نگاهی به فناوری‌های X-Reality و Triluminos در نمایشگر اکسپریا Z3

دوشنبه ۱ دی ۱۳۹۳ - ۱۶:۴۴
مطالعه 4 دقیقه
اکسپریا Z3 سونی یکی از  پرچمداران بازار گوشی‌‌های‌هوشمند است که امسال روانه‌ی بازار شد. این گوشی‌هوشمند از مشخصات فنی پیشرفته، طراحی چشم‌گیر و مقاومتِ زیاد در برابر نفوذ آب و گرد و غبار برخوردار است. اما یکی از برجسته‌ترین ویژگی‌های اکسپریا Z3 که پشت توصیف ساده‌ی آن پنهان مانده، صفحه‌ی نمایش آن است . در ادامه به بررسی فناوری‌های مورد استفاده در صفحه‌ی نمایش ۵.۲ اینچی فول‌اچ‌دی IPS LCD اکسپریا Z3 می‌پردازیم.
تبلیغات

همان‌طور که رزولوشن بالاتر حسگرهای مورد استفاده در دوربین‌های دیجیتال ضامن کیفیت بهتر ثبت تصاویر در آن‌ها نیست، همین موضوع در مورد صفحه‌های نمایش نیز صادق است. سونی با سابقه‌ی تولید انواع نمایشگرها، در تلاش است گوشی‌های‌هوشمند سری اکسپریا Z را نیز با بهره‌گیری از تجربیات خود و آخرین فناوری‌های مورد استفاده، روانه‌ی بازار کند. این شرکت موفق شده در اکسپریا Z3 با وجود نمایش طیف گسترده‌ای از رنگ‌ها و همچنین روشنایی زیاد صفحه‌ی نمایش، مصرف باتری را در حد متعادلی نگه دارد. اکسپریا Z3 از ترکیب فناوری‌های مختلفی چون ترایلومینوس (TRILUMINOS) و موتور ایکس-ریلیتی (X-Reality) سود می‌برد.

سونی از زمان تولید فبلت اکسپریا Z اولترا، صفحه‌ی نمایش مورد استفاده در محصولات سری اکسپریا Z را متحول کرد. در این محصول برای اولین بار از فناوری Triluminos و X-Reality استفاده شد. پیش از ابداع این دو فناوری سونی در نسل اول پرچمدار خود یا همان اکسپریا Z از صفحه‌ی نمایش TFT‌ استفاده کرده بود که به‌دلیل عدم نمایش با کیفیت رنگ‌ها و همچنین زاویه‌ی دید اندک، انتقاد بسیاری از کاربران را برانگیخت. برای رفع این مشکلات، سونی این فناوری‌ها را به فرایند ساخت گوشی‌های‌هوشمند خود اضافه کرد که نتیجه آن، بهبود کارایی صفحه‌ی نمایش اکسپریا Z1 بود. سونی براساس سیاست خود برای عرضه‌ی دو پرچمدار در یک سال، اکسپریا Z2 را نیز روانه‌ی بازار کرد که این گوشی‌هوشمند انتظارات کارشناسان و کاربران را با توجه به سابقه‌ی سونی در تولید انواع پنل‌های LCD که در تلویزیون‌های این کمپانی مورد استفاده قرار می‌گیرد، برآورده کرد.

لینک دانلود

بسیاری از افراد برند سونی را به‌دلیل تولید طیف گسترده‌ای از تلویزیون‌ها در چند سال اخیر می‌شناسند. سونی سابقه‌ی بلند بالایی در تولید انواع تلویزیون‌ها با بهره‌گیری از فناوری روز دنیا دارد. در اولین روزهای ورود سونی به حوزه‌ی تولید گوشی‌های‌هوشمند، این کمپانی فناوری Bravia Engine را وارد پروسه‌ی تولید صفحه‌ی نمایش گوشی‌های‌هوشمند کرد که پیش از این در تلویزیون‌های سونی مورد استفاده قرار می‌گرفت. با وجود بهره‌گیری از موتور پردازشی براویا، گوشی‌های‌هوشمند سونی همچنان در مقایسه با رقبا از کیفیت پایین صفحه‌‌ی نمایش رنج می‌بردند، از این‌رو سونی با تولید اکسپریا Z1 از فناوری‌های تریلومینوس و موتور ایکس‌ریلیتی نیز استفاده کرد. در ادامه به ماهیت این فناوری‌ها و روش کار این پروژه‌ها به‌منظور بالا بردن کیفیت صفحه‌ی نمایش خواهیم پرداخت.

Triluminos

فناوری تریلومینوس باعث می‌شود صفحه‌ی نمایش TFT رنگ‌ها را بصورت زنده‌تری نشان دهد. برای مثال رنگ‌های سبز با استفاده از این فناوری سبز‌تر و رنگ‌های قرمز، قرمزتر نمایش داده می‌شوند. به این ترتیب، با استفاده از این فناوری، طیف رنگ نمایش داده شده توسط ال‌سی‌دی‌های سنتی ۵۰ درصد افزایش می‌یابد.

برای این که بتوان طیف گسترده‌ای از رنگ‌ها را نمایش داد، از فناوری Quantom Dorts یا نقاط کوانتومی استفاده شده است. نقاط کوانتومی نانوذراتی با ابعاد ۲ تا ۱۰ نانومتر هستند که نور را از خود ساطع می‌کنند. این کامپوننت‌ها نور را با طول موج مشخصی منتشر می‌کنند که چشم انسان قادر به تشخیص آن است.

SonyScreen 3

به‌جای استفاده از نور سفید پس زمینه به‌همراه فیلتر‌های RGB سنتی که در ال‌سی‌دی‌های معمول از آن استفاده می‌شود، نور آبی منتشر شده از ال‌ای‌دی‌ها از یک سطح پوشیده از نقاط کوانتومی عبور می‌کند تا رنگ‌ها به وضوح تولید شوند. نتیجه‌ی این عمل، تولید طیف گسترده‌تری از رنگ‌های شفاف و طبیعی است که ماحصل آن بهبود زاویه‌ی دید در کنار خلق تصاویری زنده و زیبا است. سونی با استفاده از این پروسه که اصطلاحا تریلومینوس نام گرفته، صفحه‌ی نمایش گوشی‌های‌هوشمند خود را به بهترین شکل ممکن روانه‌ی بازار می‌کند.

موتور X-Reality

فناوری دیگری که سونی به کمک آن کیفیت نمایش تصاویر را در صفحه‌ی نمایش افزایش می‌دهد، موتور ایکس‌ریلیتی است. موتور ایکس‌ریلیتی یک فناوری پردازش تصویر است که وظیفه‌ی آن بالا بردن کیفیت نمایش تصاویر است. با استفاده از این فناوری تصاویر شارپ‌تر نمایش داده می‌شوند. موتور ایکس‌ریلیتی نویز موجود در تصاویر را کاهش داده، کنتراست را افزایش می‌دهد و تصاویر را تا سطح قابل قبولی اشباع می‌کند.

پیش از آنکه سونی فناوری موتور ایکس‌ریلیتی را مورد استفاده قرار دهد، از فناوری X-Reality و X-Reality Pro برای پردازش تصاویر استفاده می‌کرد.

SonyScreen 2

در زمان نمایش ویدئوها با رزولوشن پایین، موتور X-Reality با پوشش دادن نقاط ضعف، تصاویر را همچون یک ویدئوی با رزولوشن بالا نمایش می‌دهد. موتور ایکس‌ریلیتی دارای تکنولوژی سوپر رزولوشن است که تصاویر را واقعی‌تر و شارپ‌تر نمایش می‌دهد.

براساس اطلاعات ارائه شده توسط سونی، پردازنده‌ی تصاویر X-Reality سیگنال‌های ارسالی به صفحه‌ی نمایش را به بخش‌‌های مختلفی تقسیم می‌کند که شامل رنگ، کنتراست و موارد دیگر است. در مرحله‌ی بعد هر یک از این جزئیات پردازش می‌شود تا نتیجه شارپ‌ترین، تمیزترین و جذاب‌ترین تصویر ممکن باشد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات