عکس‌های خیره کننده‌‌ای که معتبرترین جوایز عکاسی 2014 را درو کردند (بخش اول)

جمعه ۵ دی ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۶
مطالعه 11 دقیقه
بیش از 18,000 تصویر، به مسابقه‌ی عکاسی "عکس مسافرتی نشنال جنوگرافیک" ارسال شدند که از مناظر چشم نواز و تماشایی در گوشه و کنار جهان گرفته شده بودند.
تبلیغات

هر ساله از چشم انداز کویر گرفته تا یخچال‌های باشکوه  و حتی فرهنگ و آداب و سنن ملل در گوشه و کنار جهان، همه و همه در قالب مسابقات عکاسی به تصویر کشیده می‌شوند.

مسابقات عکاسی همواره توجهات زیادی را معطوف خود کرده و شوق و ذوق زیادی در میان عکاسان، از آماتور گرفته تا حرفه‌ای، بر پا می‌کنند. در واقع داشتن اندکی ذوق، کمی پشتکار و البته یک دوربین عکاسی معمولی برای تبدیل شدن یک انسان مشتاق، به عکاسی دست کم آماتور، کفایت می‌کند. در اغلب این مسابقات، برگزارکنندگان  با گنجاندن بخش آزاد، زمینه‌ی شرکت اقشار مختلف جامعه را فراهم کرده، و یک موقعیت منحصر بفرد را در اختیار تک تک آنها قرار می‌دهند.

در این مطلب به سراغ معتبرترین مسابقات برگزار شده در سال 2014 رفته و برندگان آنها را به شما معرفی می‌کنیم. عکس‌هایی که به لطف موقیعت‌سنجی دقیق و ذوق و مهارت عکاس‌شان، موفق به دریافت جوایز معروف بین‌المللی شدند.

مسابقه‌ی عکس مسافرتی نشنال جئوگرافیک (National Geographic Traveler)

جایزه‌ی نخست این رقابت به مارکو کروسک ( Marco Korosec) تعلق گرفت، که با عکسی از شکل گیری گردبادی عظیم برفراز دشت‌های شرق کلرادو در این مسابقه شرکت کرده بود.

دن وسترگرن (Dan Westergren)، مسئول برگزاری این رقابت در مورد این تصویر چنین می‌گوید:

آن چیزی که این عکس را تا این اندازه جالب توجه و تماشایی کرده، وضعیت این ابرگردباد است،  در مقابل می‌توان گفت باقی اجزای تصویر کاملاً معمولی هستند. نمای کلی این ابرگردباد که شبیه به یک سفینه‌ی فضایی غول پیکر است، تأثیر خود را بی هیچ بخشش و به شکلی نمادین بر تمامیت کل تصویر تحمیل کرده است. گویی این جارو برقی عظیم‌الجثه، همه چیز را به درون خود می‌مکد. کشش غیرقابل هضم این عکس، بیننده را وادار می‌کند بارها و بارها نگاهش را به سوی آن برگرداند.
برندگان مسابقات مطرح عکاسی سال 2014

خود عکاس در مورد حال و هوای ثبت تصویر گفته:

در میانه‌ی یک رانندگی طولانی در جاده‌های درگیر طوفان آمریکا، با این سوپرسل (Supercell) عظیم مواجه شدیم. اگرچه از مدتی قبل در مورد وقوع یک گردباد بزرگ در این منطقه هشدار داده می‌شد، ولی این توده ابر عظیم، دست کم برای یک ساعت در وضعیت پایدار قرار داشته و به مرحله‌ی شکل گیری نهایی گردباد وارد نشد، در نهایت هم با ریزش تگرگ‌های درشت و بارانی مختصر همه چیز به پایان رسید. این تصویر را در نزدیکی ناحیه ژولسبرگ (Julesburg) کلرادو و در 28 می 2013 برداشتم.

مقام دوم: "نخستین بار"، عکاس: Agnieszka Traczewska

عکس‌هایی که برنده جوایز معتبر جهانی شدند

این نخستین باری است که این زوج که به تازگی ازدواج کرده‌اند، با یکدیگر تنها می‌مانند. خانواده‌ی این دو تا قبل از مراسم ازدواج به این دو اجازه‌ی صحبت یا ملاقات با یکدیگر را نداده بودند. این ازدواج در بخش ارتدوکس نشین شهر اورشلیم برگزار شده است.

مقام سوم: "غواص در قلمروی جادویی"، عکاس: مارک هنوئر (Mark Henauer)

عکس‌هایی که بنرده جوایز معتبر جهانی شدند

دریاچه‌ی سبز (Green Lake)، دریاچه‌ی زیبایی است که در منطقه‌ی تراگوس و در کشور اتریش قرار گرفته است. هر ساله در فصل بهار و به دلیل ریزش باران فراوان در این ناحیه، سطح آب این دریاچه تا ده متر بالا می‌آید، به طوری که قسمت‌های حاشیه‌ای اطراف آن نیز به زیر آب می‌روند. اینجا همان جایی است که غواص، در قلمرویی سحرانگیز و جادویی به گشت و گذار پرداخته است.

اما در ادامه توجه شما را به تصاویری جلب می‌کنیم که از سوی هیئت داوران این رقابت، مورد تقدیر قرار گرفتند.

"شهر کوچک مه آلود"، عکاس: دوون چن (Duowen Chen) - مکان: Český Krumlov، جمهوری چک

تصاویری که جوایز معتبر جهانی را از آن خود کردند

به گفته عکاس، این تصویر در 25 دسامبر سال 2013 و از فراز یک قلعه در حاشیه شهری در منطقه‌ی بوهِمین جنوبی (South Bohemian) و در کشور جمهوری چک انداخته شده است. در این تصویر شاهد دورنما و چشم اندازی تماشایی از شهری کوچک و آرام هستیم که مِهی رقیق برفراز آن شکل گرفته است. منظره‌ای مه آلود که به این نمای این شهر، رمز و رازی خاص بخشیده است.

"پایان دنیا"، عکاس: شان هکر تِپِر(Sean Hacker Teper) - مکان: بانوس، اکوادور

تصاویری که جوایز معتبر جهانی را از آن خود کردند

این تصویرِ مسحورکننده از بلندترین و البته ترسناک‌ترین تاب جهان در ناحیه‌ی بانوس در کشور اکوادور برداشته شده است. در این تصویر مردی را مشاهده می‌کنید که سرخوشانه در حال تاب سواری است، در پس زمینه تصویر و کمی آنسوتر، شاهد فوران آتشفشانی کوه "Tungurahua" هستیم، فورانی که تنها دقایقی قبل از برداشته شدن این تصویر در اول فوریه سال 2014، صورت گرفته بود. به دنبال این آتشفشان و فوران خاکستر، عکاس شان هکر، ناچار به ترک منطقه می‌شود.

"یک استراحت خوب در کویر"، عکاس: ایوان کول (Evan Cole) - مکان: پارک ملی تاسیلی، الجزایر

تصاویری که جوایز معتبر جهانی را از آن خود کردند
در این تصویر، موسی ماچر(Moussa Macher)، راهنمای تور ما را می‌بیند که در ناحیه تادرات (Tadrat) در کویری در جنوب کشور الجزایر، آسوده خاطر سر بر شن گذاشته و استراحت می‌کند. در حالی که او اینجا استراحت می‌کرد، من و همراهانم در تلاشی 45 دقیقه‌ای بالاخره موفق به بالا کشیدن از تپه‌ای شدیم. این در حالی بود که تنها ده دقیقه طول کشید تا با غلت خوردن و پشتک زدن همین مسیر را بازگردیم. تادرات بخشی از پارک ملی تاسیلی (Tassili) است که به دلیل شن‌های سرخ‌رنگ و حکاکی‌ها و نقاشی‌های کهن از فیل و زرافه و کرگدن به شهرت رسیده است.

"آرایش آسمانی"، عکاس: ماهِش بالاسوبرامانیان (Mahesh Balasubramanian) - مکان: تامیل نادو، هندوستان

تصاویری که جوایز معتبر جهانی را از آن خود کردند

ماهش می‌گوید:

این تصویر در طول برگزاری جشنواره‌ی مایانا سورا برداشته شده که هر ساله در ماه مارس در روستای کوچکی به نام کاوری‌پاتینام (Kaveripattinam) برگزار می‌شود. هدف از برگزاری آن، ادای احترام و ابراز وفاداری به آنگالامان (Angalamman)، خدای نگهبانی است که به شکلی گسترده در جنوب هند مورد پرستش قرار می‌گیرد.

"منبع نور"، عکاس: مارسلو کاسترو (Marcelo Castro) - مکان: باگان، برمه

تصاویری که جوایز معتبر جهانی را از آن خود کردند

در این تصویر راهبی خردسال را مشاهده می‌کنید که به کمک باریکه‌ای از نور، مشغول خواندن کتاب دعای خود است.

"آرامش و تسلیم"، عکاس: بایرون اینگز (Byron Inggs)، مکان: پارک ملی Sehlabathebe، لسوتو

تصاویری که جوایز معتبر جهانی را از آن خود کردند

 به دنبال یک اسب سواری سه روزه، فرصتی به این مخلوقات وفادار و مهربان داده شده تا بدون باری بر پشت، آسوده خاطر در زیر آخرین پرتوهای خورشید، به گشت و گذار و استراحت بپردازند. عکاس خوش ذوق نیز این فرصت را غنیمت شمرده و این تصویر مسحورکننده محصول کار اوست.

 برگزیدگان مسابقه‌ی عکاسی نجومی 2014

امسال 2,500 تصویر از عکاسان آماتور و حرفه‌ای، به رقابت عکاسی نجومی (Astronomy Photographer)، راه یافتند که توسط رصدخانه‌ی سلطنتی گرینویچ برگزار می‌شود. در این دوره تصویری از شفق قطبی درخشان در پارک ملی واقع در ایسلند، گوی سبقت را از رقبا ربوده و عنوان نخست این رقابت را از آن خود کرد. در این تصویر بازتابی تماشایی از نوار سبز رنگ این شفق قطبی را می‌بینیم که در آب‌های سرد یخچال "Jokulsrlon" منعکس شده است.

تصویر برگزیده: "شفق قطبی بر فراز یخچال"، عکاس: جیمز وودند (James Woodend)

 در این تصویر، شفق قطبی به همراه  انعکاسش که در آب قابل مشاهده  است، به شکل تأثیرگذار به نمایش درآمده و می‌توان گفت که تقریباً کل تصویر فرمی متقارن به خود گرفته است. بدلیل عدم وزش باد، سطح آب صاف باقی مانده و همچون آیینه‌ای صیقلی، انوار سبزرنگ را بازتاب می‌دهد.

برنده‌ی بخش اعماق فضا: "سحابی سر اسب"، عکاس، بیل اشنایدر (Bill Snyder)

برنده‌ی بخش منظومه‌ی شمسی ما: "امواج درون استخر" (Ripples in a Pond)، عکاس: الکساندرا هارت (Alexandra Hart)

در این تصویر سطح جوشان خورشید را در حالی مشاهده می‌کنید که امواج در هم پیچیده‌ی آتشین، در هم تنیده می‌شوند. تصویری که روی دیگر و البته ترسناک منظومه‌‌ی ما را به رخ می‌کشد. لایه‌های بیرونی خورشید، رفتاری همچون مایعات از خود نشان داده و به واسطه‌ی جریان‌های شدید مغناطیس در هم پیچ و تاب می‌خورند (اشاره‌ای ضمنی به عنوان این عکس).

 رقابت عکاسی انجمن سلطنتی گل و گیاه و باغبانی 2014

این انجمن در قالب رقابتی سالانه، بهترین تصاویر مرتبط با حیات وحش، فضاهای سبز، باغ، گل‌کاری و آرایش گیاهان را معرفی می‌کند. امسال مقام نخست این رقابت به آلن ژونو به واسطه‌ی عکسی دیدنی از صبحی مه آلود در باغ گیاه‌شناسی در بریتانی (Brittany) فرانسه، تعلق گرفت.

برنده‌‌ی عنوان عکاس برتر سال: "پارک گیاه شناسی در بریتانی"، عکاس: آلن ژونو (Alen Juno)

"چشم انداز"، عکاس: کریستین فیتزجرالد (Christine Fitzgerald)

برندگان مسابقه عکاسی سال 2014

عکس تقدیر شده: "آهوی قرمز در جنگل بلوبل"، عکاس: دان هوپر(Don Hooper)

برندگان مسابقه عکاسی سال 2014

مقام سوم: "جنگل بلوبل"، عکاس: دیوید شندلی (David Shandley)

برندگان مسابقه عکاسی سال 2014

رتبه‌ی دوم بخش عکاسان زیر 11 سال: "تصویر حیات وحش من"، عکاس: سارا حسین

برندگان مسابقه عکاسی سال 2014

عکس تقدیر شده در بخش  فصول: "جزیره‌ی مه آلود"، عکاس: رابرت فولتون (Robert Fulton)

برندگان مسابقه عکاسی سال 2014

رقابت عکاسی شهری CBRE، سال 2014

هدف این رقابت که هر ساله در زمینه‌ی عکاسی از چشم اندازهای شهری برگزار می‌شود، توجه به وضعیت محیط‌های شهری و مطالعه‌ی آنها از نمایی متفاوت و از دیدگان افراد مختلف است.

در رقابت امسال عکاسی از کشور آلمان موفق شد 11.500 تصویر ورودی از 79 کشور جهان را کنار زده و عنوان برتر این مسابقه را از آن خود کند. تصویر او جواهرفروشی را در حال مرتب کردن ویترین مغازه نشان می‌دهد.

مقام نخست: "جامعه در پس نقاب"، عکاس: ماریوس ویت (Marius Veith)

برگزیدگان مسابقه عکاسی 2014

برنده‌ی بخش آسیا- اقیانوسیه: "تور بافان": عکاس: لی هوانگ لانگ (Lee Hoang Long)

برگزیدگان مسابقه عکاسی 2014

برگزیده‌ی بخش عکاسان 13-15 سال: "سایه‌ها"، عکاس: سارا اسکاربرو (Sarah Scarbourough)

برگزیدگان مسابقه عکاسی 2014

برنده‌ی بخش عکاسان 16 تا 25 سال: "تراموای کریسمس"، عکاس: Szabolcs Simo

برگزیدگان مسابقه عکاسی 2014

"ماساژ صبحگاهی"، عکاس: آروناوا بومیک (Arunava Bhowmik)

برگزیدگان مسابقه عکاسی 2014

"نمایشگاه"، عکاس: مانوئل پاز کاستانال (Manuel Pas Castanal)

برگزیدگان مسابقه عکاسی 2014

"کارگران فاضلاب"، عکاس: سوجان سرکار(Sujan Sarkar)

برگزیدگان مسابقه عکاسی 2014

به پایان نخستین بخش این مطلب رسیدیم. در بخش بعدی با مرور دیگر تصاویر برگزیده‌ی سال 2014 همراه شما خواهیم بود.

شما کدامیک از این تصاویر را برجسته‌تر از باقی می‌دانید؟

منبع buzzfeed

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات