۲۰ آذر: تولد رابرت کخ پزشک مشهور آلمانی و یکی از پیشگامان میکروب شناسی

دوشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
۱۷۴ سال پیش رابرت کخ پزشک مشهور آلمانی در شهر کلاوستال متولد شد. شهرت این دانشمند به خاطر دستاوردهای بسیارش در حوزه میکروب شناسی است.
تبلیغات

رابرت کخ ۱۱ دسامبر سال ۱۸۴۳ در یک خانواده پرجمعیت به دنیا آمد. در سن چهار سالگی با نگاه کردن به تکالیف مدرسه برادران و خواهرانش، نوشتن و خواندن را یاد گرفت و زمانی که وارد مدرسه شد، استعداد و نبوغش را نسبت به سایر کودکان نشان داد. سال ۱۸۶۲ مقطع دبیرستان را به پایان رساند و در ۱۹ سالگی وارد دانشگاه معروف گوتینگن شد و به تحصیل در رشته علوم طبیعی پرداخت؛ اما بعد از پایان ترم دوم دانشگاه، تصمیم گرفت رشته خود را تغییر دهد و پزشکی بخواند تا رؤیای کودکی‌اش برای پزشک شدن را تحقق بخشد. نبوغ سرشار وی باعث شد، ترم ۵ دانشگاه توسط یکی از اساتیدش برای کمک به تحقیق در خصوص سیستم‌های عصبی دعوت شد. او تجربه بی‌نظیری از تحقیق در علم پزشکی کسب کرد. سال ۱۸۶۶ رابرت کخ از دانشکده پزشکی با بالاترین نمرات و بهترین نتایج فارغ‌التحصیل شد. این زمان مصادف بود با جنگ پروس-فرانسه که وی نیز به‌عنوان جراح به مناطق جنگی رفت و در آنجا به خدمت مشغول شد. بین سال‌های ۱۸۸۵ تا ۱۸۹۰ به‌عنوان رئیس دانشگاه برلین و استاد پزشکی در این دانشگاه مشغول به کار بود. بیشتر عمر رابرت کخ صرف تحقیقات علمی و درمان بیماران شد. سال ۱۹۱۰ رابرت کخ دچار حمله قلبی شد و هیچگاه نتوانست به‌صورت کامل سلامتی خود را بازیابد.

از مهم‌ترین دستاورد این پزشک سرشناس می‌توان به کشف عامل بیماری سل اشاره کرد. سل یک بیماری عفونی شایع و در بسیاری از موارد مرگبار است. این بیماری توسط گونه‌های مختلف میکوباکتریا و به‌طور معمول «میکوباکتریوم توبرکلوزیس» ایجاد می‌شود. ریه‌های قربانی محل اصلی حمله بیماری سل است؛ اما این بیماری می‌تواند بر قسمت‌های دیگر بدن نیز تأثیرگذار باشد. این بیماری کشنده از طریق هوا به‌راحتی منتقل می‌شود. اغلب عفونت‌ها بدون علامت و پنهان هستند؛ اما معمولاً از هر ده عفونت نهفته یک عفونت در نهایت پیشرفت می‌کند و به بیماری فعال تبدیل می‌شود. اگر سل درمان نشود، بیش از ۵۰٪ از افراد میتلا را به کام مرگ می‌کشد. علت اصلی بیماری سل یک باسیل هوازی بی‌حرکت کوچک به نام میکوباکتریم توبرکلوسیس است. این باسیل هر ۱۲ تا ۱۶ ساعت یک بار تقسیم می شود که در مقایسه با سایر باکتری ها بسیار کند است. این باسیل در تاریخ ۲۴ مارس سال ۱۸۸۲ توسط دکتر رابرت باخ کشف شد که به همین دلیل سال ۱۹۰۵ جایزه نوبل پزشکی به وی تعلق گرفت.

دکتر رابرت کخ ۲۷ می سال ۱۹۱۰ و چند ماه بعد از یک حمله قلبی در شهر بادن، فوت کرد.

دیگر رویدادهای مهم ۲۰ آذر (۱۱ دسامبر)

۱۹۱۰ - اختراع اولین لامپ نئون توسط جورج کلاود

۱۹۶۷ - تأسیس شرکت هواپیمایی مشترک فرانسه و انگلستان به نام کنکورد.

۱۹۷۲ - فرود موفق آپولو ۱۷، آخرین فضاپیمای مأموریت آپولو روی کره‌ی ماه

۲۰۰۸ - انتشار اولین نسخه‌ی پایدار مرورگر گوگل کروم

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات