برای اولین بار در کشور: طراحی تجهیزات خاص فرآیند بازیافت گوگرد

شنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۱
مطالعه 2 دقیقه
محققان پژوهشکده توسعه فرایند و فناوری تجهیزات پژوهشگاه صنعت نفت و با همکاری مدیریت پژوهش و فناوری شرکت ملی گاز، تجهیزات خاص فرآیند بازیافت گوگرد (SRU) را برای اولین بار در کشور طراحی کردند.
تبلیغات

دکتر حمید گنجی مسئول طرح SRU با اشاره به اهداف این پروژه گفت:

از آنجا که گواهی واحدSRU متکی بر تجهیزات خاص است، طراحی این تجهیزات از اهمیت بسزایی برخوردار است؛ این تجهیزات شامل کوره واکنش، مبدل بازیافت حرارتی، رآکتور و کندانسورهای خاص می‌شوند که طراحی این تجهیزات، به دلیل عدم وجود سابقه طراحی داخلی با دشواری بسیاری همراه بود، از سوی دیگر کپی سازی‌های معدودی انجام شده‌اند که در یکی از پالایشگاه‌های کشور به ساخت کوره‌ای با سایز مشابه انجامیده است، منتهی تغییر سایز نیازمند تغییر طراحی است که اطلاعات آن در دسترس نبود.

وی درباره عملکرد تجهیزات در فرآیند SRU توضیح داد:

کوره واکنش در ابتدای فرآیند قرار دارد که وظیفه آن سوزاندن قسمتی از گاز اسیدی شامل H2S با هوا و تبدیل آن بهSO2  است که در مرحله بعد این SO2با H2S باقیمانده ترکیب شده و تبدیل به گوگرد عنصری می‌شود. مبدل بازیافت حرارت نیز خروجی کوره واکنش را سرد می‌کند تا علاوه بر تولید گوگرد مایع، از حرارت آزاد شده برای تولید بخار استفاده شود. وظیفه کندانسورها هم سرد کردن خروجی رآکتورها برای جداسازی گوگرد مایع است و در واقع هدف اصلی واحد SRU، تولید گوگرد عنصری از H2S است.

گنجی با بیان اینکه گوگرد عنصری حاصل از این فرآیند درصنایع مختلف همچون کشاورزی، نظامی و بهداشتی قابلیت مصرف دارد و به دلیل بالا بودن قیمت جهانی، این فرآورده می‌تواند ارزش افزوده برای کشور تولید کند، به مزایای زیست محیطی فرآیند SRU نیز اشاره کرد و گفت: «فرایندSRU، بسیار پرکاربرد است و باید در همه پالایشگاه های نفت و گاز وجود داشته باشد، چون در غیر اینصورت روزانه مقدار زیادی از گازهای سمی H2S, SO2 از طریق فلر به جو ارسال می‌شود که باعث مشکلات زیست محیطی خواهد شد.»

مسئول طرح SRUدرباره اهداف آتی این پروژه گفت:

هم اکنون در حال مذاکره با شرکت ها برای ساخت پایلوت این واحد بر طبق طراحی پژوهشگاه هستیم، که در صورت موفقیت تست عملکرد تجهیزات در مرحله پایلوت و انجام اصلاحات مورد نیاز، می توانیم برای واحدهای صنعتی کشور از  طراحی پژوهشگاه استفاده کنیم. بنابراین هدف فعلی، ساخت پایلوت توسط یکی از شرکت های داخلی برای تست تجهیزات طراحی شده پژوهشگاه و انجام اصلاحات در صورت نیاز است و پس از پشت سرگذاشتن تست‌های پایلوت، شرکت مورد نظر می تواند با لایسنس پژوهشگاه به تولید این تجهیزات بپردازد.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات