۲۹ آذر: تولد یاروسلاو هیروفسکی، شیمیدان سرشناس و پدر روش الکتروتجزیه در شیمی

شنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
124 سال پیش در چنین روزی یعنی 20 دسامبر سال 1890 یاروسلاو هیروفسکی در شهر پراگ متولد شد. شهرت این شیمی‌دان بزرگ به‌خاطر ارائه‌ی روش قطب‌نگاری در شیمی و همچنین دستآوردهای وی در خصوص روش الکتروتجزیه در شیمیِ تجزیه است.
تبلیغات

یاروسلاو هیروفسکی در یک خانواده‌ی تحصیل‌کرده متولد شد. پدرش استاد حقوق در دانشگاه پراگ بود و به تحصیل اهمیت بسیاری می‌داد. یاروسلاو همانند سایر هم سن‌ و سال‌های خود تحصیلات ابتدایی و متوسطه را به‌صورت معمول سپری کرد و بعد از پایان این دوران در سال 1909 وارد دانشگاه چارلز در پراگ شد. در آنجا به تحصیلات مقدماتی در رشته‌های فیزیک، شیمی و ریاضیات مشغول گردید.

هیروفسکی در سال 1910 به لندن رفت و زیر نظر پروفسور سر ویلیام رمزی شیمی‌دان سرشناس اسکاتلندی تا سال 1914 به تحصیل در رشته‌ی شیمی پرداخت. یاروسلاو در سال 1913 توانست مدرک کارشناسی خود را دریافت کند. وی باوجود این‌که از شاگردان پروفسور رمزی بود ولی به دلیل علاقه‌ی شدیدی که به الکتروشیمی داشت، ترجیح می‌داد بیشتر با پروفسور دونان در دانشگاه لندن هم‌کاری کند.

هیروفسکی در خلال جنگ جهانی اول به عنوان شیمی‌دان و رادیولوژیست در دانشگاه ارتش مشغول به فعالیت شد و توانست هم‌زمان به تحصیل خود ادامه دهد. وی در سال 1918  از دانشگاه پراگ مدرک دکتری گرفت. وی با پایان جنگ به انگلستان و دانشگاه لندن بازگشت و گواهی‌نامه‌ی فوق دکتریِ خود را از این دانشگاه در سال 1921 دریافت کرد. بعد از فارغ التحصیلی از دانشگاه لندن به چک بازگشت و در دانشگاه چارلز به عنوان استادیار مشغول به کار شد و توانست مدارج علمی را سپری کند. وی در سال 1926 به عنوان اولین استاد شیمی فیزیک دانشگاه چارلز در پراگ انتخاب شد. یاروسلاو هیروفسکی در سال 1922 توانست روش قطب نگاری در شیمی را ارائه نموده و یک بخش جدید در علم الکتروشیمی ایجاد کند. الکتروشیمی شاخه‌ای از شیمی-‌فیزیک و شیمی-تجزیه است که به بررسیِ آن گروه از  واکنش‌های شیمیایی می‌پردازد که در اثر عبور جریان الکتریکی شکل می‌گیرند.

دکتر هیروفسکی در سال 1959 بخاطر ابداع روش قطب نگاری موفق به کسب جایزه‌ی نوبل شیمی شد. وی یکی از سرشناس‌ترین و مورد احترام‌ترین شیمی‌دانان قرن بیستم بود. او از دانشگاه‌های مختلف دنیا نظیر دانشگاه درسدن، دانشگاه ورشو، دانشگاه مارسی و دانشگاه پاریس  دکتریِ افتخاری دریافت کرد و عضو افتخاری بسیاری از آن‌ها و انجمن‌های علمی دیگر بود. یاروسلاو هیروفسکی استاد بی‌نظیر قطب‌نگاری در شیمی بود و بسیاری از دانشگاه های آمریکا، شوروی، انگلستان، سوئد، چین از وی به منظور تدریس و انتقال این دانش دعوت می‌کردند. یکی از آتش‌فشان‌های کُره‌ی ماه به احترام این دانشمند بزرگ به نام وی، نام‌گذاری شده است.

دکتر یاروسلاو هیروفسکی در تاریخ 27 مارچ سال 1967 و در 76 سالگی در زادگاهش پراگ، دیده از جهان فروبست.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات