IDC: سهم ویندوزفون از بازار موبایل تا سال 2018 دو برابر خواهد شد

سه‌شنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۳ - ۲۱:۳۳
مطالعه 4 دقیقه
IDC گزارش جدید خود را مبنی بر سهم پلتفرم‌های موبایل در بازار گجت‌های موبایل را منتشر کرده و گفته است که سال ۲۰۱۸ گوگل و اپل همچنان پیشتازی خود را در حوزه‌ی موبایل حفظ خواهند کرد، اما مایکروسافت با جذب کاربران دو پلتفرم اندروید و iOS، سهم خود را به دو برابر افزایش خواهد داد.
تبلیغات

در حال حاضر، گوگل و اپل دو بازیگر اصلی دنیای گجت‌های موبایل هستند. این دو کمپانی با اندروید و iOS بیشترین سهم از بازار موبایل را در اختیار دارند. کارشناسان سهم پلتفرم‌ها از بازار موبایل را نیز با استفاده از دو فاکتور می‌سنجند. یکی از موارد مورد نظر سهم بازار و دیگری درآمدی است که کمپانی‌ها از این راه کسب می‌کنند. در حال حاضر گوگل با پلتفرم اندروید بیش از ۸۰ درصد از سهم بازار را در اختیار دارد. در مقابل اپل ۱۴ درصد از بازار را تحت کنترل خود گرفته است.

علی‌رغم در اختیار داشتن سهم ۸۰ درصدی از بازار، اندروید گوگل، دو سوم از درآمد حاصل از بازار را بدست می‌آورد و این میزان برای اپل برابر ۳۰ درصد است. این آمارها نشان از این دارند که اپل به ازای هر ابزار به فروش رفته، درآمد بیشتری را در مقایسه با اندروید، از آن خود می‌کند و خریدارن محصولات این کمپانی نیز تمایل بیشتری برای خرید محصولات گران قیمت کوپرتینو دارند. براساس گزارش IDC، انتظار ‌می‌رود تا در سال ۲۰۱۸ میلادی، گوگل با در اختیار داشتن ۸۰ درصد از بازار همچنان در رتبه‌ی اول باشد. این گزارش سهم اپل از بازار را نیز باکاهش یک درصدی پیش‌بینی کرده است، اما از نظر درآمد کسب شده، باز هم اپل بهتر از رقبا عمل خواهد کرد.

در حال حاضر، ویندوزفون ۲.۷ درصد از بازار را در اختیار دارد که انتظار می‌رود این میزان در سال ۲۰۱۸ میلادی به ۵.۴ درصد افزایش یابد. براساس گزارش IDC، ویندوزفون در چهار سال آتی با جذب بخشی از کاربران اندروید و iOS، سهم خود را افزایش خواهد داد. ویندوزفون هم‌اکنون عمری چهار ساله دارد و در این فاصله مایکروسافت برای توسعه‌ی هر چه بیشتر این پلتفرم میلیاردها دلار سرمایه‌گذاری کرده است که شامل سرمایه‌گذاری برای توسعه‌ی اپلیکیشن‌ها و همچنین خرید نوکیا به منظور تولید گوشی‌های‌هوشمند اختصاصی است. با وجود سرمایه‌گذاری عظیم، ردموندی‌ها جز در شماری از بازار‌های اروپایی و آسیایی موفقیت چندانی را در بازار‌های بزرگی چون آمریکای شمالی از آن خود نکرده‌اند، اما انتظار می رود این کمپانی در سال‌های پیش رو در بازارهای در حال توسعه موفقیت مناسبی را از آن خود کند. به‌نظر می‌رسد بلک‌بری نیز در سال‌های آینده موفقیت چندانی نداشته باشد.

IDCInt

در سال‌های آتی نمی‌توان تهدیدی را از جانب بلک بری یا ویندوزفون متوجه گوگل و پلتفرم اندروید متصور شد و تنها تهدید اصلی را که این پلتفرم محبوب را تهدید می‌کند، iOS اپل است. در همین راستا گوگل تلاش می‌کند به توسعه‌ی هر چه بیشتر اندروید بپردازد. علاوه بر رقابت با اپل، اندروید در داخل خانواده‌ی خود نیز شاهد رقابت تنگاتنگی بین کمپانی‌های تولیدکننده‌ی گوشی‌های مبتنی بر این سیستم‌عامل است. وجود رقابت در اکوسیستم اندروید منجر به ایجاد قابلیت‌ها و امکانات جدید بر بستر این پلتفرم شده که گوگل نیز هراسی از استفاده از آن در قالب نسخه‌ی اصلی سیستم‌عامل اندروید ندارد. برای مثال می‌توان به سیستم KNOX سامسونگ و Moto Display موتورولا اشاره کرد که فناوری‌های مشابه آن در اندروید آبنبات چوبی گنجانده شده است.

IDC در گزارش خود به قیمت متوسط گوشی‌های‌هوشمند نیز اشاره کرده است. با توجه به رقابت شدید بین پلتفرم‌های موبایل و تولیدکنندگان، هر روز شاهد کاهش قیمت هستیم. این موضوع فروش بیشتر را در کنار شتاب کمتر در افزایش درآمد به‌همراه خواهد داشت. IDC پیش‌بینی کرده تا فروش گوشی‌های‌هوشمند تا سال ۲۰۱۸ بصورت سالیانه ۱۰ درصد رشد داشته باشد، در حالی که رشد درآمد در این حوزه تنها چهار درصد خواهد بود. همچنین متوسط قیمت گوشی‌های هوشمند از ۲۹۷ دلار در سال جاری به ۲۴۱ دلار در سال ۲۰۱۸ خواهد رسید. البته میانگین قیمت به معنای کاهش قیمت گوشی‌های‌هوشمند در تمام بازارها نیست، بلکه استقبال از این محصولات در کشورهای در حال توسعه منجر به کاهش متوسط قیمت خواهد شد و قیمت گجت‌های‌هوشمند در بازار‌هایی چون آمریکا و اروپای غربی تغییر چندانی نخواهد کرد. انتظار می‌رود متوسط قیمت‌ها در بازار‌های در حال توسعه کاهش بیشتری داشته باشد. IDC‌ پیش‌بینی کرده که قیمت گوشی‌های‌هوشمند در بازار‌های در حال توسعه از ۱۳۵ دلار در سال جاری به ۱۰۲ دلار در سال ۲۰۱۸ میلادی خواهد رسید.

بطور خلاصه می‌توان چنین نتیجه گرفت که اندروید پلتفرم پرکاربر بازار باقی خواهد ماند و اپل نیز به‌عنوان یک برند لوکس با محصولات گران قیمت به فعالیت خود ادامه خواهد داد. پلتفرم‌های دیگر برای موفقیت و بالا بردن شتاب رشد خود باید امکانات خلاقانه‌ای را ارائه کنند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات