زومجی: آیا واقعا بازی‌های خشن در کاهش جرم و جنایتِ جامعه نقش دارند؟

شنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۳ - ۱۵:۴۵
مطالعه 2 دقیقه
آیا بازی‌های ویدیویی می‌توانند عامل کاهش جرم و جنایت در سطح جامعه باشند؟ آیا تا قبل از ۲۰ سال پیش که هنوز بازی‌های ویدیویی به اندازه امروز واقع‌گرا نشده بودند، آمار جرم و جنایت پایین بود که هم‌اکنون با وجود بازی‌های خشن، آمار رو به رشدی داشته باشد؟ بنابراین لازم است از زاویه‌ی دیگری به این مسئله نگاه کنیم. در مقاله‌ی پیش رو که توسط زومجی تهیه شده، تا حد زیادی ثابت می‌کنیم که حتی بازی‌های ویدیویی نقش موثری در کاهش خلاف و خشونت در سطح جامعه داشته‌اند.
تبلیغات

سالها است که محققان در حال بررسی راه ارتباطِ بین بازی‌های ویدیوییِ خشن و اعمال خشونت‌آمیز در دنیای واقعی هستند. با پیشرفتِ غیرقابل‌ توقف این رسانه‌ی تازه، بسیاری علاقه دارند در مقابل آن ایستاده و تاثیر منفی هنر هشتم را از راه‌های غیرقابل‌باوری به ما گوشزد کنند. بسیاری از افراد برای درپوش گذاشتن روی مدیریت ضعیفِ خودشان یا فرار از حقیقت اصلی، انگشت‌شان را به سوی بازی‌های ویدیویی می‌گیرند. و مدت‌ها است که روز به روز به روانشناسان و برنامه‌سازانی که بازی‌های ویدیویی را به عنوان تنها منبع نهایی خروش خشونت و جنایت و پرخاشگری می‌دانند، افزوده می‌شود. اما تاکنون به شکلی دقیق و علمی رابطه‌ی این دو، به صورتِ موفقیت‌آمیزی ثابت نشده است.

اما آیا تاکنون به این موضوع از زاویه‌ای مخالف نگاه کرده بودید؟ تا حالا فکر کرده‌اید که اصلا چه می‌شود اگر واقعا بازی‌های ویدیویی به کاهش جنایاتِ خشونت‌آمیز در جامعه کمک کنند؟ در گزارشی که محققان دانشگاه‌های «ویلانووا» و «راتگرز» به تازگی منتشر کرده‌اند، آنها مقدار فروش بازی‌های خشن را با آمار جنایات و خشونت‌آمیز در ایالات‌متحده‌ی امریکا مقایسه کرده‌اند. آنها متوجه شده‌اند که وقتی فروش بازی‌های تیراندازی به اوج خودش می‌رسد، آمار ارتکاب به جرم هم سقوط می‌کند. «پاتریک مارکی»، یکی از مولفان این تحقیق که توسط انجمن روانشناسی امریکا منتشر شده در این‌باره می‌گوید:

استفاده‌ از بعضی بازی‌های ویدیویی با کاهش جرایم خشن مثل قتل در ارتباط است.

برای مطالعه‌ی این مقاله‌ی جالب و بحث‌برانگیز، نوشته‌ی رضا حاج‌محمدی، به زومجی مراجعه کنید.

زومجی

اگر به رویدادهای مرتبط با بازی علاقمند هستید به زومجی سر بزنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات