چگونه سامسونگ به قوی‌ترین شرکت حاضر در CES تبدیل شد؟

پنج‌شنبه ۴ دی ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۹
مطالعه 7 دقیقه
پس از گذشت چندین دهه، حالا سامسونگ سلطان بلامنازع رویداد CES است. این غول فناوری کره جنوبی شلوغ‌ترین غرفه در CES را در اختیار دارد. در ادامه نگاهی به روند حضور سامسونگ در CES از گذشته تا به امروز می‌اندازیم و به تحلیل عوامل رشد سامسونگ طی دهه‌های اخیر می‌پردازیم.
تبلیغات

سامسونگ یکی از بزرگترین و شلوغ‌ترین کنفرانس‌ها را در CES برگزار می‌کند و حتی ورود به این کنفرانس‌ها هم دشوار است. امسال بی‌کی‌یون، مدیر عامل سامسونگ در مراسم این شرکت سخنرانی خواهد کرد و بعد از این که مایکروسافت هم حضور در CES را مانند برخی دیگر از شرکت‌ها منتفی کرد حالا سامسونگ یکی از چند غول فناوری است که همچنان در CES 2015 حضور دارد. بدون تردید رشد چشم‌گیر سامسونگ در سال‌های اخیر به واسطه پیشرفت صنعت گوشی‌های هوشمند این شرکت است که مثال خوبی برای فرمول همیشگی و تکراری این شرکت برای موفقیت یعنی زمان، پول و پشتکار برای رسیدن به موفقیت به شمار می‌رود.

نگاهی به گذشته

سامسونگ الکترونیکس (Samsung Electronics) بخش تولید محصولات مصرفی حوزه فناوری شرکت 76 ساله سامسونگ، در سال 1969 بنا نهاده شد. این بخش در واقع همان تصویری است که همه ما از سامسونگ در ذهن خود داریم و با شنیدن نام سامسونگ به یاد محصولات الکترونیکی این شرکت می‌اُفتیم. در حالی که شرکت سامسونگ در زمینه‌های دیگری مانند بیمه و پتروشیمی نیز فعال است. در دهه 70 میلادی این شرکت، فعالیت خود در زمینه‌ی تولید محصولات خانگی را با ساخت تلویزیون‌های سیاه و سفید و یخچال فریزر آغاز کرد؛ اما سامسونگ به همین جا بسنده نکرد و بدون اتلاف وقت فعالیت خود را در زمینه تولید تلویزیون‌های رنگی و مایکرو ویو در اواخر دهه 70 گسترش داد. در همان ایام این شرکت همچنین صادرات محصولات خود را آغاز کرد و رویای حضور در آمریکا را از همان زمان در سر می‌پروراند. ادغام این بخش با تجارت نیمه‌هادی‌های این شرکت در سال 1988 زمینه را برای سامسونگ الکترونیکس مهیا کرد تا تبدیل به غول فناوری تراشه‌ها و چیپ‌هایی شود که ما امروزه می‌شناسیم.

Samsungblackwhitetvproduction

درست مثل بسیاری دیگر از شرکت‌های آن زمان که قصد داشتند در دهه 80 میلادی برای خود  نامی دست‌و‌پا کنند، سامسونگ نیز به نامی آشنا در رویداد CES تبدیل شد؛ جایی که این شرکت محصولات خود از قبیل پروژکتورها و رایانه‌ها را به نمایش می‌گذاشت. در سال 1989، سامسونگ تلویزیون 20 میلیون رنگی خود را تولید کرد و این در حالی بود که کمی قبل‌تر نیز به دلیل تولید کوچک‌ترین دستگاه ضبط نوار ویدیوی 4 میلی‌متری خود به شهرت رسیده بود. در طول دهه 80 این شرکت قدم‌های خوبی را در زمینه فناوری حافظه‌ها برداشته بود و سامسونگ سومین شرکتی در دنیا بود که 64KB DRAM را توسعه داد و در سال 1984 اولین چیپ 256K DRAM دنیا را روانه بازار کرد. سامسونگ این پیشتازی در زمینه رَم را تا دهه 90 حفظ کرد و اولین شرکتی بود که چیپ رَم 64، 256 و 512 مگابایتی را عرضه کرد. تا سال 1992، سامسونگ بزرگترین تولید کننده چیپ حافظه در دنیا بود.

Samsung70sproductline

 در طول دهه 90 میلادی نیز سامسونگ به تولید محصولات مختلف مصرفی ادامه داد. این شرکت در جریان CES 1997 موفق به دریافت 10 جایزه برای نوآوری شد. از جمله محصولات این شرکت که موفق به دریافت جایزه شدند، می‌توان به DVD پلیر، مانیتور سینک مستر و دستگاه فکس سامسونگ اشاره کرد. اما واقعیت این بود که در آن زمان سامسونگ بیش از 10 سال بود که در تلاش برای مطرح شدن به عنوان یک غول قطعه‌سازی در دنیا بود. حتی بالاتر از نوآوری‌های این شرکت در زمینه بازار چیپ حافظه‌ها، سامسونگ اولین پنل ال‌سی‌دی خود را در سال 1995 تولید کرد. این شرکت در سال 1997 اولین نمایشگر ال‌سی‌دی 30 اینچی دنیا را تولید کرد و در سال 1998 به عنوان پیشتاز بازار ال‌سی‌دی دنیا مطرح شد. اگرچه این امر خیلی قبل‌تر از آن بود که نمایشگرهای ال‌سی‌دی در دنیا متداول شوند ولی جایگاه سامسونگ را در سال‌های بعد میان مصرف‌کنندگان تثبیت کرد.

دوران تلویزیون‌های اچ‌دی

سامسونگ با رویداد CES غریبه نبود ولی رقابتی که بعد از سال 2000 بر سر تولید تلویزیون‌های اچ‌دی شکل گرفت به سامسونگ فرصت تازه‌ای برای ارائه محصولاتی داد که بازدید کنندگان را شگفت‌زده می‌کرد. تلویزیون‌هایی بزرگ با رزولوشنی بالاتر از آنچه که هر کسی تا آن زمان در خانه‌اش داشت. تلویزیون‌های اچ‌دی همان چیزی بودند که جمعیت مشتاق حاضر در CES برای بیش از یک دهه رویای دیدن آن را داشتند اما با شروع هزاره سوم، این رویا نیز به واقعیت پیوست. درست مانند سایر تولید کنندگان تلویزیون، سامسونگ نیز دامنه وسیعی از تلویزیون‌های اچ‌دی شامل ال‌سی‌دی، پلاسما و DLP را در بین سال‌های 2000 تا 2010 به CES آورد. تلویزیون‌های اچ‌دی فناوری ایده‌آلی برای CES محسوب می‌شدند و بازدید کنندگان سالن‌های شلوغ را برای مشاهده  جدیدترین تلویزیون‌های اچ‌دی تحمل می‌کردند.

در سال‌های بعد سامسونگ مزد آینده‌نگری خود در توسعه فناوری ال‌سی‌دی را گرفت و حالا علاوه بر این که این شرکت به عنوان یکی از پیشتازان تولید تلویزیون اچ‌دی در دنیا شناخته می‌شد، تولید پنل‌های سایر شرکت‌ها برای ساخت تلویزیون، رایانه و موبایل را نیز بر عهده گرفت.

در سال 2006 سامسونگ  و سونی طی قراردادی به تاسیس یک شرکت مشترک به نام  S-LCD پرداختند تا در تامین پنل‌های خود با مشکلی مواجه نشوند اما در اواخر سال 2011 بود که سامسونگ سهم سونی از این شرکت را خریداری و این شرکت را با واحد نمایشگر موبایل خود ادغام کرد.

benreaction

به نظر نمی‌رسد که بعد از یک دهه که تلویزیون‌های اچ‌دی، کانون توجه رویداد CES بوده‌اند، شاهد افول آنها به این زودی‌ها باشیم. بعد از یک دوره که شاهد رونق تلویزیون‌های 3D بودیم حالا توجه همه در CES معطوف تلویزیون‌های 4K، تلویزیون‌های هوشمند و البته تلویزیون‌های خمیده است. هر چه به جلو حرکت می‌کنیم تلویزیون‌های 4K مقرون به صرفه‌تر می‌شوند و حالا نت‌فلیکس و آمازون محتوای 4K را ارائه می‌دهند. باید منتظر بمانیم و ببینیم آیا سامسونگ دلیل قابل قبولی به مشتریان برای تعویض تلویزیون‌ها اچ‌دی خود با تلویزیون‌های 4K ارائه می‌کند؟ سامسونگ همچنین نمایشگر 8K خود را در ژانویه گذشته معرفی کرد. البته فناوری 8K چیزی نیست که به درد اتاق پذیرایی خانه‌ها بخورد ولی امیدواریم بتوانیم شاهد استفاده تجاری از آن در سینماها و فرودگاه‌ها و غیره باشیم.

انقلاب موبایل‌ها

پیش از آن که آیفون وارد دنیای موبایل‌ها شود، سامسونگ هرچند کم‌رنگ اما در بازار موبایل حضور داشت، ولی با ظهور گوشی‌های هوشمند، این فرصت برای سامسونگ ایجاد شد تا تمامی توانمندی‌های خود را در یک دستگاه نشان دهد. شاید همین گذشته سامسونگ که تا اینجا با هم مرور کردیم باعث شد تا این شرکت پردازنده آیفون اپل (تا چیپ A7 متعلق به آیفون 5s) را تولید کند. با توجه به سابقه این شرکت در تولید نمایشگرهای ال‌سی‌دی، چیپ حافظه و پردازنده‌ها، در آن زمان سامسونگ بهتر از هر شرکت دیگری این موقعیت را داشت که به تولید رقیبی برای آیفون بپردازد.

 با معرفی گلکسی S در مارچ سال 2010، سامسونگ به روشنی سیاست خود مبنی بر تصمیم این شرکت برای ایفای نقش کلیدی در دنیای موبایل را اعلام کرد. البته گلکسی S در آن سال در جریان رویداد CES معرفی نشد ولی پس از آن CES  تبدیل به یکی از رویدادهایی شد که نه تنها سامسونگ از آن برای معرفی محصولاتش استفاده کرد بلکه CES تبدیل به محلی شد که سامسونگ قدرت فناوری خود را به رخ رقیبان بکشد.

Samsung Galaxy A52014-12-11 15-35-59

اگرچه گلکسی S در زمان خود  به یک گوشی محبوب تبدیل شد ولی برنامه سامسونگ برای سلطه بر بازار موبایل با معرفی گلکسی SII در سال 2011 به ثمر نشست. گلکسی SII محصول سریع‌تری بود و بر مبنای راهبرد  ارائه توسط چند اپراتور، به بازار آمریکا عرضه شد. SII موجب شد تا در اوایل سال 2012 سامسونگ با پشت سر گذاشتن نوکیا به عنوان بزرگ‌ترین تولید کننده گوشی دنیا شناخته شود. زمانی که گلکسی SIII به بازار عرضه شد، همه چیز برای یکه‌تازی سامسونگ آماده بود. گلکسی SIII با یک نمایشگر با کیفیت 4.8 اینچی به بازار عرضه می‌شد و این در حالی بود که آیفون همچنان دارای صفحه نمایش 3.5 اینچی بود و البته SIII دارای بهترین سخت‌افزاری بود که در آن زمان یک گوشی هوشمند اندرویدی داشت.

به گفته کسانی که از سال 2011 تاکنون بطور مرتب در رویداد CES حضور داشته‌اند، مراسم سامسونگ هر سال شلوغ‌تر از سال قبل بوده و اگر در سال 2011 برای ورود به مراسم معرفی محصولات سامسونگ به 30 دقیقه ایستادن در صف نیاز بود این زمان سال گذشته به 2 ساعت رسید. همچنین سامسونگ یکی از بزرگترین غرفه‌های این رویداد را نیز در اختیار دارد که از گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها گرفته تا تلویزیون‌های غول‌پیکر در آن چیده شده‌اند. سونی یکی از معدود شرکت کنندگان در CES است که از لحاظ سایز غرفه با سامسونگ برابری می‌کند.

مسیر پیش رو

BK Yoon مدیر عامل سامسونگ

اگر چه سهم سامسونگ از بازار گوشی‌های هوشمند نسبت به سال‌های قبل کاهش یافته ولی این شرکت هنوز هم به عنوان بزرگ‌ترین تولید کننده گوشی‌های هوشمند دنیا شناخته می‌شود. با این حال جایگاه این شرکت در بازار به طور جدی توسط شرکت‌های چینی مانند هوآوی (که در CES نیز حضور خواهد داشت) و شیائومی (که در CES حضور ندارد) تهدید می‌شود. این دو شرکت چینی گوشی‌های هوشمند قدرتمند با قیمت مناسب را روانه بازار کرده‌اند، چیزی که کمتر از سامسونگ دیده‌ایم.

اما سامسونگ به دنیایی فراتر از گوشی‌های هوشمند نیز نظر دارد و مدیر عامل این شرکت اعلام کرده که در سخنرانی خود در CES بر اینترنت اشیاء تمرکز خواهد کرد و این که چطور مبحث اینترنت اشیاء فرصت‌های بی‌شماری را پیش روی ما قرار خواهد داد. چندی پیش سامسونگ شرکت SmartThings را خریداری کرد تا شاید بتواند موفقیتش در دنیای گوشی‌های هوشمند را در ابزارهای دیگر متصل به اینترنت تکرار کند. درست مانند تلویزیون‌های اچ‌دی، اینترنت اشیاء هم چیزی است که سال‌ها مورد بحث شرکت‌کنندگان در CES بوده است. بدون تردید سامسونگ مسیر پر فراز و نشیبی را پشت سر گذاشته و رقابت سنگینی را در آینده پیش رو خواهد داشت. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات