اقیانوس‌ها مملو از پلاستیک شده‌‌اند؛ موادی که سلامت انسان را به شدت تهدید می‌کند

دوشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۱
مطالعه 3 دقیقه
کیسه‌های پلاستیکی که در برخی از کشورهای دنیا استفاده از آن‌ها ممنوع شده، روز به روز بیشتر در ایران استفاده می‌شوند. این پلاستیک‌ها باعث مشکلات جدی زیست محیطی شده‌اند تا جایی که بر اساس تازه‌ترین گزارش‌ها در حال حاضر ۲۶۹ هزار تن زباله‌ی پلاستیکی در اقیانوس‌ها وجود دارد.
تبلیغات

تازه ترین مطالعه دانشمندان در زمینه آلودگی اقیانوس‌ها نشان می‌دهد بخش قابل توجهی از 269 هزار تن پلاستیکی که در اقیانوس ها وجود دارد به شکل ریز قطعات یا حتی میکروپلاستیک‌ها اکثر آبهای آزاد جهان را تحت تأثیر قرار داده است. تا پیش از این همواره نسبت به وجود انبوهی از پلاستیک‌ها در اقیانوسهای سراسر جهان ابراز نگرانی شده بود، اما هیچگاه آمار دقیقی در این خصوص ارایه نشده بود.

طی چند سال گذشته دانشمندانی از 6 کشور جهان داده‌های به دست آمده از 24 ماموریت اکتشافاتی از سراسر اقیانوس‌های جهان را جمع آوری و مورد تجزیه و تحلیل دقیق قرار دادند. آنها این اطلاعات را طی 6 سال یعنی حد فاصل سال‌های 2007 تا 2013 جمع آوری کردند.

این ارزیابی‌ها نشان داد حداقل ۵.۲۵ تریلیون قطعه پلاستیک ریز و درشت در سراسر اقیانوس‌های جهان وجود دارد که این مسأله می‌تواند تهدیدی جدی برای سلامت آب‌های آزاد جهان به شمار بیاید.

بر این اساس مشخص شده که قطعات درشت پلاستیک در نواحی نزدیک به سواحل و قطعات ریزتر در نقاط دور از ساحل در آب شناور هستند.

دانشمندان ضمن اشاره به نتایج این ارزیابی طولانی مدت نسبت به وضعیت فعلی اقیانوس‌های جهان به شدت ابراز نگرانی می‌کنند و معتقدند اگر این روند به همین ترتیب ادامه پیدا کند حیات بسیاری از گونه‌های آبزی در معرض خطر جدی قرار می‌گیرد.

گرداب شمال اقیانوس آرام، منطقه‌ای است که جریان آب مانند گرداب در جهت عقربه ساعت در حال چرخش است و آب چهار اقیانوس مهم در آنجا به یکدیگر می‌پیوندد. جریان آب، میلیون‌ها تن زباله را به مرکز این گرداب آورده که اکنون منطقه‌ای بزرگ‌تر از مساحت ایالت تگزاس در آمریکا را پوشانده است. دانشمندان بیش از 50 نوع از آلاینده‌‌ی دریا را در 17 نقطه آزمایش و جزئیات این مواد را یادداشت کردند.

داگ وودرینگ، مسئول پروژه‌ی بررسی وضعیت آلودگی در اقیانوس‌ها گفته است:

در حالی که بیش از 1600 کیلومتر از خشکی فاصله داشتیم و برای روزها هیچ کسی را ندیده بودیم، رد پای انسان در حتی دور افتاده‌ترین محل در کره زمین دیده می‌شد.

یکی دیگر از این دانشمندان افزود:

سی سال پیش در اولین ماموریتم به گرداب شمال اقیانوس آرام، تنها چند بطری شیشه‌ای، یک تور و شاید دو شیئی پلاستیکی را مشاهده کرده بودم. ولی در ماموریت اخیر به همان محل، وضع بسیار تغییر کرده بود به طوری که در مدت 30 دقیقه، بیش از 400 شیئی پلاستیکی در سطح آب مشاهده کردم.

استفاده از پلاستیک در کشور خودمان نیز به شدت و به شکل بی‌رویه‌ای رواج یافته است. از آنجایی که کیسه‌های پلاستیکی بصورت رایگان توضیح می‌شوند مردم نیز بدون هیچ ملاحظه‌ای به شکل بی‌رویه‌ای از آن‌ها استفاده می‌کنند. جالب است بدانید که هزینه‌ی بازیافت پلاستیک به مراتب بالاتر از تولید آن است و به این ترتیب بیشتر از آنکه پلاستیک بازیافت شود از نو تولید می‌شود. همه‌ی ما با انبوه زباله‌ها در محیط زیست روبرو شده‌ایم، نه تنها این پلاستیک‌ها چهره‌ی طبیعت را تحت تاثیر قرار می‌دهند بلکه مشکلات بسیاری برای موجودات زنده ایجاد می‌کنند. برخی از جانداران، پلاستیک را به اشتباه به جای غذا می‌خورند و به این ترتیب پلاستیک به بدترین شکل وارد چرخه‌ی حیات می‌شود. اصلا سخت نیست اگر از امروز تصمیم بگیریم حداقل هر کدام از ما روزانه یک کیسه‌ی پلاستیکی کمتر استفاده کنیم.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات