۵ قابلیت گوشی‌های‌هوشمند مجهز به اسنپ‌دراگون 810 در سال ۲۰۱۵

یک‌شنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۳ - ۲۰:۳۴
مطالعه 5 دقیقه
تنها چند ماه پس از آغاز سال ۲۰۱۵ میلادی، نسل جدید گوشی‌های‌هوشمند توسط کمپانی‌های بزرگ روانه‌ی بازار خواهند شد. تولیدکنندگان محصولات خود را با قابلیت‌های جدیدی روانه‌ی بازار خواهند کرد که در ادامه به بررسی ۵ قابلیت جدید و نوین آن ها خواهیم پرداخت.
تبلیغات

 اسنپ‌دراگون ۸۱۰، جدیدترین تراشه‌ی کمپانی کوالکام است که در سال ۲۰۱۵ میلادی در قلب شماری از پرچمداران بازار جای خواهد گرفت. در سال‌های اخیر کوالکام به‌عنوان پردازنده‌ی بسیاری از گوشی‌های‌‌هوشمند رده‌ بالای بازار مورد استفاده قرار گرفته که از جمله‌ی آن می‌توان به انواع گوشی‌های‌هوشمند ویندوزفونی، اندرویدی و محصولات بلک‌بری اشاره کرد. البته در این بین محصولاتی نیز وجود دارند که از سایر گزینه‌های موجود در بازار استفاده می‌کنند. از این جمله می‌توان به شماری از پرچمداران سامسونگ با تراشه‌ی اگزینوس، آیفون‌های اپل با تراشه‌های اختصاصی سری A و همچنین تراشه‌ی تگرا کی وان انویدیا اشاره کرد.

لینک دانلود

تراشه‌ی مورد استفاده در تبلت یا گوشی‌هوشمند اصلی‌ترین فاکتور در ارزیابی عملکرد که گجت الکترونیکی است. همه‌ی اجزای قابل رویت توسط کاربر که از نظر وی به کارکرد محصول منتهی می‌شود، توسط تراشه کنترل می‌شود که از جمله‌ی آن می‌توان به اجرای انواع اپلیکیشن‌ها، انواع اعلانیه‌ها و حتی پیکسل‌‌های نمایش داده شده نیز اشاره کرد.نتیجه‌ی قدرت محاسباتی بالا بهبود عملکرد است. در حال حاضر اسنپ‌دراگون ۸۰۵ به‌عنوان بهترین تراشه‌ی کوالکام در بازار خودنمایی می‌کند که از قابلیت‌های آن می‌توان استفاده از آن در گلکسی‌نوت ۴ و هدست واقعیت مجازی گیر وی‌آر سامسونگ اشاره کرد.

اسنپ‌دراگون ۸۱۰ با قدرت و قابلیت‌های بیشتری مهمان گوشی‌های‌هوشمندی خواهد شد که از آن استفاده می‌کنند. کوالکام فروردین ماه سال جاری تراشه‌ی ۶۴ بیتی اسنپ‌دراگون ۸۱۰ را معرفی کرد. این تراشه برخلاف چیپ‌ست‌های پیشین این کمپانی از وجود چهار هسته‌ی Cortex-A57 و چهار هسته‌ی Cortex-A53 به‌همراه پردازنده‌ی گرافیکی آدرنو ۴۳۰ بهره می‌برد. نکته‌ی جالب توجه در مورد این تراشه استفاده از معماری big.LITTLE و هسته‌های مبتنی بر معماری آرم به‌جای بهره‌گیری از هسته‌های کریت خود کوالکام است.

۱. قابلیت‌های بیشتر در رابطه با ویدئوهای 4K

Qualcomm 1

در حال حاضر گوشی‌های‌هوشمندی چون جی۳ ال‌جی از وجود یک صفحه‌ی نمایش با رزولوشن QHD بهره می‌برند. این گوشی‌هوشمند قادر است تا ویدئوهایی با رزولوشن ۲۵۶۰ در ۱۴۴۰ پیکسل را نمایش دهد، اما با وجود اسنپ‌دراگون ۸۱۰ نقل و انتقال ویدئوهای 4K متحول خواهد شد. گوشی‌های‌ هوشمند مجهز به این تراشه قادر خواهند بود تا علاوه بر پخش ویدئوهای 4K این ویدئوها را از طریق بی‌سیم در تلویزیون استریم کنند. مطمئنا برای استفاده از این قابلیت باید دانگل سخت‌افزاری مورد نیاز را به تلویزیون خود متصل کنید.

کوالکام معتقد است که اکثر گوشی‌های‌هوشمند سال ۲۰۱۵ قادر خواهند بود تا ویدئوهایی با رزولوشن 4K ثبت کنند. براساس پیش‌بینی‌های این کمپانی تا سال ۲۰۱۸ میلادی بیش از ۵۰۰ میلیون دستگاه گجت‌هوشمند قادر به فیلم‌برداری با رزولوشن 4K خواهند بود. تنها پیش‌نیاز استفاده از ویدئوهای 4K دوربین‌های مجهز به این قابلیت نبوده و باید کل اکوسیستم چنین قابلیتی داشته باشد و این موضوعی است که کوالکام درصدد رسیدن به آن است.

۲. شبیه‌سازی بزرگ‌نمایی اپتیکال

Qualcomm 2

کمپانی Core Photonics دوربین جدیدی برای گوشی‌های‌هوشمند توسعه داده که در واقع از دو سنسور بهره می‌برد. یک سنسور معمولی واید برای ثبت تصاویر و یک سنسور مجهز به لنز تله‌فوتو برای بزرگ‌نمایی تصاویر تا سه برابر. براساس اطلاعات ارائه شده توسط کمپانی Core Photonics، با استفاده از قدرت محاسباتی تراشه‌ی جدید کوالکام می‌توان دو تصویر ثبت شده را ترکیب کرده و یک تصویر واحد ایجاد کرد که کیفیت آن در حداقل بزرگ‌نمایی، بیشتر از تصاویر ثبت شده با دوربین‌ DSLR است.

با استفاده از دوربین‌های توسعه یافته توسط Core Photonics حتی می‌توان تصاویر بسیار ریز ثبت شده در تصویر را نیز براحتی خواند.

۳. ثبت صدای محیط در چند جهت

Qualcomm 3

یکی از مشکلات بزرگ در زمان ثبت ویدئوها توسط گوشی‌های‌هوشمند، کیفیت پایین صدا است که ضبط می‌شود. با استفاده از تراشه‌ی جدید کوالکام، صدای محیط در زمان فیلم‌برداری در چند جهت ثبت خواهد شد. برای مثال زمانی که از یک سوژه‌ی خاص همچون یک شخص فیلم‌برداری می‌کنید، می‌توانید به گوشی‌هوشمند خود بگویید تا صدای فرد مورد نظر را بصورت شاخص‌تری در ویدئو ثبت کند.

۴. استفاده از گوشی‌هوشمند به‌عنوان یک پی‌سی

Qualcomm 4

با توجه به قدرت پردازشی بالای تراشه‌ی جدید کوالکام، می‌توان تبلت یا گوشی‌هوشمند مجهز به این پردازنده را به‌عنوان یک پی‌سی مورد استفاده قرار داد. در صورتی که از یک نمایشگر، کیبورد و یک دانگل سخت‌افزاری همچون کروم‌کست بهره می‌برید، می‌توانید با اتصال گوشی‌هوشمند یا تبلت خود، از قدرت پردازشی تراشه‌ی اسنپ‌دراگون ۸۱۰ همچون یک پی‌سی استفاده کنید. ارتباط برقرار شده از طریق نسل جدید استاندارد وای-فای منتسب به وای-گیگ خواهد بود که کوالکام آن را در محصول خود به‌کار برده است.

اسنپ‌دراگون ۸۱۰ اولین تراشه‌‌ای است که از استاندارد ارتباطی 802.11ad پشتیبانی می‌کند. این استاندارد قادر است تا نرخ انتقال اطلاعات را در مقایسه با نسل پیشین ۵ برابر بیشتر کند. این سرعت برای انتقال اطلاعات به‌منظور سهولت ردوبدل کردن ویدئوهای 4K کاربردی خواهد بود.

۵. امکان بازی کردن مشابه یک کنسول بازی

Qualcomm 5

در نهایت با استفاده از تراشه‌ی اسنپ‌دراگون ۸۱۰ می‌توان با استفاده از گوشی‌هوشمند یا تبلت همچون یک کنسول به انجام بازی‌ها پرداخت. با بهره‌گیری از قابلیت‌های آخرین نسل از تراشه‌ی کوالکام، کاربران قادر خواهند بود تا یک مانیتور بزرگ را بصورت بی‌سیم به گوشی‌هوشمند یا تبلت خود متصل کرده و لذت بازی در صفحه‌ی نمایش بزرگ را تجربه کنند.

قابلیت‌هایی که در سطور بالا به آن اشاره کردیم تنها بخشی از ویژگی‌هایی است که تولیدکنندگان ابزار‌های‌هوشمند می‌توانند آن‌ها را در محصولات خود مورد استفاده قرار دهند. همانطور که گفتیم وجود این قابلیت‌ها منوط به استفاده‌ی تولیدکنندگان از آنها در محصولات تولیدی است. با شروع نمایشگاه CES 2015 و همچنین کنگره‌ی موبایل بارسلون، انتظار می‌رود اغلب محصولات مبتنی بر این تراشه‌ی قدرتمند معرفی شوند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات