5 دستور ممنوعه در لینوکس که هیچ‌وقت نباید امتحان‌شان کنید

جمعه ۲۱ آذر ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۴
مطالعه 3 دقیقه
به عنوان یک کاربر سیستم‌عامل لینوکس یا فردی تازه‌کار در کارکردن با این سیستم‌عامل ممکن است با دستوراتی در محیط Command مواجه شوید که استفاده از آن‌ها صدمات جدی را به سیستم‌عامل شما وارد می‌‌کند. با زومیت همراه باشید تا شما را بیشتر با این دستورات آشنا کنیم.
تبلیغات

 1) پاک‌کردن همه چیز

این دستور یکی از رایج ترین دستوراتی است که کاربران سیستم‌عامل لینوکس با وارد کردن آن به اشتباه و ناخواسته باعث از بین رفتن اطلاعات محیط بوت این سیستم عامل می‌شوند، در نتیجه با از بین رفتن این محیط، لینوکس نیز اجرا نمی‌شود. به نوعی با واردکردن این دستور تمامی اطلاعاتی که در هسته اصلی این سیستم‌عامل قرار دارند پاک می‌شوند و شما مجبور خواهید شد از فایل‌های پشتیبانی که در گذشته ساخته‌اید اطلاعات از دست رفته را بازیابی کنید. این دستور عمدتا با پیشوند "rm" در ابتدای خود قابل شناسایی است و به دو صورت "rm -rf"یا "*rm -rf " خواهد بود. پس هر وقت این پیشوند را در دستورات لینوکس دیدید به ممنوعه بودن آن شک کنید:

linux-command-1

rm -rf /

2) بمب شاخه‌ای

این دستور یکی از خطرناک‌ترین دستورات در محیط لینوکس است، شاید اگر از دید دیگری به دستور نگاه کنیم نتوانیم آن را واقعا یک دستور بدانیم، واژه ویروس مناسب ترین عنوان برای این دستور به‌حساب میاید. این دستور با گرفتن یک کپی از اطلاعات CPU، Ram و غیره به دزدی از اطلاعات شما به محیطی نامعلوم می‌پردازد و پس از آن با اختلالاتی که در سخت‌افزار سیستم شما به وجود می‌آورد باعث می‌شود کاربر در هنگام کار با سیستم‌عاملش با کرش یا مشکل در اجرای برخی از برنامه‌ها و سرانجام بالا نیامدن کلی سیستم‌عامل روبه‌رو شود، از آن جهت نام این دستور را بمب شاخه‌ای انتخاب کرده‌اند که به صورت خوشه‌ای یا شاخه‌ای به تمامی قسمت‌های سخت‌افزاری و نرم افزاری تحت نظر لینوکس دسترسی پیدا می‌کند. این دستور به صورت زیر وارد می‌شود:

: () { :|: & };:

3)جابه‌جایی به ناکجا آباد

این دستور به خودی‌خود ممنوعه به حساب نمی‌آید چون عمل اصلی که این دستور انجام می‌دهد جا‌به‌جایی و انتقال فایل هست، اما ممنوعه حساب کردن آن برای این است که می‌توان از طریق آن، فایل‌ها را در محیط تعریف نشده انتقال داد، هنگامی که فایلی به داخل پوشه null انتقال پیدا می‌کند به دلیل آن که این پوشه وجود خارجی ندارد عملا اطلاعات وارد فضای نامعلوم شده‌اند و می‌توانیم آن‌هارا از دست‌رفته فرض کنیم. این دستور به شکل زیر است:

mv ~ /dev/null

4) پاک‌سازی همه اطلاعات هارد‌دیسک

با وارد کردن این دستور تمامی اطلاعاتی که در هارد دیسک وجود دارند پاک می‌شوند، کاربران از این دستور برای مواقعی که نیاز به Format و حذف تمامی اطلاعات هارد دیسک دارند استفاده ‌می‌کنند. قبل از وارد کردن این دستور حتما از سیستم خود یک فایل پشتیبان تهیه کنید:

mkfs.exts3 /dev/sda

5. خروجی دستور به هارد دیسک

در لینوکس می‌توان خروجی هر دستوری را در یک فایل ذخیره کرد. در دستور زیر اگر به جای any-command هر دستور لینوکس را قرار دهید، محتویات آن در مسیر sda ذخیره می‌شود جایی که اطلاعات مربوط به بوت لینوکس ذخیره می‌شود به این ترتیب سیستم‌عامل بوت نخواهد شد:

any-command > /dev/sda

با وجود آن که وارد کردن دستورات در محیط سیستم عامل جذاب است اما این نکته را هم نباید فراموش کنیم که ناآشنایی با دستورات و استفاده نا درست از آن‌ها می‌تواند خسارات جبران ناپذیری را به سیستم نرم‌افزاری یا حتی سخت افزاری ما وارد سازد. البته برای اجرای هر کدام از این دستورات باید بالاترین سطح دسترسی را داشته باشید و مثلا کسی نمی‌تواند بدون اجازه این دستورات را اجرا کند مگر اینکه دسترسی ادمین داشته باشد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات