11 محصول دوست‌داشتنی که از چرخه تولید اپل حذف شد

چهارشنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۰
مطالعه 7 دقیقه
پس از آنکه گرد و خاک‌ مراسم اخیر کمپانی اپل فرو نشست، مردم با موضوعات متأثر کننده‌ای روبرو شدند؛ اپل به کلی آیپاد کلاسیک که برای بسیاری خاطره‌انگیز بود را کنار گذاشت. در این مطلب قصد داریم به معرفی یازده محصولی بپردازیم که اپل تولید آن‌ها را متوقف و از سبد محصولاتش خارج کرده است.
تبلیغات

بسیاری از علاقمندان به دنیای فناوری، آیپاد اولیه را با کلید گرد کنترل نوستالژیک‌اش به خاطر دارند. بیشترین ظرفیت آن دستگاه ۱۶۰ گیگابایت بود و می‌توانست حدود ۴۰۰۰۰ آهنگ را روی خود ذخیره کند. در کنفرانس شهریور ماه هواداران این محصول از شنیدن خبر عدم تولید آن شوکه شدند.

اما باید بدانید اولین بار نیست که اپل محصولات قدیمی خود را فدای محصولات جدیدتر می‌کند. در ادامه به بررسی یازده محصولی می‌پردازیم که سرنوشتی مشابه آیپاد کلاسیک داشتند.

هدفون‌های اولیه اپل

دارندگان آیپاد و آیفون به سادگی از روی گوشی‌های کوچک سفید رنگ که روی گوش دارند قابل شناسایی هستند. این هدفون‌های نمادین به همراه گجت‌های هوشمند اپل عرضه می‌شوند. عرضه این هدفون‌ها از سال ۲۰۰۱ و همزمان با معرفی اولین نسل از آیپاد آغاز شد.

این هدفون با‌گذشت زمان همواره دستخوش تغییر شده و در طول این سال‌ها ویژگی‌هایی نیز به آن اضافه شده است. به عنوان مثال قابلیت کنترل پخش آهنگ و تنظیم صدا از نسل سوم آیپاد شافل به آن اضافه شد و همین قابلیت به همراه میکروفون داخلی همزمان با‌ معرفی آیفون 3GS به هدفون‌های اپل اضافه شد.

اما سال ۲۰۱۲ و همزمان با‌عرضه آیفون ۵ اپل به طور کلی طراحی ایرپادهای خود را دستخوش تغییرات اساسی کرد و نمونه‌های قدیمی آن به تاریخ پیوستند.

آیپاد نانوی مربعی

اپل آیپاد نانو را سال ۲۰۰۵ معرفی کرد و استیو جابز به هنگام معرفی این محصول به جیب شلوار جین خود اشاره کرد و گفت «آیا می‌دانید جیب شلوار من به چه دردی می‌خورد؟»

تولید آیپاد نانو سال‌ها ادامه داشت اما سال ۲۰۱۰ یک نسخه عجیب و غریب از این محصول معرفی شد. این محصول مجهز به یک صفحه نمایش ۱.۵۵ اینچی لمسی بود و به همراه یک بند ساعت عرضه می‌شد که کاربر را تشویق می‌کرد از آن به عنوان ساعت استفاده کند.

سال ۲۰۱۲ اپل هفتمین نسل از آیپاد نانو را معرفی کرد اما در این بین جای خالی یکی از جذاب‌ترین لوازم جانبی آن به شدت احساس می‌شد. از نظر طراحی تفاوت چندانی میان آیپاد نانوی نسل هفتم با مدل سال گذشته وجود نداشت، اما تنها تفاوت حذف شدن بندهای ساعتی بود که می‌توانست این محصول را به ساعت هوشمند (البته با رویکرد آن زمان) تبدیل کند. بندهای ساعت آیپاد نانو نیز از جمله محصولاتی است که به تاریخ پیوست.

 شارژر ۳۰ پین

شارژر ۳۰ پین اپل برای مدت‌ها تنها ابزاری بود که می‌توانست محصولات این کمپانی را شارژ کند. سال‌ها این شارژر به عنوان استانداردی دائمی برای محصولات اپل شناخته می‌شد البته تا وقتی که اپل کابل لایتنینگ را در سال ۲۰۱۲ معرفی کرد.

یکی از ویژگی‌های جذاب کابل لایتنینگ امکان اتصال آن به دستگاه از هر جهت است، بنابراین کاربر هیچ محدودیتی برای وارد کردن از یک جهت خاص ندارد.از سال ۲۰۱۲ تمامی کاربرانی که از دستگاه‌های قدیمی‌تر اپل استفاده می‌کردند مجبور شدند یا محصولات خود را بروزرسانی کرده و مدل‌های جدیدتری خریداری کنند، یا با خرید تبدیل‌های کوچک و گران کابل لایتنینگ را به ۳۰ پین تبدیل کنند. ناگفته نماند که بسیاری از هتل‌های صاحب نام جهان نیز از این اقدام اپل ناخرسند شدند چرا که تمامی اتاق‌های خود را به ساعت‌های هشداری مجهز کرده بودند که مجهز به داک‌های ۳۰ پین بود.

 iWeb

مجموعه iLife اپل متشکل از نرم‌افزارهایی است که برای استفاده در کامپیوترهای ساخت این شرکت عرضه می‌شود. این مجموعه شامل اپلیکیشن‌هایی نظیر iPhoto، iMovie و GarageBand می‌شد. همزمان با‌عرضه نسخه ششم از این مجموعه نرم‌افزاری، اپل اپلیکیشن iWeb را به منظور طراحی و ساخت وبلاگ و وب‌سایت معرفی کرد. کار کردن با این اپلیکیشن بسیار ساده بود و کاربران می‌توانستند از تم‌های گرافیکی که اپل از پیش آن‌ها را طراحی کرده بود استفاده کنند. مجموعه تم‌ها و طرح‌های موجود در این نرم‌افزار به‌قدری زیاد بود که بسیاری از کاربران سیستم عامل OSX تصمیم گرفتند از آن‌ها به عنوان تصویر پس زمینه استفاده کنند.

سال ۲۰۱۲ و همزمان با معرفی سرویس iCloud اپلیکیشن iWeb که شروع بسیار خوبی داشت، به پایان عمر خود رسید و اپل به طور رسمی پشتیبانی از میلیون‌ها وب‌سایتی که توسط این اپلیکیشن جان گرفته بودند را به طور کامل کنار گذاشت.

 آیفون‌های ۳۲ گیگابایتی

آیفون 3GS اولین گوشی هوشمندی بود که به همراه حافظه ذخیره سازی ۳۲ گیگاباتی عرضه شد و در زمان عرضه به همراه گزینه‌های ۸ و ۱۶ گیگابایتی در دسترس علاقمندان قرار گرفت. آیفون ۴ اس در مدل‌های ۱۶ گیگابایتی، ۳۲ گیگابایتی و در آخر ۶۴ گیگابایتی عرضه شد و همین موضوع در مورد آیفون ۵ و آیفون ۵ اس نیز تکرار شد. (البته آیفون ۵ سی تنها در دو مدل ۱۶ و ۳۲ گیگابایتی عرضه شد).

اما امسال با معرفی دو گوشی جدید از خانواده آیفون‌های اپل، کوپرتینویی‌ها ساخت حافظه‌های ۳۲ گیگابایتی در این محصولات را کنار گذاشتند و صرفاً مدل‌های ۱۶، ۶۴ و ۱۲۸ گیگابایتی از آیفون را عرضه کردند. به این ترتیب آیفون‌های ۳۲ گیگابایتی به خاطره‌ها پیوست. بر این اساس بسیاری از کاربران آیفون در سراسر جهان از این اقدام اپل ناخرسند شدند.

 آیفون ۵

زمانی‌ که آیفون ۵اس و آیفون ۵سی سال ۲۰۱۳ معرفی شد، اپل در اقدامی غیر منتظره تولید آیفون ۵ را به کلی متوقف کرد. البته این اقدام چندان هم بد نبود چرا که طبق عادتی قدیمی، همزمان با معرفی آیفون‌های جدید، اپل نسخه‌های قراردادی مدل قدیمی‌تر این گوشی را با کمترین قیمت عموما ۹۹ دلار عرضه می‌کرد. اما با انجام این کار به جای آنکه آیفون ۵ با این قیمت عرضه شود، آیفون 4S با ۹۹ دلار عرضه و آیفون ۵ به کلی به دست فراموشی سپرده شد.

اما این موضوع باعث ناراحتی کاربران نشد چرا که آیفون ۵سی در اصل همان آیفون ۵ است که به همراه کمی تغییرات عرضه می‌شود. این گوشی جدید از برخی جهات مشخصاًت فنی بهتری نسبت به آیفون ۵ داشت و از برخی جهات نیز به کلی با گوشی نسل قبل متفاوت بود. به عنوان مثال گوشی جدید در رنگ‌های مختلف و با بدنه‌ای از جنس پلی کربنات عرضه می‌شد، در حالی که آیفون ۵ بدنه‌ای تمام آلومینیومی داشت.

 آیپد ۲ بدون صفحه نمایش رتینا

نسخه دوم تبلت اپل به نام آیپد ۲  سال ۲۰۱۱ معرفی شد و مجموعه‌ای کامل از تغییرات اساسی نسبت به نسل اول را به رخ همگان کشید. این تبلت در دو رنگ مشکی و سیاه با قابلیت پشتیبانی از کاورهای مغناطیسی عرضه می‌شد و اولین آیپدی بود که مجهز به دوربین جلو شد.

اما پس از سه سال (که برای یک گجت هوشمند در دنیای امروز یک عمر به حساب می‌آید) اپل متوجه شد که کاربران بیشتر مایل به خرید نسخه کوچکتر تبلت‌های اپل یعنی آیپد مینی با صفحه نمایشی بهتر و با رزولوشن بیشتر هستند که از نظر قیمت تفاوتی با نسخه بزرگ‌تر نداشت و ۳۹۹ دلار عرضه می‌شد. همین موضوع باعث شد که آیپد ۲ معمولی و غیر رتینا را راهی موزه گجت‌های هوشمند اپل کرد.

 آیپد ۳ (آیپد جدید)

صحبت از آیپدهای اپل به میان آمد و قصد داریم در ادامه به محصول بعدی از این خانواده بپردازیم. آیپد ۳ که اپل آنرا آیپد جدید می‌نامد، مارس ۲۰۱۲ معرفی و تولید آن در کمال ناباوری در اکتبر همان سال و همزمان با معرفی آیپد ۴ به طور کامل متوقف شد. در آن سال بسیاری از کسانی که آیپد جدید اپل را خریداری کرده بودند از اینکه می‌دیدند این کمپانی کمتر از ۷ ماه پس از معرفی این محصول نمونه جدیدتر آنرا معرفی کرده به شدت خشمگین شدند.

 مک‌بوک سفید

مک‌بوک سفید سال ۲۰۰۶ عرضه شد و از نظر مشخصات فنی در انتهای لیست لپ‌تاپهای این شرکت پس از مک‌بوک پرو و مک‌بوک ایر قرار داشت. این لپ‌تاپ مشتریان معمولی و دانشجویان و دانش‌آموزان را هدف قرار داده بود.

سال ۲۰۱۱ و پس از معرفی مک‌بوک ایر جدید، اپل تولید مک‌بوک سفید را متوقف کرد اما همچنان فروش آن به مدارس ادامه داشت. به طور دقیق می‌توان گفت که تولید و فروش این محصول در سال ۲۰۱۲ به طور رسمی خاتمه یافت.

 Aperture و iPhoto

اپل در کنفرانس توسعه‌دهندگان امسال خود اعلام کرد که پروژه iPhoto را متوقف کرده و همچنین عملیات توسعه اپلیکیشن Aperture را نیز ادامه نخواهد داد. به جای این دو اپلیکیشن اپل در فکر توسعه یک اپلیکیشن جامع و کامل است که تمامی عملیات ویرایش عکس را در آن به انجام برساند. این اپلیکیشن جدید Photos نام دارد. پس از آن کنفرانس، می‌شد حال کسانی که به صورت حرفه‌ای با دو اپلیکیشن مذکور کار می‌کردند را درک کرد.

 آیپاد کلاسیک

نسخه کلاسیک آیپاد چند ماه پس از عرضه اولین آیفون، سال ۲۰۰۷ معرفی شد و تنها آیپادی بود که به کلید گرد کنترل فیزیکی مجهز شده بود. بیشترین حافظه ذخیره سازی این محصول ۱۶۰ گیگابایت بود و می‌توانست ۴۰۰۰۰ آهنگ را در خود ذخیره کند. پس از معرفی آیفون ۶ اپل با خونسردی، طرفداران متعصب آیپاد کلاسیک را شگفت زده و اعلام کرد که تولید این محصول برای همیشه متوقف شده است.

نظر شما در مورد محصولات به تاریخ پیوسته اپل چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات