دانشمندان با الهام از عنکبوت در پی ساخت گجت‌های پوشیدنی بسیار حساس هستند

یک‌شنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۳ - ۱۷:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
دانشمندان بعضا با مراجعه به طبیعت از ساختار بدون حیوانات و گیاهان برای ساخت فناوری‌های جدید کمک می‌گیرند. یکی از آخرین موارد استفاده از ساختار بدن عنکبوت برای ساخت سنسورهای مورد نیاز برای استفاده در گجت‌های پوشیدنی است که توسط دانشمندان کره‌ای انجام می‌پذیرد.
تبلیغات

شاید عنکبوت‌ از نظر شما موجود چندان جالب توجهی نبوده و حتی کمی ترسناک به‌نظر برسد، اما ساختار بدن این موجودات در آینده‌ به کمک فناوری خواهند شتافت. پس از آنکه دانشمندان به مقاومت بالای ماده‌ی مورد استفاده برای ایجاد تار توسط این موجود پی بردند، در پی استفاده از ساختار بدن این حشره برای ایجاد سنسورهای بسیار حساسی برای استفاده در گجت‌های‌ پوشیدنی هستند. دانشمندان کره‌ای با الهام گرفتن از ساختار شکاف‌دار سطح عنکبوت درصدد ایجاد سنسورهای حساسی هستند که کوچکترین حرکات را در مجاورت خود تشخیص دهد. آنها با استفاده از لایه‌های پلاتینیوم و پلیمر نرمی که جریان الکتریکی از آن عبور می‌کند، این کار را انجام می‌دهند. کوچکترین تغییر در وضعیت شکاف موجود منجر به تغییر مقاومت الکتریکی می‌شود که از این طریق می‌توان کوچک‌ترین لغزش‌ها در محیط را احساس کرد.

دقت و حساسیت بالای این سنسورها می‌تواند در نهایت منجر به ساخت سنسورهای بسیار حساسی شود.از جمله‌ی مواردی که می‌توان از این سنسور استفاده کرد می‌توان به ساخت ضربان‌سنج بسیار کوچکی اشاره کرد که روی مچ دست قرار می‌گیرد. همچنین با استفاده از این سنسور می‌توان قدرت سخن گفتن را به افرادی که دچار اختلالات گفتاری هستند، بازگرداند. اینگونه سنسورها می‌توانند با قرارگرفتن در هنجره‌ی فرد، با تشخیص تغییرات تارهای صوتی، به فرد مورد نظر کمک کنند. هنوز راه‌درازی تا ساخت اینگونه سنسورها و استفاده از آن در انواع گجت‌ها وجود دارد، اما از نظر ماندگاری و سهولت ساخت، این نمونه‌ها جزو بهترین سنسورهای ساخته شده خواهند بود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات