با میکروسکوپ بدون لنز هر کس می‌تواند سرطان را تشخیص دهد

دوشنبه ۱ دی ۱۳۹۳ - ۲۲:۱۶
مطالعه 2 دقیقه
دانشمندان دانشگاه UCLA توانسته‌اند میکروسکوپی بدون لنز را توسعه دهند که کارایی مشابه میکروسکوپ‌های توان‌بالا را دارد، اما هزینه آنها به مراتب پایین‌تر است.
تبلیغات

میکروسکوپ‌های توان بالا برای تشخیص سرطان و سایر بیماری‌ها در سلول‌ها استفاده می‌شوند، اما این دستگاه‌ها گران‌قیمت و پیچیده هستند. این میکروسکوپ‌ها را نمی‌توانید در مطب پزشک‌ها پیدا کنید و کار با آنها مهارت ویژه‌ای را می‌طلبد. با این حال دانشمندان دانشگاه UCLA یک میکروسکوپ بدون لنز را توسعه داده‌اند که می‌تواند این ابزارها را بیشتر در بین عموم رایج کند. این ابزار یک تصویر شبیه به هولوگراف از نمونه شما را با استفاده از یک سنسور CCD یا CMOS (درست مانند یک دوربین عکاسی) تولید می‌کند تا الگوی سایه‌هایی که به وسیله یک منبع نور تولید می‌شوند را تشخیص دهد. سپس با استفاده از نرم‌افزار آن را بازسازی ‌می‌کند و در نهایت تصویری شبیه‌سازی شده از سلول را به شما نشان ‌می‌دهد. در نتیجه شما یک میکروسکوپ دارید که بازدهی آن با نمونه اپتیکال که هم‌اکنون به صورت محدود استفاده می‌شود، هیچ تفاوتی ندارد، ولی بسیار ارزان‌تر و ساده‌تر است.

این فناوری به این زودی‌ها تجاری نخواهد شد. سرپرست این تیم تحقیقاتی، آیدوغان اوزجان به لوس آنجلس تایمز می‌گوید که هنوز برخی کارهای جانبی باید برای بهبود این نرم‌افزار انجام پذیرد تا به یک ابزار کاربرپسند تبدیل شود. به نظر می‌رسد که همه چیز طبق برنامه پیش می‌رود ولی برای ساده شدن فرایند تشخیص سرطان باید کمی بیشتر شکیبا باشیم. چنین دستگاهی حداقل می‌تواند به تیم‌های پزشکی در مطب‌های کوچک این امکان را بدهد تا به جای فرستادن مراجعه‌کننده نزد متخصص، بتوانند نمایی کلی از سلول او را مشاهده کنند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات