش شواهدی مبنی بر حضور یک دستگاه ساعت‌هوشمند متعلق به ال‌جی با پشتیبانی از شبکه‌های ارتباطی ۳جی در کمیسیون مخابرات آمریکا منتشر شد. بسیاری از تولید چنین محصولی توسط ال‌جی اطمینان دارند، اما هنوز نمی‌توان در خصوص معرفی آن در CES به طور قطع اظهار نظر کرد، چراکه شاید ال‌جی برای معرفی آن در کنگره‌ی موبایل بارسلون برنامه‌ریزی کرده باشد.

در مورد احتمال معرفی پلتفرم اختصاصی ال‌جی برای تولید گجت‌های پوشیدنی که مبتنی بر webOS خواهد بود، نمی‌توان به روشنی سخن گفت. چند ماه پیش تصاویری از پلتفرم مخصوص گجت‌های پوشیدنی مبتنی بر webOS روی یکی از وب‌سایت‌های مرتبط با ال‌جی قرار گرفت که به سرعت حذف شد.

LGCES2015 6

برخلاف بسیاری از کمپانی‌های حاضر در CES که اطلاعات مربوط به محصولات و فناوری‌های خود تا برگزاری کنفرانس مطبوعاتی افشا نمی‌کنند، ال‌جی پیش از آغاز نمایشگاه، اطلاعاتی را در رابطه با آنچه که در CES 2015 به معرض نمایش درخواهد آورد، منتشر می‌کند. حال باید به انتظار کنفرانس مطبوعاتی ال‌جی بنشینیم تا صحت حدس و گمانه‌ها در رابطه با احتمال معرفی محصولات مطرح شده را ببینیم. نظر شما در این خصوص چیست؟ ال‌جی در CES 2015 چه محصولات و فناوری‌هایی را معرفی خواهد کرد؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات