۱ دی: اولین پرواز پرنده سیاه

دوشنبه ۱ دی ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
22 دسامبر سال 1964، درست 50 سال پیش، هواپیمای استراتژیکِ Lockheed SR-71، ملقب به پرنده سیاه به پرواز درآمد. پرنده سیاه، هواپیمای امریکایی ساختِ لاکهید است. این هواپیما در خلال جنگ سرد و تنش‌های شدید میان شووری و امریکا طراحی و ساخته شد و یکی از فوق محرمانه‌ترین پروژه‌های ایالت متحده آمریکا به شمار می‌رفت.
تبلیغات

شرکت لاکهید در سال 1955 بانوی اژدها را که یک هواپیمای شناسایی بود، طراحی کرد تا در نیروی هوایی آمریکا به خدمت درآید. مشکل طراحی این هواپیما سرعت کم آن بود که باعث می‌شد، سیستم‌های موشکی زمین به هوا یا جنگنده‌های شکاری دشمن، قادر به شکار آن باشند. با این حال، بانوی اژدها به شکلی طراحی شده بود که بتواند اطلاعات مورد نیاز در شب، روز و در هر نوع شرایط جوی را جمع‌آوری کرده و به مراکز استراتژیک مخابره کند. ضعف سرعت این هواپیمای شناسایی باعث شد تا وزارت دفاع آمریکا دستور طراحی و ساخت یک هواپیمای شناسایی فوق پیشرفته و سریع را به لاکهید بدهد.

شرکت لاکهید اواخر دهه 50 طراحی هواپیماهای جدید را آغاز کرد و اوایل دهه شصت در قالب کد رمز پروژه سیاه در صحرای نوادا چندین نمونه اولیه از هواپیمای فوق پیشرفته و شناسایی جدید را مورد آزمایش قرار داد. این هواپیماها با نام‌های A-12، YF-12 و M-21 شناخته می‌شدند. لاکهید، همزمان با اجرای پرواز‌های آزمایشی این سه مدل، هواپیمای دیگری را نیز با نام SR-71 در دست طراحی و ساخت داشت. در آن دوران ایالت متحده آمریکا بخاطر مشکلات مالی و هزینه‌های سنگین این پروژه تصمیم گرفت تا از ساخت سه مدل اولیه صرف نظر کرده و بودجه خود را صرف پروژه SR-71 کند. سرانجام این هواپیمای استراتژیکِ شناسایی، در تاریخ 22 دسامبر سال 1964 اولین پرواز آزمایشی خود را انجام داد. این هواپیما در دوران خود سریع‌ترین هواپیمایی به شمار می‌رفت که قادر بود در ارتفاع بسیار بالا نیز به پرواز درآید و همین ویژگی باعث شد تا بتواند از سریع‌ترین جنگنده‌های آن دوران نیز براحتی فرار کند. در طراحی این هواپیما بعضی از تکنولوژی‌های اولیه در خصوص پروازهای رادار گریز نیز بکار رفته بود که بعدها با پیشرفت تکنولوژی بر اساس همان فناوری‌ها هواپیماهای رادار گریز ساخته شد. این هواپیما از سال 1968 تا 1998 بصورت رسمی در نیروی هوایی آمریکا مورد استفاده قرار گرفت. پرنده‌ی سیاه بخاطر طراحی خاصی که داشت لقب‌های بسیاری را گرفت اما پرنده سیاه برای این هواپیما جاودانه شد. از این هواپیما 32 فروند ساخته شد که در دوران خدمت 12 فروند از آن بخاطر اشتباهات انسانی یا نقص فنی سقوط کرد، اما هیچگاه در خلال عملیات‌های نظامی توسط هواپیماهای شکاری یا سیستم‌های موشکی مورد اصابت قرار نگرفت.

از تاریخ 28 جولای سال 1976 رکورد سرعت پرواز هواپیماهای با سرنشین در اختیار پرنده سیاه است. این هواپیما رکورد سرعت 3529.6 کیلومتر در ساعت را ثبت کرد تا به عنوان سریع‌ترین پرنده تاریخ، شناخته شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات