ویدئوهای Year In Review فیس‌بوک نشان‌دهنده‌ی ضعف شدید هوش مصنوعی و نرم‌افزار است

شنبه ۶ دی ۱۳۹۳ - ۲۰:۳۴
مطالعه 2 دقیقه
اگر از کاربران فیس‌بوک باشید، انتشار ویدئوهای خودکار با مضمون مروری بر سالی که گذشت، مشاهده کرده‌اید. در این ویدئو که شامل تصاویر اشتراک‌گذاشته توسط کاربر است، بعضا شاهد تناقض در نمایش تصاویر هستیم. برای مثال تصاویری که شاید در حال حاضر معنی تلخی داشته باشد، به‌عنوان لحظات شاد یادآوری می‌شود.
تبلیغات

 اریک میر یک طراح وب است که موقعیت مشابهی برای وی روی داده است. فیس‌بوک در ویدئوی تهیه شده برای وی تصویری از جشن تولد دختر وی را به‌عنوان یکی از لحظات خوب نمایش داده است، در حالی که هم‌اینک وی حس خوبی از دیدن این تصویر ندارد، چرا که دختر اریک در بستر بیماری بوده و جان خود را از دست داده است. اریک میر در واکنش به این موضوع پستی در وبلاگ خود با عنوان Inadvertent Algorithmic Cruelty یا ناملایمات الگوریتمی ناخواسته منتشر کرده و در آن به کمبودهای طراحی نرم‌افزار مدرن پرداخته است.

 شاید بسیاری از افراد از دست تبلیغات نمایش داده شده‌ی خودکار در چنین ژورنال‌هایی شکایت کنند، اما این تبلیغات برای افرادی چون میر فقط آزاردهنده نیستند، بلکه به‌نوعی وی را از نظر روحی اذیت می‌کنند. وی در این خصوص می‌گوید:

ویدئوی مربوط به مرور خاطرات سال گذشته بصورت مکرر در صفحه‌ی اول و بالای فیدها نمایش داده می‌شود که درون آن می‌توان لحظات شادی را در کنار تلخ‌ترین لحظه‌ی زندگی دید که یادآور بیماری و از دست رفتن دختر من است. راه مشخصی برای خلاص شدن از نمایش این ویدئو نیست، هرچند می‌توان با استفاده از گزینه‌ی موجود در بالای سمت راست پست، آن را پنهان کرد. اما چه تعداد از کاربران از وجود این امکان آگه هستند؟

اُ.اِم مالیک، موسس گیگا اُم در این خصوص به این نکته اشاره می‌کند که فیس‌بوک دیگر در مورد کاربران خود همچون کاربر فیس‌بوک نمی‌اندیشد، بلکه آن‌ها را از دید مردم نگاه می‌کند و سعی دارد تا با اتخاذ سیاست‌هایی آن‌ها را همدل کند.

اریک میر در خصوص تولید چنین محتوایی می‌گوید:

مطمئنا فیس بوک در مورد تولید چنین محتوایی فکر کرده است. تولید این محتوای خودکار نیز توسط الگوریتم‌هایی صورت گرفته که توسط انسان‌ها توسعه یافته است. از این‌رو این افراد هستند که کدها را نوشته و الگوریتم‌ها را شکل می‌دهند.  این وظیفه‌ی توسعه‌دهندگان چنین الگوریتم‌هایی است که در مورد احساس یک پدر در زمان دیدن تصویر دختر خود که به تازگی از دست رفته، احساس مسئولیت کنند.

نظر شما در خصوص ویدئوهای تولید شده توسط فیس‌بوک چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات