امپراتوری علاءالدین در تهدید چارسو

دوشنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۳ - ۲۰:۱۵
مطالعه 4 دقیقه
پاساژ علا‌ءالدین بزرگ‌ترین مرکز خرید و فروش گوشی موبایل واقع در تقاطع خیابان حافظ، سال‌ها است عنوان بزرگ‌ترین مرکز خرید و فروش موبایل در ایران را یدک می‌کشد. چند سال پیش بازار موبایل با فاصله کمی در نزدیکی علاءالدین ساخته و راه‌اندازی شد و به رقیبی برای این غول توزیع گوشی تبدیل شد، که البته مدیران و فروشندگان علاءالدین این مرکز را رقیبی برای خود نمی‌دیدند، اما با گذشت سال‌ها هم‌اکنون بزرگ‌ترین رقیب علاءالدین، بازار موبایل ایران است.
تبلیغات

از چند سال پیش ساختمانی در جوار علا‌ءالدین و درست کنار پل حافظ کار ساخت و ساز را آغاز کرد. در حالی که انتظار نمی‌رفت در کنار بزرگ‌ترین مرکز خرید و فروش گوشی موبایل و از سویی در نزدیکی بازار موبایل ایران، مرکز دیگری راه‌اندازی شود، اما ساخت و ساز این ساختمان تمام شده و با نام چارسو قرار است از اوایل زمستان امسال کار خود را آغاز کند.

اینکه این مرکز خرید بتواند به رقیبی برای علاءالدین تبدیل شود، جای سوال است. شنیده‌ها حاکی است که این ساختمان علاوه بر خرید و فروش گوشی، روی سایر دستگاه‌های الکترونیکی نیز تمرکز خواهد کرد.

علاءالدین در خطر

charsoo-1

علاءالدین که سال‌هاست خود را غول بی رقیب بازار گوشی‌ موبایل می‌داند، حالا با راه اندازی مرکز تجاری جدیدی که تجهیزاتی استاندارد با طراحی شیک و لوکس دارد، تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.

از یک سو سال‌‌هاست بسیاری از مردم از سختی تردد به داخل پاساژ علاءالدین گلایه دارند و از سوی دیگر راهروهای باریک، عدم تهویه مناسب هوا، نبود امکاناتی مثل پله‌برقی و آسانسور و... از جمله مشکلات معمول این مرکز خرید است که نداشتن تعمیرگاه‌های نمایندگی برندهای اصلی موبایل و نبود امکانات رفاهی مثل رستوران و کافی شاپ و پارکینگ را نیز نمی‌توان نادیده گرفت.

با راه‌اندازی بازار موبایل ایران، ظاهرا علاءالدین احساس خطر نداشت. اما پس از گذشت سال‌ها و مشکلاتی که مردم در رفت و آمد به علاءالدین حس کردند، به سوی خرید از بازار موبایل ایران روی آوردند و هم‌اکنون بازار موبایل بزرگ‌ترین رقیب علاءالدین است.

وجود پارکینگ، سهولت رفت و آمد، تهویه هوای مناسب و فضایی شیک و امن برای خرید خانواده از جمله امتیازات این پاساژ است. در حالی که بازار موبایل در حال رشد و توسعه بود، علاءالدین ادعا می‌کرد که گران‌فروشی مانع از موفقیت بازار موبایل می‌شود، اما درست برعکس شد و بازار موبایل ایران در طول چند سال رشد و توسعه خوبی داشت. درحالی که همه نمایندگی‌های برندهای اصلی به اضافه تعمیرگاه‌های مجاز در این مرکز خرید فعالیت می‌کنند، مردم کم‌کم دریافتند که خرید با قیمت کمی بالاتر به نفع‌شان است.

بنابراین این بازار کم‌کم به رقیبی قدرتمند برای علاءالدین تبدیل شد. اما رقابت فقط در زمینه تک‌فروشی گوشی! علاءالدین به دلیل وجود فروشگاه‌های عمده‌فروشی هنوز هم عنوان شماره یک را دارد. حال با راه‌اندازی چارسو در کنار غول علا‌ءالدین و به دلیل همکاری با برندها و نمایندگی‌های اصلی، احتمالا این پاساژ جدید به رقیب بزرگی برای علاءالدین تبدیل می‌شود و اهمیت بسیاری در زمینه فروش گوشی خواهد یافت.

charsoo-3

یکی از نکات بسیار مهمی که در ساختار پاساژ چارسو در نظر گرفته شده، استانداردسازی و رعایت اصول ایمنی در ساختمان این مرکز خرید است. بر خلاف پاساژ علا‌ءالدین که یکی از مهم‌ترین اشکالاتش عدم رعایت اصول ایمنی و استاندارد نبودن ساختمان است و به تازگی از سوی شهرداری و دیوان عدالت اداری هم مورد انتقاد قرار گرفته است.

ظاهرا این پاساژ به لحاظ تعداد طبقات با علاءالدین برابری می‌کند، اما دارای فضایی گسترده‌تر از جمله سینما و فودکورت و نیز پارکینگ وسیعی است. بنابراین مجموع این تجهیزات امتیازاتی است که علاءالدین از داشتن آن بی‌بهره است.

چارسو در برابر بازار موبایل

charsoo-2

بدون شک، راه‌اندازی مرکز چارسو نه تنها روی فعالیت پاساژ علا‌ءالدین، بلکه بازار موبایل ایران هم تاثیر خواهد داشت.

دسترسی به علاءالدین و چارسو به لحاظ قرار گیری در خیابان جمهوری، نسبت به بازار موبایل راحت‌تر خواهد بود. از سوی دیگر وجود پارکینگ وسیع این مرکز خرید، نمایندگی‌های اصلی و از سوی دیگر تجهیزات رفاهی که برای آن در نظر گرفته شده، هر دو قطب فروش گوشی را تحت‌الشعاع قرار خواهد داد و مشتریان زیادی را به سوی خود جذب می‌‌کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات